Connect with us

Festival

El BIS Festival torna amb quatre dates a la Deskomunal

Publicat fa

el

En els darrers anys, tothom ha parlat (i encara parla) de crisi general que afecta com és lògic també a la cultura, això és un fet, i entre d’altres també ha afectat i afecta (molt) a l’àmbit que ens interesa, és a dir al nostre col·lectiu, el relacionat amb la música. Això sí, pràcticament tot el món afirma convençut que aquesta no afecta la creativitat. També és un fet. Només hem de veure la quantitat de propostes musicals de qualitat que es multipliquen al nostre país. Aquesta creativitat amb salut de ferro necessita però per expandir-se minimament unes estructures que la crisi impideix desenvolupar, i les perspectives no son gaire bones pels propers anys.

Potser és el moment propici per a que la iniciativa la prenguin actors lleugers, cervells inquiets, gent amb ganes de que els actes creatius es multipliquin. Com? Amb estructures petites, amor pel que fas, confiança en el teu criteri, voluntat de compartir i necessitat de cercar en d’altres que pensen com tu. La paràlisi ha afectat (i afecta) molts sectors culturals que no acaben de poder equilibrar oferta i demanda. Els temps complicats obliguen a fer un treball d’ingeni i apostar per la unió amb els semblants.  La unió fa la força, i cal força per tirar endavant. Per aquest motiu anys enrere neixia el BIS, el festival Barcelona Independent Sessions. Perquè malgrat la crisi, alguna cosa es tenia que fer i la música no podia parar.

Música independent, gestionada de manera independent, que dona forma a un important col·lectiu de discogràfiques, empreses de gestió, músics inquiets, plataformes de comunicació… La intenció del BIS ha estat sempre la d’agrupar al voltant d’una fira discogràfica tots aquests agents culturals, i especialment alguns dels segells més actius, interessants i reputats de Barcelona, molts d’ells amb petites estructures sensa gaire capacitat de creixement. Segells de vegades amb amplis catàlegs, amb inqüestionables encerts artístics i amb una bona base de fidels seguidors que confien en ells a l’hora de triar ràpid quina serà la seva pròxima referència. No només parlem de segells, sino que també hauriem de afeixir als inquiets responsables de plataformes d’agitació musical de la ciutat des de diferents bassants, que també tenen cabuda. A més tot acompanyat per música en directe (no podía faltar), amb una cuidada selecció musical. El BIS neixia l’any 2013 amb intenció de continüitat, i des de la primera edició, al març d’aquell any, i després de vàries ediciones, aquí estem i volem seguir.

Gran part dels segells i col·lectius que participen en aquesta proposta són independents i establerts a Barcelona. Uns des de fa més temps que d’altres, però tots amb les mateixes ganes de continuar endavant, o tan sols començar, alimentats per una passió comuna: l’amor a la música. Tots són petites empreses o, en la seva gran majoria, estan gestionades per autònoms i no poden disposar d’una gran plantilla. Parlem d’una a màxim quatre o cinc persones, en el cas que a més es dediquin a fer produccions o qualsevol tipus d’activitat complementària, que els ajudi a obrir el vano de possibilitats per a poder aconseguir beneficis. I per això la majoria acaba sent discogràfica, empresa de booking, management i agència de comunicació, per oferir un ‘tot en un’ a l’artista. Amb diferents estils de música, amb grups locals, de fora de Catalunya i fins i tot internacionals, tots destaquen pel seu tracte personal i proper amb les bandes.  Sense un gran pressupost per fer promoció i sovint basant la seva comunicació en el boca a orella i en canals molt específics (abans eren fanzines i programes de ràdio, avui continua la ràdio i triomfa internet i les xarxes socials). Pels segells independents és vital el cercle de col·laboradors i per això cada un s’ha nodrit, i es nodreix, d’una petita xarxa de dissenyadors gràfics, organitzadors de concerts, periodistes musicals, fotògrafs, etc. que se’ls permetia i permet que el control de tot el procés de creació d’un disc fora / sigui total.

