Art Visual
Presentació del llibre “Apología, Memorias de un editor rojo-separatista” a l’espai Contrabandos
Avui divendres visita a l’espai Contrabandos l’editor i escriptor Jose Mari Esparza per a parlar de l’edició en temps critics acompanyat del periodista i polític David Fernàndez.
No us perdeu aquesta excepcional ocasió de sentir de primera veu la seva experiència al capdavant de Txalaparta; el moment en que arrencà un somriure arrencat a Iñaki De Juana Chaos a la presó d’Ocaña, la història del seu detector d’explosius casolà, la invitació a sopar amb Fidel i a la que va renunciar per principis “militontos”, els llibres oferts al sacrifici dels joves València i Alemany, els silencis d’Eduardo Galeano, el sorprenent trobada habanero amb Joseba Sarrionandia, els llibres ja editats i projectes que potser trigaran …
El llibre
Editar és difondre. I difondre, tal i com va dir Che Guevara, “és sembrar coneixement, memòria i consciència”. Per això editar ha estat sempre ofici perillós, censurat i reprimit, sobretot en territoris en conflicte permanent, com el nostre. Bona part de l’edició basca en els últims dos segles s’ha fet des de l’exili o sota lleis “mordassa”. I així seguirà, mentre el Regne d’Espanya sigui una gàbia de nacions.
En aquest marge entre el permès i el desitjable, entre el possible i la utopia, una editorial independent o un editor compromès tenen molt a dir i publicar. Fins i tot per fer apologies i enaltiments, si més no entre línies, de totes les nobles insurreccions.
Aquest llibre és una picada d’ullet al País de la Txalaparta, acabat de sortir d’una nova guerra de baixa intensitat. I també als nostres germans i germanes del món, que segueixen tenaços, aixecant trinxeres de llibres, idees i somnis.
#####
Divendres 16 novembre a les 19.00h – Espai Contrabandos
Art Visual
ÚLTIM CAVALL comparteixen el mini-documental amb cançons gravades en directe amb que celebren els seus 10 anys de trajectòria: Últim Cavall, 10 anys d’un refugi
Quan Últim Cavall van publicar Records de Kyoto, el seu àlbum de debut, el 2017, ja feia un parell d’anys que existien. Aquell treball editat per Discos de Kirlian contenia cançons de pop emocionants que basculaven amb elegància entre el noise, el shoegaze i el dreampop. Potser en aquell moment ho ignoressin, però amb elles començaven a construir un espai que els serviria de refugi durant la dècada següent. Des de la base d’operacions a Sant Pere de Ribes, a la comarca del Garraf, la banda va aconseguir enderrocar fronteres amb aquell primer disc guanyant el Premi Altaveu a la millor lletra i sent a més reeditat pel segell nord-americà Emma’s House Records.
Des de llavors Últim Cavall han publicat dos magnífics àlbums més amb Discos de Kirlian, Alaska el 2019 i Una altra primera vegada el 2024, dues referències més que fan de la seva sòlida discografia un poderós viatge entre la malenconia i la llum, i que no van passar desapercebudes per la crítica, que en diverses ocasions les van considerar entre els seus àlbums.
Editat també com a EP de cinc cançons (hi ha un bonus track!) i filmat a La Fàbrica Lliure de Barcelona amb David Casamitjana, Últim Cavall, 10 anys d’un refugi es va projectar en primícia l’octubre passat al Cinema Maldà en el marc de la 30a edició del Minifestival a Barcelona
Ara el 2025, aprofitant el seu 10è aniversari, la banda s’ha proposat el repte artístic de crear un disc tocat en directe, per a això han reimaginat i retocat algunes de les seves peces més estimades especialment per a l’ocasió. El resultat és “Últim Cavall, 10 anys d’un refugi”, un EP de cinc peces el títol del qual capta a la perfecció l’essència de la seva música, entenent-la no només com un espai de confort on les seves cançons poden respirar i créixer, sinó també de llibertat tant per a ells com per als seus oients.
Però no conformes amb això, la formació catalana ha aprofitat l’enregistrament de l’EP a La Fàbrica Lliure de Barcelona, amb la inestimable ajuda de David Casamitjana, per filmar una peça audiovisual en forma de minidocumental, dirigida per Ferran Vilanova d’Augura, que immortalitza l’esperit d’Últim Cavall. Perquè la música per a ells és un viatge i un refugi. És el que passa “quan la militància a la teva banda es converteix en un espai de confort i llibertat necessari per viure”.
L’EP es va publicar el passat mes d’octubre a totes les plataformes a través de Discos de Kirlian, encara que un dia abans, a manera de primícia, es va produir l’estrena de la peça audiovisual Últim Cavall, 10 anys d’un refugi com a obertura de la projecció del documental Nick Garrie, Lost and Found, tots dos previs a l’actuació del llegendà de la 30a edició del Minifestival a Barcelona. Avui ho comparteixen amb tothom obert a través de YouTube, perquè el seu espai de confort també pot ser el nostre.
Imatge principal x Cristina Casas.
-
Festival7 anys agoEl Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques7 anys agoEl Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques7 anys agoLes Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible7 anys agoMercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga
