Connect with us

Festival

El BIS Festival torna amb quatre dates a la Deskomunal

Publicat fa

el

En els darrers anys, tothom ha parlat (i encara parla) de crisi general que afecta com és lògic també a la cultura, això és un fet, i entre d’altres també ha afectat i afecta (molt) a l’àmbit que ens interesa, és a dir al nostre col·lectiu, el relacionat amb la música. Això sí, pràcticament tot el món afirma convençut que aquesta no afecta la creativitat. També és un fet. Només hem de veure la quantitat de propostes musicals de qualitat que es multipliquen al nostre país. Aquesta creativitat amb salut de ferro necessita però per expandir-se minimament unes estructures que la crisi impideix desenvolupar, i les perspectives no son gaire bones pels propers anys.

Potser és el moment propici per a que la iniciativa la prenguin actors lleugers, cervells inquiets, gent amb ganes de que els actes creatius es multipliquin. Com? Amb estructures petites, amor pel que fas, confiança en el teu criteri, voluntat de compartir i necessitat de cercar en d’altres que pensen com tu. La paràlisi ha afectat (i afecta) molts sectors culturals que no acaben de poder equilibrar oferta i demanda. Els temps complicats obliguen a fer un treball d’ingeni i apostar per la unió amb els semblants.  La unió fa la força, i cal força per tirar endavant. Per aquest motiu anys enrere neixia el BIS, el festival Barcelona Independent Sessions. Perquè malgrat la crisi, alguna cosa es tenia que fer i la música no podia parar.

Música independent, gestionada de manera independent, que dona forma a un important col·lectiu de discogràfiques, empreses de gestió, músics inquiets, plataformes de comunicació… La intenció del BIS ha estat sempre la d’agrupar al voltant d’una fira discogràfica tots aquests agents culturals, i especialment alguns dels segells més actius, interessants i reputats de Barcelona, molts d’ells amb petites estructures sensa gaire capacitat de creixement. Segells de vegades amb amplis catàlegs, amb inqüestionables encerts artístics i amb una bona base de fidels seguidors que confien en ells a l’hora de triar ràpid quina serà la seva pròxima referència. No només parlem de segells, sino que també hauriem de afeixir als inquiets responsables de plataformes d’agitació musical de la ciutat des de diferents bassants, que també tenen cabuda. A més tot acompanyat per música en directe (no podía faltar), amb una cuidada selecció musical. El BIS neixia l’any 2013 amb intenció de continüitat, i des de la primera edició, al març d’aquell any, i després de vàries ediciones, aquí estem i volem seguir.

Gran part dels segells i col·lectius que participen en aquesta proposta són independents i establerts a Barcelona. Uns des de fa més temps que d’altres, però tots amb les mateixes ganes de continuar endavant, o tan sols començar, alimentats per una passió comuna: l’amor a la música. Tots són petites empreses o, en la seva gran majoria, estan gestionades per autònoms i no poden disposar d’una gran plantilla. Parlem d’una a màxim quatre o cinc persones, en el cas que a més es dediquin a fer produccions o qualsevol tipus d’activitat complementària, que els ajudi a obrir el vano de possibilitats per a poder aconseguir beneficis. I per això la majoria acaba sent discogràfica, empresa de booking, management i agència de comunicació, per oferir un ‘tot en un’ a l’artista. Amb diferents estils de música, amb grups locals, de fora de Catalunya i fins i tot internacionals, tots destaquen pel seu tracte personal i proper amb les bandes.  Sense un gran pressupost per fer promoció i sovint basant la seva comunicació en el boca a orella i en canals molt específics (abans eren fanzines i programes de ràdio, avui continua la ràdio i triomfa internet i les xarxes socials). Pels segells independents és vital el cercle de col·laboradors i per això cada un s’ha nodrit, i es nodreix, d’una petita xarxa de dissenyadors gràfics, organitzadors de concerts, periodistes musicals, fotògrafs, etc. que se’ls permetia i permet que el control de tot el procés de creació d’un disc fora / sigui total.

A la manera que es coneix internacionalment com DIY (do it yourself), és a dir, independència creativa i productiva pel que fa als canals habituals comercials. Molts dels segells independents venen els seus discos a través de la seva pròpia web; però necessiten també d’un altre element fonamental com és la botiga a peu de carrer. Les grans superfícies i macro botigues no donen suport a les referències independents. Els seus prestatges i aparadors estan ocupats per la música dels artistes més comercials i els que destaquen en vendes. Els petits segells es troben a més amb l’obligació d’arribar a aquestes grans botigues a través d’un distribuïdor. Això significa una minva encara més gran del seu marge de benefici. Les petites botigues sí que aposten pels segells independents; però també ho tenen difícil per sobreviure. La raó: el canvi d’hàbit dels consumidors. Per què pagar per una cosa que pots sentir o descarregar on line? Per aquestes raons, i potser no tant per la crisi econòmica existent, i per poder acabar amb el tancament de segells i botigues que viuen de la música (o pretenen fer-ho) és essencial que sorgeixin iniciatives que ajudin a canviar o millorar aquesta realitat. És absolutament necessari fer crides. S’ha de continuar insistint en educar (a totes les edats i potser més a les noves generacions) en l’amor a la cultura i a la música en particular. I s’ha de fer comprendre, que la indústria musical es compon d’una cadena que no es pot trencar, si es vol que continuï funcionant.

AGENDA BIS FESTIVAL
19/3 COMANDO SUZIE + CENTAUROS
20/3 DIAMANTE NEGRO + LA CLARIDAD
26/3 ALBERTO MONTERO + FLAMARADAS
27/3 FRANCISCO NIXON + MARIALLUÏSA

Barcelona Independent Sessions, el BIS, neix de la necessitat d’ajuntar esforços per part de segells discogràfics independents de Barcelona. Neix com una proposta per dinamitzar la indústria musical actual a la ciutat, i potenciar la venda de discos, recolzada per concerts. En uns moments en els quals la cultura en general i el món de la música en particular passen per un dels seus pitjors moments, el BIS vol esdevenir un aparador efectiu i útil pels petits segells independents de la ciutat o aquí establerts. Aquest esdeveniment és una proposta perquè cap d’ells es quedi esperant agònicament al moment de baixar la persiana (molts ja ho han hagut de fer). El BIS  sorgeix de voler posar en comú esforços, aprofitant i constatant que tots caminem en la mateixa direcció i compartim el mateix interès: la passió per la música i el desig que aquesta arribi al major nombre de gent possible a través del major nombre de vies.  Tot i la crisi generalitzada, el BIS aposta per oferir un mercat discogràfic que aporti referències (incloent-hi les darreres novetats) a un preu molt reduït per animar públic de totes les edats (i sobretot al més jove) a comprar música en format físic. Que aprenguin a combinar el format físic i l’on-line i que entenguin que així estan ajudant a segells i a grups a continuar endavant. Aquest és un projecte que vol generar una trobada musical, que perduri en el temps i tingui continuïtat.

Art Visual

El Festival In-Edit tanca la programació pel 2024

Published

on

By

El Festival In-Edit a presentat la programació completa de la seva XXII edició, que se celebrarà del 23 d’octubre al 3 de novembre als cinemes Mooby Aribau Multicines, comptarà amb més de 60 documentals musicals.

L’estrena mundial de “La Joia”, la crònica de vertiginós ascens a icona generacional de Bad Gyal dirigida per David Camarero donarà el tret de sortida a 11 dies de cinema i música amb una de les programacions més potents d’aquests 22 anys de festival.

Pel primer anunci de títols van desfilar pesos pesants com Blur, Die Antwoord, Devo, The Black Keys, Simple Minds, Brian Jones, The Mars Volta, Genesis P-Orridge o Swamp Dogg. A tots ells se sumen ara el grup escocès de post rock Mogwai; un referent de l’indie com Pavement; la icona country June Carter; la cantautora folk-rock Ani DiFranco; el fenomen urban neomelòdic napolità Liberato; i rapers clàssics de la talla de Notorious B.I.G., Method Man, Dr. Dre o Snoop Dogg.

Altres novetats inclouen al grup de hard rock Steppenwolf i el seu “Born to be wild”; el mític pianista de jazz Erroll Garner; el revolucionari saxofonista de jazz d’avantguarda Ornette Coleman; les pel·lícules del grup post-industrial Coil; i l’enlluernador planter d’artistes que van fer història en el prestigiós Festival de Jazz de Montreux: Aretha Franklin, Marvin Gaye, Quincy Jones, Nina Simone o David Bowie, per citar-ne uns pocs.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.