A la manera que es coneix internacionalment com DIY (do it yourself), és a dir, independència creativa i productiva pel que fa als canals habituals comercials. Molts dels segells independents venen els seus discos a través de la seva pròpia web; però necessiten també d’un altre element fonamental com és la botiga a peu de carrer. Les grans superfícies i macro botigues no donen suport a les referències independents. Els seus prestatges i aparadors estan ocupats per la música dels artistes més comercials i els que destaquen en vendes. Els petits segells es troben a més amb l’obligació d’arribar a aquestes grans botigues a través d’un distribuïdor. Això significa una minva encara més gran del seu marge de benefici. Les petites botigues sí que aposten pels segells independents; però també ho tenen difícil per sobreviure. La raó: el canvi d’hàbit dels consumidors. Per què pagar per una cosa que pots sentir o descarregar on line? Per aquestes raons, i potser no tant per la crisi econòmica existent, i per poder acabar amb el tancament de segells i botigues que viuen de la música (o pretenen fer-ho) és essencial que sorgeixin iniciatives que ajudin a canviar o millorar aquesta realitat. És absolutament necessari fer crides. S’ha de continuar insistint en educar (a totes les edats i potser més a les noves generacions) en l’amor a la cultura i a la música en particular. I s’ha de fer comprendre, que la indústria musical es compon d’una cadena que no es pot trencar, si es vol que continuï funcionant.

AGENDA BIS FESTIVAL
19/3 COMANDO SUZIE + CENTAUROS
20/3 DIAMANTE NEGRO + LA CLARIDAD
26/3 ALBERTO MONTERO + FLAMARADAS
27/3 FRANCISCO NIXON + MARIALLUÏSA

Barcelona Independent Sessions, el BIS, neix de la necessitat d’ajuntar esforços per part de segells discogràfics independents de Barcelona. Neix com una proposta per dinamitzar la indústria musical actual a la ciutat, i potenciar la venda de discos, recolzada per concerts. En uns moments en els quals la cultura en general i el món de la música en particular passen per un dels seus pitjors moments, el BIS vol esdevenir un aparador efectiu i útil pels petits segells independents de la ciutat o aquí establerts. Aquest esdeveniment és una proposta perquè cap d’ells es quedi esperant agònicament al moment de baixar la persiana (molts ja ho han hagut de fer). El BIS  sorgeix de voler posar en comú esforços, aprofitant i constatant que tots caminem en la mateixa direcció i compartim el mateix interès: la passió per la música i el desig que aquesta arribi al major nombre de gent possible a través del major nombre de vies.  Tot i la crisi generalitzada, el BIS aposta per oferir un mercat discogràfic que aporti referències (incloent-hi les darreres novetats) a un preu molt reduït per animar públic de totes les edats (i sobretot al més jove) a comprar música en format físic. Que aprenguin a combinar el format físic i l’on-line i que entenguin que així estan ajudant a segells i a grups a continuar endavant. Aquest és un projecte que vol generar una trobada musical, que perduri en el temps i tingui continuïtat.

Festival

Maria Jaume, Los Sara Fontán i Marta Knight, entre els artistes d’un Be My Guest de dos dies a l’Apolo

Published

on

By

En el marc del 10è aniversari de Liveurope, Apolo presenta Be My Guest | Barcelona Edition amb concerts en format showcase el 12 i 13 de setembre on l’electrònica, el folk i el pop prenen protagonisme de la mà de vuit artistes i bandes establertes i emergents. 

Les sessions Be My Guest són un cicle de programació pròpia d’Apolo que va néixer per descobrir propostes amb personalitat de països concrets i aprofundir en les seves cultures. Aquest cop, però, s’han volgut mirar al melic perquè “l’escena que volem potenciar és la que tenim més a prop: la de casa nostra”. 

Per això, l’edició Barcelona del Be My Guest tindrà d’amfitrions artistes i bandes amb més trajectòria com Los Sara Fontán, Maria Jaume o Marta Knight, o que tot just presenten projecte com Electro Ma Non Troppo, C.O.U. i Yaunest, i com a convidats la música emergent del grup irlandès Cushla i l’eslovac Dominik Prok. 

A més, dins de la programació i prèviament als concerts del dijous 12 de setembre, tindrà lloc la xerrada amb el productor i compositor Raül Refree, “Folklore has a match with new genres”, per indagar com i per què els nous gèneres busquen elements folklòrics i tradicionals per incloure’ls en les produccions actuals. La xerrada serà en anglès i d’accés lliure amb l’entrada a qualsevol dels dos dies.

Les entrades anticipades ja estan disponibles aquí.   
Anticipada per dia: 10 €+ despeses de gestió | Abonament dos dies: 16 €+ despeses de gestió

LOS SARA FONTÁN
Després de cinc anys sobre els escenaris, el duet de música electrònica, format per Sara Fontán i Edi Pou (la meitat de Za!), han editat el seu primer LP: “Queda pendiente” (2023). Tot i que ara els puguem escoltar repetidament, la seva música, creada a partir de la combinació del violí, el teclat, la bateria, efectes de pedal i recursos electrònics, neix i mor a l’escenari. Per això, després de tenir-los a Caprichos de Apolo (2018) i al Gran Bola de Neu (2022), els tornem a portar a l’Apolo per viure un nou directe litúrgic que només pertany a la memòria dels que ho viurem.

ELECTRO MA NON TROPPO
El productor Ignasi Bosch i la soprano Neus Llorens s’endinsen en un projecte conjunt amb la intenció d’establir un pont entre la música barroca i l’electrònica contemporània. Electro Ma Non Troppo és “xumba-xumba” medieval, segons descriuen ells mateixos, i després d’un 2023 de presentació del grup per escenaris de l’escena indie, a finals d’any van estrenar el seu primer disc: “Principium”.

C.O.U.
C.O.U. és un projecte d’electrònica experimental format per El Petit de Cal Eril, Esperit! i la banda de Ferran Palau que ha vist la llum de manera inèdita al Sònar d’enguany. Un centre d’experimentació musical i visual que combina psicodèlia, jazz, dub o cintes casset per crear una drecera a l’inconscient.

CUSHLA
El cant tradicional irlandès Sean-Nós entra en diàleg amb l’avantguarda electrònica a Cushla, un col·lectiu irlandès-barceloní que el juny estrena “Briongloid”, el primer avançament del seu disc debut “Tech Duinn”. Una experiència musical que travessa fronteres i tradueix l’herència cultural irlandesa en caixes de ritmes, sintetitzadors analògics i arts digitals.

MARIA JAUME
Maria Jaume torna a l’Apolo en format showcase amb el seu últim disc “Nostàlgia Airlines”, que ha comptat amb la producció de Lluís Cabot (Da Souza). Amb aquest treball, la cantant i compositora mallorquina ha caminat des d’un minimalisme melancòlic dels seus dos primers discs cap al pop ballable amb sonoritats urbanes i llatines que ens porta amb acidesa, crítica i ironia a la vida de la seva terra natal envaïda per turistes, hotels i platges massificades.

MARTA KNIGHT
La cantautora catalana Marta Knight fa dos anys que gira amb el seu àlbum debut “Strange Times Forever” (2022), però és la primera vegada que el porta a l’Apolo. Produït per Pau Riutort i Jordi Matas, el disc destaca per la familiaritat i el realisme de les històries: prova de descobrir quin és el seu lloc al món. Una proposta d’indie-rock que ha guanyat profunditat i matisos, convidant a escoltar-la de manera compulsiva.

YAUNEST
Yaunest parla amb senzillesa i sinceritat, sense floritures ni ornaments. Alter ego del cantautor i vocalista empordanès Jaume de Quintana, el 2022 va estrenar el seu primer EP “Wonder Room”, que va comptar amb la producció de b1n0. A través de sonoritats pròximes al pop i Rn’B nòrdic crea un univers de somni i romanticisme per parlar de l’amor, la inseguretat, la frustració o l’acte de rebel·lar-se davant el que no ens fa feliços.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.