Art Visual
Ana Zelich, premi Laus d’Honor 2019

En la 49ª edició dels prestigiosos Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual, la junta de l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics del FAD (ADG-FAD) ha decidit distingir la dissenyadora gràfica i directora creativa Ana Zelich amb el Laus d’Honor 2019, menció que es concedeix anualment a aquells professionals del sector del disseny i la comunicació que han tingut una trajectòria encomiable i de mestratge per a tota la professió.
Pionera del branding televisiu al nostre país, el treball d’Ana Zelich es desenvolupa en paral·lel a l’evolució de l’animació i la gràfica aplicada a la imatge en moviment, des de l’etapa inicial de la televisió analògica fins a la digital.
Zelich va ser pionera en la creació de projectes gràfics amb l’aparició i ús dels primers ordinadors en l’entorn del disseny, concretament com a realitzadora i directora d’art d’Animàtica (primera empresa fundada al nostre país especialitzada en animació 3D), que va ser responsable d’innovadores capçaleres durant la dècada dels 80 fetes per a TV3, com per exemple la d’Arsenal, amb disseny gràfic de Peret i realització d’Aixalà.
Posteriorment, al 1989, juntament amb dos dissenyadors gràfics de TV3 (Luís Rueda i Neus Grabulosa), va fundar el seu propi estudi: Zoptic.
Els objectius de Zoptic eren donar valor a les idees i decidir, després, quina tècnica era la millor per expressar-les, anar més enllà del 3D. Va posar el seu segell creatiu a televisions com ETB, Canal 9 o Canal Sur. També ho va fer a Canal +, per a qui va fer totes les primeres peces des de l’emissió en proves. L’any 1994 la van contractar com a directora d’art del canal.
Més endavant, ja al 2001, Zelich va fundar i dirigir Zeligstudio, un dels estudis creatius amb més reconeixements, que ha dissenyat i dirigit nombrosos projectes de branding per canals de televisió nacionals, internacionals, informatius i programes de diferents formats.
A partir del 2013 centra el seu treball en l’àmbit expositiu a Mediapro Exhibitions, on combina la direcció d’art en projectes museístics arreu del món amb la direcció de la imatge corporativa per a empreses del grup Mediapro i canals de televisió.
El lliurament del premi tindrà lloc el proper dijous 20 de juny durant la Nit ADG Laus’19, la cita anual de la comunitat creativa a Barcelona, on es donen a conèixer els Premis ADG Laus als millors projectes del sector en cinc categories diferents: Disseny Gràfic, Digital, Publicitat, Audiovisual i Estudiants. Enguany, la Nit ADG Laus formarà part de la programació de la Barcelona Design Week, co-organitzada pel FAD (Foment de les Arts i del Disseny) i BCD (Barcelona Centre de Disseny), i impulsada per l’Ajuntament de Barcelona.
Paper destacat d’Ana
Zelich a l’Exposició «El millor disseny de l’any» i al Magabook ADG Laus 2019
El 17 de maig es va inaugurar «El millor disseny de l’any», l’exposició que
recull tots els premiats d’enguany en les diferents disciplines de les
associacions que conformen el FAD (moda, arquitectura i urbanisme, arts plàstiques
i disseny gràfic i comunicació visual). L’exposició, organitzada en
col·laboració amb el Museu del Disseny de Barcelona, compta amb una secció
dedicada a les cinc etapes creatives d’Ana Zelich: Animàtica, Zoptic, Canal+,
Zeligstudio i Mediapro Exhibitions. Un viatge audiovisual per la història de la
imatge en moviment i el branding televisiu des dels anys 80 fins als nostres
dies a través de l’obra d’aquest referent creatiu, Laus d’Honor 2019.
Alhora, la nova edició del Magabook ADG Laus, l’anuari dels premis, retrà un petit homenatge a la dissenyadora amb la recopilació de reflexions d’amics, col·laboradors i els seus admiradors més fervents, a través de xerrades amb artistes, creatius audiovisuals, gestors culturals, productors, dissenyadors, músics i periodistes. Ha comptat amb la participació de Luís Rueda, Jaume Roures, Coaner Codina, Ignasi Gozalo i Martin Lambie-Nairn, entre d’altres. A més, s’hi podrà llegir l’entrevista que li han realitzat directament, on reflexiona sobre la seva trajectòria en el panorama de la televisió espanyola, diversos projectes i la seva visió de l’actualitat de la disciplina. L’entrevista íntegra s’inclourà en aquesta publicació de l’ADG-FAD, que es posarà a la venda a partir del 20 de juny.

Art Visual
Los Manises publica el videoclip de “A todo voler”, cançó del seu nou disc “Todas Son Correctas”

Ja fa dos mesos de la publicació de “Todas Son Correctas”, el nou disc de Los Manises. Des d’aleshores els d’Elx han anat presentant-lo en una gira de sales i festivals que el 27 de maig que ve els portarà a la sala Trashcan de Madrid en el marc del festival Sound Isidro.
Víctor i Rubén (aka Lamanisè) són, a més d’uns grandíssims col·legues, una gran font d’inspiració per als Duiiiiiiilo. El guió del vídeo es va desenvolupar dins d’un Opel Kadett GSI sense aire condicionat. Viatjant des de València fins a Albacete amb el tema en bucle, s’anaven imaginant situacions delirants amb el Dr. Rubén i Profe Vic com a protagonistes. El resultat els ha fet tornar a creure en l’ésser humà, en el poder del cartró, en què el capitalisme menteix i que la realitat supera la ficció.
Des de la seva primera demo per allà 2016, Los Manises no han deixat d’experimentar i donar voltes a la “música de guitarres” que compon la base del seu so. La seva obsessió per trobar nous camins d’expressió s’apuntala en la varietat de les seves influències modernes (des de Tears for Fears a Mew passant per Talking Heads o Silver Apples), sent el Folk i el Genre World els seus dos pilars. Tot això dóna lloc a una proposta vibrant i inclassificable que transita entre escenes i gèneres de manera molt natural i orgànica.
Pel que fa a la lírica, Víctor i Rubén viuen còmodes en un discurs 100% autoreferencial que els serveix com a pretext per fer música junts. Entre el Chinchón i la Dama d’Elx aconsegueixen portar totes les bromes internes a l’àmbit musical, arribant a resignificar-les ia generar interessants reflexions.
Després de la publicació de “Aristocracia y Underground” (Montgrí, 2020), un EP de 5 cançons el desenvolupament de les quals va quedar frenat per la pandèmia, tornen amb “Todas Son Correctas” (Montgrí, 2023), el seu primer disc de llarga durada al que, per primer cop, treballen la producció amb algú extern. I-Ace (Antifan, Agorazein) ha estat l’escollit per entrar al món dels Manises. Un món que, tot i ser tan propi, ha pogut ser comprès pel productor a la perfecció. I de quina manera! I-Ace i la seva visió més propera al Hip-Hop i als sons electrònics ha estat totalment determinant en el resultat final del disc, sabent contemporitzar a cada moment quin de “tots els camins són possibles” era el bo per a cada cançó.
“Todas Son Correctas” és una d’aquelles portes que només Los Manises saben obrir. Ara ballar, ara pensar. Ara matemàtiques, ara plàstica. Ara simple, ara complex. Ara estàtic, ara elàstic. Tots els camins són vàlids, totes són correctes.

-
Festival4 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques5 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques5 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible5 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga