Art Visual
La història mai explicada dels Golpes Bajos
“Golpes Bajos. Escenas olvidadas. La història oral de Golpes Bajos” és el llibre acabat de publicar que explica la història veraç de la mítica banda “Golpes Bajos”, narrada per la veu dels seus quatre protagonistes principals i col·laboradors més pròxims, revelant tot allò que ningú havia explicat fins ara o havia quedat relegat pel transcurs del temps. Un llibre de Xavier Valiño.
“Malos tiempos para la lírica” va ser, sens dubte, la cançó més emblemàtica dels Golpes Bajos, la més recordada. Però la seva realitat, la qual relata aquest llibre, es correspon més amb un altre títol d’una de les seves cançons “Escenas olvidadas”.
Golpes Bajos va créixer en un paisatge gris i dur, amb la reconversió naval de Vigo al seu voltant, i part dels seus ritmes recollien aquesta influència, sumats als textos de Germán Coppini, afligits i tendents al personal. No obstant això, les seves innovadores i atrevides troballes lírique van aconseguir una enorme acollida, marcant amb les seves cançons part d’aquella nova època que refulgia en el tema cultural després de la transició.
En aquestes Escenes oblidades, Xavier Valiño traça la història dels Golpes Bajos narrada en la veu dels seus quatre protagonistes principals i dels col·laboradors més pròxims, revelant tot allò que ningú havia explicat fins ara o havia quedat relegat pel transcurs del temps. Hi ha el abans del grup (desconegut, tret el pas Coppini per Siniestro Total), i també el que cada un va fer després de la dissolució.
Alhora, s’indaga en els seus discos, cançons i en tot el que va deixar aquesta aventura de tres anys: històries a la carretera amb les seves respectives anècdotes, aparicions en pantalla, mètodes de treball, el seu posicionament davant de diferents qüestions, les relacions amb les discogràfiques, la repercussió comercial, el distanciament, el final… En resum, la crònica oral i detallada d’una de les més inoblidables i inspirades formacions de la nostra música.
Amb pròleg de Iván Ferreiro
Xavier Valiño (Cospeito, Galícia), arqueòleg musical, àvid lector i viatger empedreït, va començar fent ràdio quan els components de Golpes Bajos donaven els seus primers passos en la música, va publicar el seu primer fanzine comentant amb el debut del grupmadrileny Rock-Ola. Des de llavors ha col·laborat a la televisió, ha publicat en diversos diaris i revistes (“Efe Eme”, “Ruta 66”, “Mondo Sonoro”, “Zona de Obras”, “Quadernos Efe Eme” …), ha participat en diversos congressos i conferències, ha comissariat exposicions relacionades amb el rock i manté webs com Ultrasonica.info o Similarrock.com.
A més de ser coautor de “Political world”, ha escrit altres set llibres: “Rock bravú”, “El gran circo del rock: Anécdotas, curiosidades y falsos mitos”, “Retratos pop. Conversaciones con…”, “A censura na produción fonográfica”, “Veneno en dosis camufladas. La censura en los discos de pop-rock en el franquismo”, “Elvis Costello, el hombre que pudo reinar”, i “La cara oculta de la luna. Las 50 portadas esenciales del rock”.
Golpes Bajos. Escenas olvidadas. La historia oral de Golpes Bajos
Te 232 pàgines + 16 de fotos en color (total: 248 pàginas).
Format: 17 x 24 cm.
19,95€
Editat per Efe Eme.
Art Visual
“De cara / esmolada”, el nou videoclip de Remei de Ca la Fresca
“Tant que dius, però tant que feies. Senyors grans empaitant nenes. Però ara va i canvies de lema, no fos cas que et portem problemes…”
Remei de Ca la Fresca estrena avui divendres el nou videoclip “De cara / Esmolada”, extret del recent i aclamat disc “L’ham de la pregunta”. El clip està realitzat per Paloma Lambert i en la cançó compten amb una col·laboració vocal de Carme Vives (Reïna).
Nascuts a les profunditats del Montseny en aquell desconcertant 2020, Remei de Ca la Fresca s’ha revelat en pocs anys com una de les bandes més inquietes, inclassificables i guerreres del nostre panorama musical. Mai amagats, sempre de cara, ara presenten el seu esperat segon àlbum, “L’ham de la pregunta”, produït per Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril) i Artur Piera.
Avui mateix ofereixen el primer concert de l’any a Girona (Neu! Festival, entrades exhaurides) i aquest gener també actuaran a Cardedeu, Vic, Gósol i Lleida. Al febrer se’ls podrà veure a Manresa i Barcelona (Iridia Fest).
D’ells ja sabíem que volien ocupar-te el xalet. O potser aquest només era el primer pas. Perquè les reivindicacions de Remei de Ca la Fresca van més enllà i ho abasten tot. Amb un discurs feréstec, alhora esmolat i poètic, desafien tota frontera estilística i disparen al mort i a qui el vetlla. Se’n riuen del que diran, defugen tot eufemisme, posen en dubte els discursos oficials i assenyalen culpables amb ànim de lucre. Ens posen davant del mirall.
Remei de Ca la Fresca són Artur Piera, Xantal Rodríguez, Víctor Inskipp i Iago Rueda. El quartet arbucienc es va donar a conèixer en guanyar el concurs Erra Forta, armats amb unes castanyoles i una fusta de planxar, i tot seguit van publicar sota el segell Indian Runners un disc debut homònim (2021) que va ser rebut amb entusiasme i els va portar a girar intensament arreu del país. El seguirien unes sorprenents adaptacions de M.I.A. (“Tot el que volem és okupar-te el xalet”) i Underworld. I pel camí, alegries com el premi del jurat obtingut al festival internacional de llengües minoritàries Suns Europe, celebrat recentment a Udine (Itàlia).
La primera pista que van donar d’aquest nou disc fou el corprenedor single “Tots els tons de la ràbia”, basat en un poema de la palestina Rafeef Ziadah. Tot seguit descobririen “Mal de muntanya”, un clam contra la privatització dels recursos hídrics on denunciaven que “no és el clima qui ens amenaça, hi ha culpables amb ànim de lucre”. O aquell dard de tres minuts anomenat “Fusta d’artista”, amb la mira apuntant a aquells senyors que manen tant i parlen tan bé.
Però cap de les 12 cançons del nou disc és inocua, totes apunten de manera quirúrgica a algun capil·lar del sistema patriarcal o del capitalisme. El casat amb fills que vol una nena. La necessitat imposada d’escollir, escollir, escollir. I com a via d’alliberament, la bruixeria i la poesia, que es vindrien a ser el mateix i es fonen en la “Lisèrgica espardenya” que els va dedicar Maria Callís.
PRIMERS CONCERTS 2025
10/01 Girona – Neu! Festival / El Foment EXHAURIT
11/01 Cardedeu – Tarambana / Off Tastautors
24/01 Vic – Jazz Cava
25/01 Gósol – Festival Esquimal
31/01 Lleida – Cafè del Teatre
01/02 Manresa – Ateneu la Sèquia
14/02 Barcelona – Paral·lel 62 / Irídia Fest
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga