Connect with us

Art Visual

Ana Zelich, premi Laus d’Honor 2019

Publicat fa

el

En la 49ª edició dels prestigiosos Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual, la junta de l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics del FAD (ADG-FAD) ha decidit distingir la dissenyadora gràfica i directora creativa Ana Zelich amb el Laus d’Honor 2019, menció que es concedeix anualment a aquells professionals del sector del disseny i la comunicació que han tingut una trajectòria encomiable i de mestratge per a tota la professió.

Pionera del branding televisiu al nostre país, el treball d’Ana Zelich es desenvolupa en paral·lel a l’evolució de l’animació i la gràfica aplicada a la imatge en moviment, des de l’etapa inicial de la televisió analògica fins a la digital.

Zelich va ser pionera en la creació de projectes gràfics amb l’aparició i ús dels primers ordinadors en l’entorn del disseny, concretament com a realitzadora i directora d’art d’Animàtica (primera empresa fundada al nostre país especialitzada en animació 3D), que va ser responsable d’innovadores capçaleres durant la dècada dels 80 fetes per a TV3, com per exemple la d’Arsenal, amb disseny gràfic de Peret i realització d’Aixalà.

Posteriorment, al 1989, juntament amb dos dissenyadors gràfics de TV3 (Luís Rueda i Neus Grabulosa), va fundar el seu propi estudi: Zoptic.

Els objectius de Zoptic eren donar valor a les idees i decidir, després, quina tècnica era la millor per expressar-les, anar més enllà del 3D. Va posar el seu segell creatiu a televisions com ETB, Canal 9 o Canal Sur. També ho va fer a Canal +, per a qui va fer totes les primeres peces des de l’emissió en proves. L’any 1994 la van contractar com a directora d’art del canal.

Més endavant, ja al 2001, Zelich va fundar i dirigir Zeligstudio, un dels estudis creatius amb més reconeixements, que ha dissenyat i dirigit nombrosos projectes de branding per canals de televisió nacionals, internacionals, informatius i programes de diferents formats.

A partir del 2013 centra el seu treball en l’àmbit expositiu a Mediapro Exhibitions, on combina la direcció d’art en projectes museístics arreu del món amb la direcció de la imatge corporativa per a empreses del grup Mediapro i canals de televisió.

El lliurament del premi tindrà lloc el proper dijous 20 de juny durant la Nit ADG Laus’19, la cita anual de la comunitat creativa a Barcelona, on es donen a conèixer els Premis ADG Laus als millors projectes del sector en cinc categories diferents: Disseny Gràfic, Digital, Publicitat, Audiovisual i Estudiants. Enguany, la Nit ADG Laus formarà part de la programació de la Barcelona Design Week, co-organitzada pel FAD (Foment de les Arts i del Disseny) i BCD (Barcelona Centre de Disseny), i impulsada per l’Ajuntament de Barcelona.

Paper destacat d’Ana Zelich a l’Exposició «El millor disseny de l’any» i al Magabook ADG Laus 2019

El 17 de maig es va inaugurar «El millor disseny de l’any», l’exposició que recull tots els premiats d’enguany en les diferents disciplines de les associacions que conformen el FAD (moda, arquitectura i urbanisme, arts plàstiques i disseny gràfic i comunicació visual). L’exposició, organitzada en col·laboració amb el Museu del Disseny de Barcelona, compta amb una secció dedicada a les cinc etapes creatives d’Ana Zelich: Animàtica, Zoptic, Canal+, Zeligstudio i Mediapro Exhibitions. Un viatge audiovisual per la història de la imatge en moviment i el branding televisiu des dels anys 80 fins als nostres dies a través de l’obra d’aquest referent creatiu, Laus d’Honor 2019.

Alhora, la nova edició del Magabook ADG Laus, l’anuari dels premis, retrà un petit homenatge a la dissenyadora amb la recopilació de reflexions d’amics, col·laboradors i els seus admiradors més fervents, a través de xerrades amb artistes, creatius audiovisuals, gestors culturals, productors, dissenyadors, músics i periodistes. Ha comptat amb la participació de Luís Rueda, Jaume Roures, Coaner Codina, Ignasi Gozalo i Martin Lambie-Nairn, entre d’altres. A més, s’hi podrà llegir l’entrevista que li han realitzat directament, on reflexiona sobre la seva trajectòria en el panorama de la televisió espanyola, diversos projectes i la seva visió de l’actualitat de la disciplina. L’entrevista íntegra s’inclourà en aquesta publicació de l’ADG-FAD, que es posarà a la venda a partir del 20 de juny.

Art Visual

“De cara / esmolada”, el nou videoclip de Remei de Ca la Fresca

Published

on

By

“Tant que dius, però tant que feies. Senyors grans empaitant nenes. Però ara va i canvies de lema, no fos cas que et portem problemes…”

Remei de Ca la Fresca estrena avui divendres el nou videoclip “De cara / Esmolada”, extret del recent i aclamat disc “L’ham de la pregunta”. El clip està realitzat per Paloma Lambert i en la cançó compten amb una col·laboració vocal de Carme Vives (Reïna).

Nascuts a les profunditats del Montseny en aquell desconcertant 2020, Remei de Ca la Fresca s’ha revelat en pocs anys com una de les bandes més inquietes, inclassificables i guerreres del nostre panorama musical. Mai amagats, sempre de cara, ara presenten el seu esperat segon àlbum, “L’ham de la pregunta”, produït per Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril) i Artur Piera.

Avui mateix ofereixen el primer concert de l’any a Girona (Neu! Festival, entrades exhaurides) i aquest gener també actuaran a Cardedeu, Vic, Gósol i Lleida. Al febrer se’ls podrà veure a Manresa i Barcelona (Iridia Fest).

D’ells ja sabíem que volien ocupar-te el xalet. O potser aquest només era el primer pas. Perquè les reivindicacions de Remei de Ca la Fresca van més enllà i ho abasten tot. Amb un discurs feréstec, alhora esmolat i poètic, desafien tota frontera estilística i disparen al mort i a qui el vetlla. Se’n riuen del que diran, defugen tot eufemisme, posen en dubte els discursos oficials i assenyalen culpables amb ànim de lucre. Ens posen davant del mirall.

Remei de Ca la Fresca són Artur Piera, Xantal Rodríguez, Víctor Inskipp i Iago Rueda. El quartet arbucienc es va donar a conèixer en guanyar el concurs Erra Forta, armats amb unes castanyoles i una fusta de planxar, i tot seguit van publicar sota el segell Indian Runners un disc debut homònim (2021) que va ser rebut amb entusiasme i els va portar a girar intensament arreu del país. El seguirien unes sorprenents adaptacions de M.I.A. (“Tot el que volem és okupar-te el xalet”) i Underworld. I pel camí, alegries com el premi del jurat obtingut al festival internacional de llengües minoritàries Suns Europe, celebrat recentment a Udine (Itàlia).

La primera pista que van donar d’aquest nou disc fou el corprenedor single “Tots els tons de la ràbia”, basat en un poema de la palestina Rafeef Ziadah. Tot seguit descobririen Mal de muntanya, un clam contra la privatització dels recursos hídrics on denunciaven que “no és el clima qui ens amenaça, hi ha culpables amb ànim de lucre”. O aquell dard de tres minuts anomenat Fusta d’artista, amb la mira apuntant a aquells senyors que manen tant i parlen tan bé.

Però cap de les 12 cançons del nou disc és inocua, totes apunten de manera quirúrgica a algun capil·lar del sistema patriarcal o del capitalisme. El casat amb fills que vol una nena. La necessitat imposada d’escollir, escollir, escollir. I com a via d’alliberament, la bruixeria i la poesia, que es vindrien a ser el mateix i es fonen en la “Lisèrgica espardenya” que els va dedicar Maria Callís.

PRIMERS CONCERTS 2025
10/01 Girona – Neu! Festival / El Foment EXHAURIT
11/01 Cardedeu – Tarambana / Off Tastautors
24/01 Vic – Jazz Cava
25/01 Gósol – Festival Esquimal
31/01 Lleida – Cafè del Teatre
01/02 Manresa – Ateneu la Sèquia
14/02 Barcelona – Paral·lel 62 / Irídia Fest

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.