Connect with us

Bolos

Lunaria, experiències de músiques i arts atmosfèriques amb Sylvaine (solo) + Ulmus (duo) el 15 de juny a Olot

Publicat fa

el

La noruega Kathrine Shepard, al capdavant del seu projecte Sylvaine, forma part de la nova fornada d’artistes que, aportant nous punts de vista i noves sensibilitats, han renovat el món de les músiques fosques i el metal del segle XXI liderat per veus femenines. 

Juntament amb companyes de generació com Chelsea Wolfe, Emma Ruth Rundle o Anna von Hausswolff, Sylvaine enarbora l’estàndard de les músiques que beuen a parts iguals tant de la tradició i l’espiritualitat de països nòrdics com del metal i rock gòtic de les darreries del segle XX, on paisatges ambientals i distorsió s’encreuen de manera natural, creant mons únics i especials que fan que cada recital seu sigui un petit ritual entre artista i públic.

Presentarà -en un format íntim i poc habitual de veure- adaptacions de temes dels seus quatre LPs i les cançons del seu últim EP Eg Er Framand, on aprofundeix en el folklore de la seva terra i en la seva llengua materna, el noruec, per primer cop protagonista en detriment de l’anglès.

Ulmus és el projecte en solitari de Xavi Forné, reconegut cartellista de concerts sota la marca Error! Design i músic de dilatada trajectòria en l’underground d’aquest país. Des del hardcore iniciàtic d’Amunike Lehendakari a principis dels 2000 fins a la densitat del doom metal instrumental de Mälammar a dia d’avui passant pel postrock de Syberia o Carontte, poques són les vies que no ha explorat i que evidencien l’aspecte polièdric del personatge. 

En aquest cas, Ulmus (nom llatí de l’om) neix el 2013 com a teràpia arran d’una agorafòbia i ens mostra la seva faceta més íntima, on hi busca llum en períodes de foscor. Amb l’acompanyament d’Elías Egido (eh!, Standstill) al contrabaix, la guitarra de Forné vesteix melodies delicades i suaus dinàmiques que s’intercalen amb moments d’intensitat i explosió.

Havent compartit escenari amb noms referencials de l’escena com Amenra, Mono o Sangre de Muérdago, el seu últim treball és light/darkness, on hi destaquen la col·laboració de la mateixa Sylvaine a “Ritual”   

El concert serà a l’espai Barberí, antiga foneria artística i actualment seu de l’estudi d’arquitectura RCR Arquitectes (Premi Pritzker 2017). L’aforament és molt limitat, serà un concert íntim i únic.

Portes: 18:30
Inici: 19:00
ENTRADES

Organitza: Col·lectiu LUNARIA
Espai: RCRarquitectes

No toleraran actituds masclistes, feixistes, xenòfobes i/o homofòbiques a qualsevol gènere.

Art Visual

“De cara / esmolada”, el nou videoclip de Remei de Ca la Fresca

Published

on

By

“Tant que dius, però tant que feies. Senyors grans empaitant nenes. Però ara va i canvies de lema, no fos cas que et portem problemes…”

Remei de Ca la Fresca estrena avui divendres el nou videoclip “De cara / Esmolada”, extret del recent i aclamat disc “L’ham de la pregunta”. El clip està realitzat per Paloma Lambert i en la cançó compten amb una col·laboració vocal de Carme Vives (Reïna).

Nascuts a les profunditats del Montseny en aquell desconcertant 2020, Remei de Ca la Fresca s’ha revelat en pocs anys com una de les bandes més inquietes, inclassificables i guerreres del nostre panorama musical. Mai amagats, sempre de cara, ara presenten el seu esperat segon àlbum, “L’ham de la pregunta”, produït per Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril) i Artur Piera.

Avui mateix ofereixen el primer concert de l’any a Girona (Neu! Festival, entrades exhaurides) i aquest gener també actuaran a Cardedeu, Vic, Gósol i Lleida. Al febrer se’ls podrà veure a Manresa i Barcelona (Iridia Fest).

D’ells ja sabíem que volien ocupar-te el xalet. O potser aquest només era el primer pas. Perquè les reivindicacions de Remei de Ca la Fresca van més enllà i ho abasten tot. Amb un discurs feréstec, alhora esmolat i poètic, desafien tota frontera estilística i disparen al mort i a qui el vetlla. Se’n riuen del que diran, defugen tot eufemisme, posen en dubte els discursos oficials i assenyalen culpables amb ànim de lucre. Ens posen davant del mirall.

Remei de Ca la Fresca són Artur Piera, Xantal Rodríguez, Víctor Inskipp i Iago Rueda. El quartet arbucienc es va donar a conèixer en guanyar el concurs Erra Forta, armats amb unes castanyoles i una fusta de planxar, i tot seguit van publicar sota el segell Indian Runners un disc debut homònim (2021) que va ser rebut amb entusiasme i els va portar a girar intensament arreu del país. El seguirien unes sorprenents adaptacions de M.I.A. (“Tot el que volem és okupar-te el xalet”) i Underworld. I pel camí, alegries com el premi del jurat obtingut al festival internacional de llengües minoritàries Suns Europe, celebrat recentment a Udine (Itàlia).

La primera pista que van donar d’aquest nou disc fou el corprenedor single “Tots els tons de la ràbia”, basat en un poema de la palestina Rafeef Ziadah. Tot seguit descobririen Mal de muntanya, un clam contra la privatització dels recursos hídrics on denunciaven que “no és el clima qui ens amenaça, hi ha culpables amb ànim de lucre”. O aquell dard de tres minuts anomenat Fusta d’artista, amb la mira apuntant a aquells senyors que manen tant i parlen tan bé.

Però cap de les 12 cançons del nou disc és inocua, totes apunten de manera quirúrgica a algun capil·lar del sistema patriarcal o del capitalisme. El casat amb fills que vol una nena. La necessitat imposada d’escollir, escollir, escollir. I com a via d’alliberament, la bruixeria i la poesia, que es vindrien a ser el mateix i es fonen en la “Lisèrgica espardenya” que els va dedicar Maria Callís.

PRIMERS CONCERTS 2025
10/01 Girona – Neu! Festival / El Foment EXHAURIT
11/01 Cardedeu – Tarambana / Off Tastautors
24/01 Vic – Jazz Cava
25/01 Gósol – Festival Esquimal
31/01 Lleida – Cafè del Teatre
01/02 Manresa – Ateneu la Sèquia
14/02 Barcelona – Paral·lel 62 / Irídia Fest

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.