Art Visual
El documental “Blackcelona: Una historia de metal satánico” farà l’estrena internacional al Festival In-Edit de Barcelona
“Blackcelona: historia de metal satánico”, és el nou documental dirigit per Diego de Walpurgis (Diego López-Fernández) que tindrà la seva estrena mundial al festival In-Edit Barcelona. El realitzador català, amb una consolidada trajectòria al documental sobre cinema fantàstic, s’aventura en aquesta ocasió al camp de la música per exposar un dels fenòmens més desconeguts de la Ciutat Comtal: als anys noranta, Barcelona va ser terreny fèrtil per a nombroses bandes novells que s’iniciaven a les arts fosques del Black Metall.
L’estrena del documental tindrà lloc a finals d’aquest mes d’octubre a la 22a edició del prestigiós certamen, dins de la secció Panorama Nacional.
SINOPSI
“Blackcelona: Una historia de metal satánico” és una completa radiografia de la història del Black Metal a Barcelona i fa extensible el relat a altres formacions sorgides a Catalunya al llarg de la dècada dels noranta. El documental analitza, a més, el protagonisme de la fonamental revista MetaliKO, els segells Abstract Emotions o New Gotia, els Estudis Don Simón, la sala de concerts Garatge Club, o botigues de discos com Anaconda o Hysteria. Tot això, determinant per a la gestació i consolidació del Black Metal a Catalunya.
ELS ORÍGENS DE L’ESCENA
Entre les cares participants al documental apareixen Ramón Porta, editor de la revista MetaliKO, Daemonous (Sacrum Sacrificationis, Ork), Jordi KatuMarus (Beheaded Lamb, Gorthaur), Daniel Rubí, Christopher B.W. (Asgaroth), Alastor (Sacrum Sacrificationis, Beheaded Lamb) o Akerbeltz Mercyless (Akerbeltz).
Així mateix, es compta amb l’inestimable testimoni de Lilith Necrobitch, component de la primera formació íntegrament femenina de Black Metal, Countess, juntament amb les seves companyes Balberith “Mater Suspiriorum” i Hella “Mater Lachrymarum”. Durant la trajectòria de la banda (1994-1996) van editar el seu demo “Pactum Tenebrarum”.
A través dels seus testimonis veiem com la ciutat de Barcelona no es va quedar al marge del moviment i des de l’inici dels noranta ja va ser escenari de la creació, entre d’altres, dels grups esmentats. El Black Metal es va estendre ràpidament des de la capital a la resta de Catalunya i va tenir el punt d’inflexió l’estiu del 1993 amb el primer concert d’una banda catalana a la Plaça Tetuan de la ciutat: Sacrum Sacrificationis. Es compleixen, doncs, trenta anys del probablement primer concert d’una banda nacional de Black Metal al país.
PRESENTACIÓ DEL PÒSTER OFICIAL
Aquestes bandes són les protagonistes del pòster oficial del documental, signat per Alfredo Merino, editor del fanzine Lucifogo. La imatge s’inspira en el procés DIY (fes-ho tu mateix) dels propis cartells de concerts underground dels anys 90.
DIRECCIÓ I PRODUCCIÓ
Diego de Walpurgis (Barcelona, 1977) es va iniciar al món del documental col·laborant en diverses àrees del títol “La sonrisa del lobo” (2008), dirigit per Javier Perea i centrat en l’actor Paul Naschy i el seu personatge Waldemar Daninsky. Posteriorment va fer el salt a la direcció amb diversos documentals centrats en la història del cinema fantàstic estatal, entre ells “Los perversos rostros de Víctor Israel” (2010) i “Herederos de la Bestia” (2016), tots dos codirigits amb David Pizarro. Aquest últim, una anàlisi de l’impacte del film d’Àlex de l’Església “El día de la bestia” (1995), va collir excel·lents crítiques després del seu pas per festivals nacionals i internacionals, on va guanyar un premi i diverses mencions.
Ja en solitari, ha dirigit els curtmetratges-documental “Jack Taylor, testigo del fantástico” (2018), centrat en l’actor nord-americà Jack Taylor, i “La Dama del Fantaterror” (2020), que recorre la trajectòria de l’actriu Helga Liné . El 2022 va estrenar el seu últim documental fins ara, “[REC] Terror sense pausa”, un complet retrat de l’origen i impacte del primer lliurament de la saga dirigida per Paco Plaza i Jaume Balagueró, que Filmax va estrenar al 15è aniversari de la cinta i va ser nominat el 2022 a la categoria de Millor Llargmetratge Documental dels Premis Forqué.
Pecker Audiovisuals produeix i distribueix des de fa més d’una dècada ficcions i documentals del circuit alternatiu i underground, i ha fet obres de creadors com Jess Franco, Carles Prats, Pere Temboury, Naxo Fiol o Víctor Olid.
“Blackcelona: Una historia de metal satánico” compta també amb la col·laboració de The Dangerous Meeting Circle.
Direcció i guió: Diego de Walpurgis
Adreça de fotografia: Xevi Subinyà
Muntatge: Albert Calveres
So: Moontower Studios
Productor executiu: Ferran Herranz
Art Visual
“De cara / esmolada”, el nou videoclip de Remei de Ca la Fresca
“Tant que dius, però tant que feies. Senyors grans empaitant nenes. Però ara va i canvies de lema, no fos cas que et portem problemes…”
Remei de Ca la Fresca estrena avui divendres el nou videoclip “De cara / Esmolada”, extret del recent i aclamat disc “L’ham de la pregunta”. El clip està realitzat per Paloma Lambert i en la cançó compten amb una col·laboració vocal de Carme Vives (Reïna).
Nascuts a les profunditats del Montseny en aquell desconcertant 2020, Remei de Ca la Fresca s’ha revelat en pocs anys com una de les bandes més inquietes, inclassificables i guerreres del nostre panorama musical. Mai amagats, sempre de cara, ara presenten el seu esperat segon àlbum, “L’ham de la pregunta”, produït per Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril) i Artur Piera.
Avui mateix ofereixen el primer concert de l’any a Girona (Neu! Festival, entrades exhaurides) i aquest gener també actuaran a Cardedeu, Vic, Gósol i Lleida. Al febrer se’ls podrà veure a Manresa i Barcelona (Iridia Fest).
D’ells ja sabíem que volien ocupar-te el xalet. O potser aquest només era el primer pas. Perquè les reivindicacions de Remei de Ca la Fresca van més enllà i ho abasten tot. Amb un discurs feréstec, alhora esmolat i poètic, desafien tota frontera estilística i disparen al mort i a qui el vetlla. Se’n riuen del que diran, defugen tot eufemisme, posen en dubte els discursos oficials i assenyalen culpables amb ànim de lucre. Ens posen davant del mirall.
Remei de Ca la Fresca són Artur Piera, Xantal Rodríguez, Víctor Inskipp i Iago Rueda. El quartet arbucienc es va donar a conèixer en guanyar el concurs Erra Forta, armats amb unes castanyoles i una fusta de planxar, i tot seguit van publicar sota el segell Indian Runners un disc debut homònim (2021) que va ser rebut amb entusiasme i els va portar a girar intensament arreu del país. El seguirien unes sorprenents adaptacions de M.I.A. (“Tot el que volem és okupar-te el xalet”) i Underworld. I pel camí, alegries com el premi del jurat obtingut al festival internacional de llengües minoritàries Suns Europe, celebrat recentment a Udine (Itàlia).
La primera pista que van donar d’aquest nou disc fou el corprenedor single “Tots els tons de la ràbia”, basat en un poema de la palestina Rafeef Ziadah. Tot seguit descobririen “Mal de muntanya”, un clam contra la privatització dels recursos hídrics on denunciaven que “no és el clima qui ens amenaça, hi ha culpables amb ànim de lucre”. O aquell dard de tres minuts anomenat “Fusta d’artista”, amb la mira apuntant a aquells senyors que manen tant i parlen tan bé.
Però cap de les 12 cançons del nou disc és inocua, totes apunten de manera quirúrgica a algun capil·lar del sistema patriarcal o del capitalisme. El casat amb fills que vol una nena. La necessitat imposada d’escollir, escollir, escollir. I com a via d’alliberament, la bruixeria i la poesia, que es vindrien a ser el mateix i es fonen en la “Lisèrgica espardenya” que els va dedicar Maria Callís.
PRIMERS CONCERTS 2025
10/01 Girona – Neu! Festival / El Foment EXHAURIT
11/01 Cardedeu – Tarambana / Off Tastautors
24/01 Vic – Jazz Cava
25/01 Gósol – Festival Esquimal
31/01 Lleida – Cafè del Teatre
01/02 Manresa – Ateneu la Sèquia
14/02 Barcelona – Paral·lel 62 / Irídia Fest
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga