Connect with us

Art Visual

Jornades «Futurs del disseny gràfic. Noves pràctiques i significats»

Publicat fa

el

Des de finals del XX, el disseny es troba en un estat de redefinició dels seus límits i categories professionals. Avui parlem d’un disseny més centrat en la creativitat i la innovació que en els productes en si mateixos.

Pel que es refereix al disseny gràfic, en particular, com un més dels àmbits del disseny en general, ha experimentat el pas d’una economia basada en els productes a una altra que, almenys teòricament, circula entorn dels serveis, la informació i el coneixement. Com a conseqüència, està patint notables transformacions en les seves pràctiques i paradigmes no solament perquè, gràcies a la tecnologia, han aparegut noves especialitats sinó, també, perquè la societat actual té noves demandes. No obstant això, i malgrat els canvis, encara contínua vigent l’opinió de Milton Glaser quan, al començament de la dècada de 2000 i sense deixar d’al·ludir a la responsabilitat social del dissenyador gràfic, assenyalava: «El propòsit del disseny gràfic és moure a les persones a l’acció, o informar-les. Si part d’aquest paper consisteix a crear un entorn social benigne, tant millor».

A l’ADG-FAD volen saber què pensen els dissenyadors sobre totes aquestes transformacions, com les viuen i com estan influint en el seu treball quotidià. Volen conèixer quines són les seves opinions però, també, quins els seus dubtes i, per això, els agradaria que junts poguéssin reflexionar sobre quin pot ser el futur del disseny gràfic en la seva relació amb les persones, institucions i empreses així com amb altres disciplines.

Per això, amb la col·laboració del Museu del Disseny, com a part de les activitats paral·leles a l’exposició permanent de disseny gràfic inaugurada enguany “Dissenyes o Treballes”, el 21 i 22 de febrer de 2019 organitzaran les Jornades «Futurs del Disseny Gràfic. Noves pràctiques i significats».

Precedides d’un cicle de conferències promogut pel Museu del Disseny, aquestes Jornades s’obren als coneixements i perspectives dels membres de l’ADG-FAD. Per tant, conviden a tots els seus socis a participar en un esdeveniment que considerem molt necessari per entendre què està passant actualment en el disseny gràfic i per albirar nous panorames. No obstant això, no volen deixar de costat a altres professionals (dissenyadors, investigadors, professors, etc.) i estudiants en general, encara que no formin part de la seva organització. Per això, també, esperen la seva assistència i participació.

La seva intenció és oferir un fòrum en el qual els professionals del disseny (entesos en un sentit ampli que inclou també a professors, investigadors, experts i divulgadors) puguin donar a conèixer els seus treballs, recerques, propostes teòriques i reflexions ben fonamentades sobre la situació del disseny gràfic en l’actualitat i sobre les seves perspectives de futur. Creuen que junts poden pensar en com afrontar aquest futur.

Les Jornades es divideix en dos blocs:

1) 21-22/02/19 Presentacions
2) 22/02/19 Meses de treball

1. Presentacions

El tipus de projectes i treballs que se poden presentar a les Jornades és el següent:

-Treballs en els quals el disseny gràfic hagi estat un element estratègic en projectes de disseny de serveis, disseny per a tots, disseny sostenible, branding, disseny d’informació, comunicació, activisme polític i disseny social, entre d’altres camps.
-Resultats definitius o preliminars de recerques teòriques i teòric-pràctiques sobre els nous enfocaments, metodologies i àmbits de pràctica del disseny gràfic. (UX/UI, realitat augmentada, aplicacions per a dispositius mòbils, 3D, gràfica audiovisual, co-disseny, Design Thinking, Disseny Centrat en la Persona, tendències del disseny gràfic, etc…)
-Projectes d’innovació docent. Desenvolupaments de sistemes o metodologies innovadors la validesa de les quals estigui demostrada tant en la pràctica del disseny com en la docència.
-Recerques sobre museologia i conservació del patrimoni del disseny gràfic.

Instruccions generals per participar

2. Meses de treball

Com és habitual, el propòsit de les meses de treball és el de promoure el diàleg entre els participants amb la finalitat d’analitzar temes específics relacionats, en aquest cas, amb el futur del disseny gràfic. Amb aquestes sessions ens agradaria arribar a conclusions que puguin convertir-se en recomanacions o directrius sobre els temes tractats en cadascuna d’elles.

En aquestes Jornades proposem els cinc temes i taules de treball.

Informació i inscripcions de les meses de treball

Més informació
adg@adg-fad.org
93 256 67 50

Art Visual

“De cara / esmolada”, el nou videoclip de Remei de Ca la Fresca

Published

on

By

“Tant que dius, però tant que feies. Senyors grans empaitant nenes. Però ara va i canvies de lema, no fos cas que et portem problemes…”

Remei de Ca la Fresca estrena avui divendres el nou videoclip “De cara / Esmolada”, extret del recent i aclamat disc “L’ham de la pregunta”. El clip està realitzat per Paloma Lambert i en la cançó compten amb una col·laboració vocal de Carme Vives (Reïna).

Nascuts a les profunditats del Montseny en aquell desconcertant 2020, Remei de Ca la Fresca s’ha revelat en pocs anys com una de les bandes més inquietes, inclassificables i guerreres del nostre panorama musical. Mai amagats, sempre de cara, ara presenten el seu esperat segon àlbum, “L’ham de la pregunta”, produït per Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril) i Artur Piera.

Avui mateix ofereixen el primer concert de l’any a Girona (Neu! Festival, entrades exhaurides) i aquest gener també actuaran a Cardedeu, Vic, Gósol i Lleida. Al febrer se’ls podrà veure a Manresa i Barcelona (Iridia Fest).

D’ells ja sabíem que volien ocupar-te el xalet. O potser aquest només era el primer pas. Perquè les reivindicacions de Remei de Ca la Fresca van més enllà i ho abasten tot. Amb un discurs feréstec, alhora esmolat i poètic, desafien tota frontera estilística i disparen al mort i a qui el vetlla. Se’n riuen del que diran, defugen tot eufemisme, posen en dubte els discursos oficials i assenyalen culpables amb ànim de lucre. Ens posen davant del mirall.

Remei de Ca la Fresca són Artur Piera, Xantal Rodríguez, Víctor Inskipp i Iago Rueda. El quartet arbucienc es va donar a conèixer en guanyar el concurs Erra Forta, armats amb unes castanyoles i una fusta de planxar, i tot seguit van publicar sota el segell Indian Runners un disc debut homònim (2021) que va ser rebut amb entusiasme i els va portar a girar intensament arreu del país. El seguirien unes sorprenents adaptacions de M.I.A. (“Tot el que volem és okupar-te el xalet”) i Underworld. I pel camí, alegries com el premi del jurat obtingut al festival internacional de llengües minoritàries Suns Europe, celebrat recentment a Udine (Itàlia).

La primera pista que van donar d’aquest nou disc fou el corprenedor single “Tots els tons de la ràbia”, basat en un poema de la palestina Rafeef Ziadah. Tot seguit descobririen Mal de muntanya, un clam contra la privatització dels recursos hídrics on denunciaven que “no és el clima qui ens amenaça, hi ha culpables amb ànim de lucre”. O aquell dard de tres minuts anomenat Fusta d’artista, amb la mira apuntant a aquells senyors que manen tant i parlen tan bé.

Però cap de les 12 cançons del nou disc és inocua, totes apunten de manera quirúrgica a algun capil·lar del sistema patriarcal o del capitalisme. El casat amb fills que vol una nena. La necessitat imposada d’escollir, escollir, escollir. I com a via d’alliberament, la bruixeria i la poesia, que es vindrien a ser el mateix i es fonen en la “Lisèrgica espardenya” que els va dedicar Maria Callís.

PRIMERS CONCERTS 2025
10/01 Girona – Neu! Festival / El Foment EXHAURIT
11/01 Cardedeu – Tarambana / Off Tastautors
24/01 Vic – Jazz Cava
25/01 Gósol – Festival Esquimal
31/01 Lleida – Cafè del Teatre
01/02 Manresa – Ateneu la Sèquia
14/02 Barcelona – Paral·lel 62 / Irídia Fest

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.