Bolos
Divuit músics del Prat de Llobregat i Enric Montefusco presenten la versió de “Adelante Bonaparte”, de Standstill, en la catorzena edició del projecte #Almeuritme

En el marc de la celebració del Dia Mundial de la Música (21 de juny), aquest dijous dia 20 es presentarà el videoclip del procés ciutadà de creació musical #Almeuritme, que té com a objectiu promoure que persones diverses de la ciutat s’apleguin al voltant d’un nexe comú i compartit, la música. Enguany, ha partit de la interpretació del tema “Adelante Bonaparte” de Standstill, amb l’acompanyament del líder i cantant d’aquesta formació.
La banda ha estat formada per divuit músics de diverses edats de la ciutat, la majoria alumnes de L’Escola d’Arts en Viu i persones usuàries dels bucs d’assaig de La Capsa. Tots ells, juntament amb Enric Montefusco, són els protagonistes del videoclip d’enguany, rodat pel realitzador pratenc Xavi Esteban.
A més, el projecte ha comptat amb altres derivades: la col·laboració de l’artista pratenca Júlia Barba a càrrec de la direcció d’art amb elements com les xarranques, de la Xaranga de la Casa de Aragón del Prat i amb el suport del Prat Film Office en la recerca i gestió de localitzacions de la ciutat.
Una veu, una melodia, un vers, pot donar-te l’impuls necessari que de vegades no acabem de trobar en el nostre interior. Sobtadament, sense saber molt bé com, ets presa d’una energia que t’impulsa cap endavant i t’eleva al mateix temps. És un dels superpoders de la música i de l’art en general.
L’Almeuritme d’enguany ha deixat la seva petjada als carrers de la ciutat en forma d’unes xarranques metafísiques. Qui s’atreveixi a saltar-les ha d’estar preparat per a viatjar a una altra dimensió i encomanar-se d’aquests superpoders, experimentar aquesta energia i relacionar-la directament amb la força dels elements de la natura, amb la importància de la nostra connexió amb les forces més primordials, reivindicant el joc i la imaginació com les portes d’entrada per a arribar a altres realitats, i d’aquesta manera continuar endavant malgrat els dubtes i la por.
La Capsa i L’Escola d’Arts en Viu han dinamitzat el procés ciutadà de creació artística amb la participació de Enric Montefusco. Aquesta experiència artística forma part de la iniciativa de creació musical #Almeuritme, que té com a objectiu promoure que persones diverses de la ciutat s’apleguin al voltant d’un vincle compartit, la música, una activitat rica i plural que és indissociable de l’entorn on es desenvolupa, en aquest cas el Prat de Llobregat. Enguany, el projecte ha arribat a la seva catorzena edició.
Músics de diverses edats de la ciutat, la majoria alumnes de L’Escola d’Arts en Viu i persones que fan ús dels bucs d’assaig de La Capsa, han fet una versió de la cançó “Adelante Bonaparte” de Standstill i han tingut l’oportunitat de compartir durant el mes de març tres assajos amb el líder i veu del grup Enric Montefusco. D’aquesta manera, han pogut perfilar entre tots i totes la producció de la versió del tema que protagonitza el vídeo d’enguany.
L’enregistrament de la versió va tenir lloc a l’Estudi de La Capsa el passat mes d’abril i durant cinc dies de maig es va rodar videoclip a càrrec del realitzador pratenc Xavi Esteban, que ja fou responsable de les cinc magnifiques primeres edicions del projecte. El rodatge ha comptat amb el suport del Prat FilmOffice, el programa municipal que promociona el municipi com a plató audiovisual i fa costat al talent local en aquest àmbit.

La trajectòria de Standstill i Enric Montefusco
Standstill és una banda nascuda a Barcelona en 1997, caracteritzada per la seva creativitat, així com per una intensitat i discurs propi que els han permès evolucionar constantment sense perdre la seva identitat. Després de publicar set discos lloats per crítica i públic, en 2014 anuncien una aturada indefinida.
Al llarg d’aquesta dècada Enric Montefusco ha continuat amb una personal i heterogènia carrera en solitari explorant les possibilitats de la cultura popular, ha editat discos com Meridiana i Diagonal i ha dirigit l’espectacle de gran format Tata Dolenta, on col·laborava, entre altres, amb el col·lectiu loscorderos-sc i la coreògrafa i performer Sonia Gómez (Grec 2016). Va tornar al festival en el 2018 envoltat d’amics (Albert Pla, María Arnal, Nacho Vegas, el Niño de Elche i Los hermanos Cubero) per a presentar l’EP i espectacle Els Cors de Mitjanit. El seu darrer treball discogràfic ha estat Viaje al centro de un idiota (2022).
En 2023 Standstill anuncien el seu retorn als escenaris amb una sèrie de concerts en sales i festivals durant 2024.
14 anys de la iniciativa de la creació musical #Almeuritme
El projecte #Almeuritme sorgeix del repte d’intentar aplegar músics ben diversos de la ciutat al voltant d’un nexe comú, la música, per poder així reivindicar-la com una pràctica col·lectiva que implica totes les persones i que, a més, pren més sentit, arrelada a un lloc en concret, en aquest cas, al Prat.
Els videoclips #Almeuritme han anat mutant durant aquestes tretze edicions. Així, en les edicions de 2011 i 2012, Pedro Pina componia un tema a partir dels enregistraments audiovisuals fets per la ciutadania a peu de carrer. A partir de l’any 2013, diferents músics de la ciutat tocaven en espais de la ciutat un tema conjunt: Déjame Vivir con Alegría de Vainica Doble (2013),Pon tu Mente al Sol d‘El Niño Gusano (2014),Magic del grup Chucho (2015) i Alegria del grup mallorquí Antònia Font (2016). El 2017, sota el lemaMúsica i Memòria,#Almeuritme es va convertir en un document sonor del Prat, en el qual la gent del carrer compartia quines eren les cançons que havien marcat la seva vida, que, després, van ser interpretades per gairebé una trentena de músics. El 2018, es va incorporar la novetat de convidar Sidonie a participar al costat dels músics de la ciutat en el procés de creació de la versió de la seva cançó Estáis Aquí. Els assajos compartits entre la banda i els músics van durar sis setmanes i van atorgar el caràcter final a la cançó.
Per a l’edició del 2019, es va compondre la primera cançó original del projecte Aeropuerto del Prat en un procés de creació col·lectiva juntament amb el grup musical Los Ganglios. L’any 2020, recuperàvem la fórmula del 2018, aquest cop amb Els Pets i el seu tema Bon dia tot i que el procés de creació va coincidir amb la declaració de l’estat d’alarma i el videoclip i gravació de la cançó es van realitzar de manera confinada, cosa que va donar lloc a un document que retracta el moment i el temps viscut en la distància i de manera col·lectiva.
L’edició de 2021 va comptar amb la participació de més de 200 músics molt joves i El Petit de Cal Eril, versionant el seu tema Amb Tot. Els espais naturals van ser els protagonistes del videoclip amb la voluntat de plasmar la diversitat de paisatges del territori, en què hi conviuen tan grans infraestructures de transport, industrials i urbanes amb zones agrícoles i naturals d’un alt valor amb un hàbitat únic de flora i fauna.
Per l’edició del 2022, Alondra Bentley va treballar amb dotze músics de la ciutat per versionar el seu tema Si Tuviera amb un videoclip que va voler reflexionar sobre com la vida que imaginem queda molts cops bastant lluny de la nostra realitat. Haver de deixar de fer el que de veritat ens agrada i ens omple, per la inèrcia i les obligacions de la rutina diària i no poder dedicar temps a aprendre coses noves i viure un estil de vida tranquil, sostenible i enriquidor.
L’edició de 2023 els músics juntament amb Miqui Puig van adaptar la cançó Bonito Es de Los Sencillos. Un ràdio cassette dels 80’s va servir de vehicle per a rendir un petit homenatge a comerços emblemàtics de la ciutat i a les persones que amb el seu treball han els han mantingut vius durant dècades.

Bolos
BRIGHTON 64, últim disc, última gira

BRIGHTON 64, el llegendari grup de Barcelona, tancarà durant els propers mesos la seva prolífica i exitosa carrera. Serà un comiat llarg i intens, que inclourà la publicació d’un disc amb cançons noves, dos projectes cinematogràfics i una gira final que els farà viatjar una vegada més per tots els racons del país.
El nou disc es troba en ple procés de gravació i es publicarà amb el segell BCore Disc la tardor d’enguany. Inclourà un total de deu cançons amb títols com «Lennon nunca estuvo aquí», «Juguete roto», «2024» o «Hemos tenido suerte».
L’última gira començarà coincidint amb la publicació del disc i continuarà al llarg de l’any vinent, amb dos concerts finals a la sala El Sol de Madrid i la sala Apolo de Barcelona, previstos per a finals del 2026.
Paral·lelament, el grup treballa en un documental que repassarà la seva trajectòria i també en la banda sonora d’una pel·lícula de ficció, el rodatge de la qual s’iniciarà la tardor de 2025.
Els membres de BRIGHTON 64 volen compartir aquest comunicat, adreçat als seus nombrosos i fidels seguidors:
«Es fa difícil donar una notícia com aquesta, i tots els que ens coneixeu sabreu que per a nosaltres és doblement difícil, perquè la nostra identificació amb el grup ha estat absoluta des de temps immemorials. La trajectòria d’un grup acostuma a tenir un principi i un final, i creiem que aquest moment ha arribat per a nosaltres. La primera etapa de BRIGHTON 64 es va acabar de manera abrupta, amb un concert estrany a la plaça de toros de Tomelloso, l’estiu del 1989, i aquell final va ser el reflex d’una carrera plena d’alts i baixos, alegries i decepcions. La segona etapa, que va començar l’any 2011, ha estat més estable i gratificant, però també ha provocat un cert desgast, i sobretot, la sensació d’haver assolit uns objectius que mai no hauríem imaginat el dia que vam fundar el grup. Hem publicat dotzenes de cançons i hem fet centenars de concerts davant d’un públic que ha anat canviant lleugerament al llarg dels anys, però el nucli del qual són uns seguidors acèrrims que per a nosaltres han estat el veritable combustible que ens impulsava a tirar endavant. El fet que els concerts més recents hagin estat dels més apoteòsics de la nostra carrera, i la solidesa i el respecte musical i personal que hem aconseguit entre els cinc membres del grup ens ajuden a pensar que aquest és un bon moment per acabar: acabar mentre encara estem en bona forma.
Però en aquesta ocasió no volem marxar sense acomiadar-nos de tots els que ens heu seguit, estimat i protegit al llarg dels anys. I ens agradaria que aquest comiat fos especial. Especial, per a nosaltres, vol dir treure un últim disc amb temes nous, cançons que puguin fer companyia en el futur les cançons de sempre; i especial significa també tocar en directe a totes les ciutats que ens han acollit, perquè mai ens ha fet mandra sortir a la carretera i fer quilòmetres per trobar-nos amb la nostra gent. Esperem que es vagin confirmant una pila de dates al llarg dels propers mesos i que ho puguem celebrar junts.
BRIGHTON 64 ha estat per a nosaltres una forma de vida, i tenim nombroses proves, inesborrables i constants, que per a vosaltres també ho ha estat. Per aquesta raó, no podem estar més contents. Moltes gràcies i fins aviat».
Ricky Gil, Albert Gil, Jordi Fontich, Eric Herrera, David Abadía.
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga