Connect with us

Art Visual

Conferència sobre els 10 anys de l’estudi de disseny Moruba

Publicat fa

el

El dimecres passat 24 d’octubre van visitar l’ADG Talk des de Logronyo Daniel Morales i Javier Euba que, junts, formen l’estudi Moruba. L’acte, al que van assistir més de 150 persones, va ser moderat per Albert Martínez López-Amor, col·laborador habitual de Moruba i de l’ADG-FAD.

Per l’ocasió, Moruba va preparar una presentació especial que, sota el títol “10 anys de Moruba“, va representar per als dissenyadors un exercici de reflexió i balanç de la seva dècada d’experiència en la professió.

Així, a través de 10 conceptes clau que han articulat i marcat la seva carrera, Daniel Morales i Javier Euba ens van acostar als seus inicis, a la seva manera de concebre i sentir el disseny, al seu dia a dia, a la seva relació amb els clients, als seus projectes, experiències i divertides anècdotes que els hi han passat a la seva terra de vins. En aquest context, el vi ha marcat sens dubte la trajectòria de l’estudi, però Moruba fuig de l’etiqueta d'”especialistes en packaging de vins” que sovint se’ls atribueix. Moruba és molt més que això.

Talk de Moruba al Disseny Hub Barcelona

LA GOSADIA
Moruba neix el 2008, coincidint amb l’esclat de la crisi financera, “amb molta valentia, amb la intenció d’afrontar els projectes gaudint i decidits a presentar propostes que fossin interessants”. Aquell any van decidir afrontar un projecte de vi amb valentia i, segons ells mateixos afirmen, també amb un punt d’inconsciència: Matsu, una metàfora de la vida i de l’evolució del vi que, després de 10 anys, no ha perdut vigència.

EL RUMB
En crear l’estudi, l’objectiu no era arribar a cap lloc sinó gaudir durant el camí. “Estàvem perduts, però érem conscients”, va explicar Moruba.
Tot i que en la seva trajectòria proliferen els projectes de packaging de vi, Moruba va presentar als assistents el desenvolupament de diferents treballs d’identitat corporativa, editorial i cartelleria com a mostra de les diferents tipologies d’encàrrecs que abasten.

LA CONFIANÇA
Una de les paraules que més repeteixen i valoren a l’estudi. El client ideal per Moruba és “aquell que es deixa fer, com un pacient quan va al dentista”.

EL NO
Per Moruba, una paraula màgica i positiva que els persegueix des de fa 10 anys. Al ser una estructura petita, Moruba ha après a seleccionar i a dir que no de la forma més senzilla i empàtica possible. Per contrapartida, també ha rebut “noes” petits, mitjans i grans, dels quals n’han après molt.

‘Garnachas’ disseny de Moruba

EL VI
El vi és “sagrat” per Moruba de la mateixa manera que ho és per Logronyo. Aquest context de treball els ha brindat grans satisfaccions però també els ha ocasionat algun moment complicat, quan es van adonar que els projectes relacionats amb el vi acaparaven la feina a l’estudi. Després d’un temps de reflexió, van decidir retrobar-se amb el vi i van aprendre a gaudir-lo i a treballar els projectes des d’un punt de vista més ampli, que no es limités a l’ampolla sinó que impliqués altres formats.

ELS DESITJOS
Moruba va explicar que no té experiència ni temps per anar a la recerca de clients. Malgrat això, van expressar la seva gratitud per haver pogut complir desitjos que tenien i dur a terme projectes que anhelaven amb cerveceras artesanes, de les quals sorgeixen projectes com Mateo & Bernabé and friendsPàrquing BeerDolina o Hipótesis.

L’ÈXIT
Moruba se sent reeixit per treballar en el que els agrada. Expliquen que rebre premis i invitacions per donar xerrades, guanyar notorietat en definitiva, també els ha causat problemes. El canvi de percepció pública, per exemple, els ha tancat la porta a determinats clients. Advoquen, per tant, per tornar als inicis, a la gosadia d’aquest 2008 i a no pensar en termes de premis i conferències.

LA PROMISCUÏTAT
“Els clients són promiscus per naturalesa. I els dissenyadors també”, afirmen. Per molt que s’hagi construït una relació llarga i satisfactòria entre un dissenyador i un client, o entre un dissenyador i un col·laborador, la seva experiència els ha portat a comprovar que la fidelitat no sempre és possible.

LA BARALLA
Com a part fonamental de la relació amb el client. Barallar en el bon sentit, perquè Moruba creu en els projectes que presenta al client, perquè sap que la proposta que plantejarà funciona.

LES EXPECTATIVES
Expectatives del futur. Expectatives del client. Expectatives de la vida. Moruba advoca per no tenir grans expectatives i sí una bona qualitat de vida. “La felicitat és gaudir del que fas el dia a dia”, conclouen.

A l’apartat dedicat als nostres socis Talent, vam convidar a Clàudia Portús a realitzar una intervenció lliure com a “Telonera” del talk, on va presentar alguns dels seus projectes més destacats, com ‘Learn to Identify‘, i va reivindicar la figura de l’estudiant en pràctiques advocant per la seva dignificació.

Art Visual

“De cara / esmolada”, el nou videoclip de Remei de Ca la Fresca

Published

on

By

“Tant que dius, però tant que feies. Senyors grans empaitant nenes. Però ara va i canvies de lema, no fos cas que et portem problemes…”

Remei de Ca la Fresca estrena avui divendres el nou videoclip “De cara / Esmolada”, extret del recent i aclamat disc “L’ham de la pregunta”. El clip està realitzat per Paloma Lambert i en la cançó compten amb una col·laboració vocal de Carme Vives (Reïna).

Nascuts a les profunditats del Montseny en aquell desconcertant 2020, Remei de Ca la Fresca s’ha revelat en pocs anys com una de les bandes més inquietes, inclassificables i guerreres del nostre panorama musical. Mai amagats, sempre de cara, ara presenten el seu esperat segon àlbum, “L’ham de la pregunta”, produït per Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril) i Artur Piera.

Avui mateix ofereixen el primer concert de l’any a Girona (Neu! Festival, entrades exhaurides) i aquest gener també actuaran a Cardedeu, Vic, Gósol i Lleida. Al febrer se’ls podrà veure a Manresa i Barcelona (Iridia Fest).

D’ells ja sabíem que volien ocupar-te el xalet. O potser aquest només era el primer pas. Perquè les reivindicacions de Remei de Ca la Fresca van més enllà i ho abasten tot. Amb un discurs feréstec, alhora esmolat i poètic, desafien tota frontera estilística i disparen al mort i a qui el vetlla. Se’n riuen del que diran, defugen tot eufemisme, posen en dubte els discursos oficials i assenyalen culpables amb ànim de lucre. Ens posen davant del mirall.

Remei de Ca la Fresca són Artur Piera, Xantal Rodríguez, Víctor Inskipp i Iago Rueda. El quartet arbucienc es va donar a conèixer en guanyar el concurs Erra Forta, armats amb unes castanyoles i una fusta de planxar, i tot seguit van publicar sota el segell Indian Runners un disc debut homònim (2021) que va ser rebut amb entusiasme i els va portar a girar intensament arreu del país. El seguirien unes sorprenents adaptacions de M.I.A. (“Tot el que volem és okupar-te el xalet”) i Underworld. I pel camí, alegries com el premi del jurat obtingut al festival internacional de llengües minoritàries Suns Europe, celebrat recentment a Udine (Itàlia).

La primera pista que van donar d’aquest nou disc fou el corprenedor single “Tots els tons de la ràbia”, basat en un poema de la palestina Rafeef Ziadah. Tot seguit descobririen Mal de muntanya, un clam contra la privatització dels recursos hídrics on denunciaven que “no és el clima qui ens amenaça, hi ha culpables amb ànim de lucre”. O aquell dard de tres minuts anomenat Fusta d’artista, amb la mira apuntant a aquells senyors que manen tant i parlen tan bé.

Però cap de les 12 cançons del nou disc és inocua, totes apunten de manera quirúrgica a algun capil·lar del sistema patriarcal o del capitalisme. El casat amb fills que vol una nena. La necessitat imposada d’escollir, escollir, escollir. I com a via d’alliberament, la bruixeria i la poesia, que es vindrien a ser el mateix i es fonen en la “Lisèrgica espardenya” que els va dedicar Maria Callís.

PRIMERS CONCERTS 2025
10/01 Girona – Neu! Festival / El Foment EXHAURIT
11/01 Cardedeu – Tarambana / Off Tastautors
24/01 Vic – Jazz Cava
25/01 Gósol – Festival Esquimal
31/01 Lleida – Cafè del Teatre
01/02 Manresa – Ateneu la Sèquia
14/02 Barcelona – Paral·lel 62 / Irídia Fest

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.