Connect with us

Novetats discogràfiques

Ja és aquí “Nuevo Punk” l’àlbum debut de La Élite

Publicat fa

el

La Élite va aparèixer com una glopada d’aire fresc a mitjans de l’any passat amb dues cançons impecables i elèctriques: “Bailando” i “Nuit Folle”. La segona fins i tot es va colar a la banda sonora de la sèrie Cardo (Atresmedia). Aquest 2022, la banda s’ha fet fort sota l’etiqueta de “grup del moment” publicant cançons com “Contento de Ser Feo” o “Todos Me Miran Mal”, multiplicant contínuament els assistents als seus concerts.

Enmig d’aquest ascens, Diosito i Nil han tingut temps per gravar “Nuevo Punk”, el disc que publica Montgrí i que serveix com a primera pedra per apuntalar un discurs propi, àcid, perillós, desenfrenat i juganer. La seva música té tantes cares com cares té la nostra societat i, encara que no han inventat res, es mouen amb un divertit incivisme que els allunya del que és habitual. Al disc, a banda dels quatre hits ja esmentats, podem trobar col·laboracions amb Ben Yart i Kiliki de Chill Mafia, amb The Parrotso amb Mainline Magic Orchestra. I és que “Nuevo Punk” és un disc que ens mostra la capacitat de jugar a diferents coses que té el duet de Tàrrega. La música, com totes les arts, sempre ha estat lligada a la seva contemporaneïtat. És precisament quan aconsegueix connectar amb la realitat del seu temps que pot esdevenir més lúcida i rellevant.

La Élite són dos amics de tota la vida de Tàrrega que, malgrat seguir camins vitals diferents, mai no han deixat de ser amics. Diosito i Nil porten jugant a ser La Élite de manera intermitent des del 2017, sense gaires pretensions més enllà de la desinhibició entre col·legues. Però la història de vegades té altres plans i la realitat postpandèmia ha significat i amplificat de manera natural un projecte que estava més a prop d’un calaix que no pas d’un escenari.

Després de l’impacte que va suposar estar tancats i desconnectats socialment, La Élite suposa un bàlsam inigualable per a diverses línies generacionals que es pleguen al “Nuevo Punk”. Però en què consisteix exactament aquest “Nuevo Punk”? Espontaneïtat, ràbia, perill, irreverència, electricitat, distracció, cruesa. Un camí recte per fer a tota velocitat i sense fre i que, probablement, acabi contra una paret. Però no només això, el “Nuevo Punk” és més melòdic, més corejable i més ballable. Música enllaunada en llaunes de cervesa. Un karaoke ple d’incivisme sònic pur que mobilitza a cridar frases que van des de l’autocrítica més ferotge “Per què no busques una feina? Tothom en té un. Per què no deixes aquest grup? No saps cantar”, fins a la implosió més absoluta “con 28 he gastado 6 vidas, un gato negro con zapatos adidas”.

Popers concerts,
06 de maig – Benidorm – Beach Riot Fest
22 de juny – Madrid – Festival Tomavistas
05-08 de juliol – Barcelona – Festival Cruïlla
06-08 de juliol – Bilbao – BBK Live

Novetats discogràfiques

RAMPER treu el nou LP “Solo postres”, post rock des de Granada

Published

on

By

Ramper van néixer a Granada el 2017 amb una ambició comuna: la de quatre universitaris que volien fer una música preciosista, profunda, d’una emocionalitat pura. Amb aquestes premisses Joserto, Antonio, Ángel i Álvaro van llançar el 2020 “Nuestros mejores deseos”, en què canalitzaven magníficament la profunda admiració que sentien pels pops del shoegaze, el slowcore i el post-metall. El disc va aconseguir, des de l’autogestió, obrir-se un lloc a nivell nacional i internacional. Han passat quatre anys, i en aquests quatre anys Ramper s’han fet grans. Han matat el pare. “Solo postres”, publicat el 18 de setembre, a través de Humo Internacional, és la confirmació que Ramper ja són una banda enorme, capaç de articular el seu propi llenguatge sense ser deutors de ningú.

A “Solo postres” tot és enorme. Començant per la durada, un doble LP de més d’una hora. No s’espanten davant del minutatge: en aquests set temes no hi ha cap moment de complaença; l’ornamentació i el preciosisme estan totalment a mercè d’unes cançons profundes i emotivíssimes. També ha estat enorme el seu procés de creació, amb una fase de composició que va ocupar tres anys, pensant sempre a fer un pas endavant, a anar més enllà de les seves influències. Gravat el 2023 entre Granada, Dúrcal i Madrid, “Solo postres” és la cristal·lització d’una visió artística infrangible. Ramper es va plantejar l’àlbum com la creació d’un món propi, tan humà com místic. I és que és allà on resideix bona part de la paradoxa de les cançons de Ramper, en què la delicada vulnerabilitat de les lletres es troba amb un embolcall musical que remet al que és sobrenatural, a una orfebreria textural on els elements electrònics i orquestrals es van conjugant per crear paisatges de terror i esperança.

És temptador emmarcar Ramper dins d’aquesta complexa etiqueta que és post-rock, donat el seu gust per allò atmosfèric i pels desenvolupaments llargs, però si encaixen en el gènere és per coincidir en esperit amb les bandes de la primera fornada, amb una recerca més enllà de qualsevol cànon o qualsevol exercici destil. Un pas de Setmana Santa, una nadala o una melodia popular són tan vàlids al seu llibre d’estil com una textura que pugui evocar Xiu Xiu, Jesu o Black Country, New Road. “Solo postres” és, sobretot, un univers tan personal com el que apareix retratat a la seva bellíssima portada, obra d’Ana de la Cuadra, i expandit en l’art del disc, creat per Tumulus Design. Allò infantil, allò oníric i allò terrorífic es creuen per convertir-se en una metàfora del créixer (com a persones i com a banda) i parlar de la por i de com la superem a cops. De com ens fem grans. Enormes.

“Solo postres” ja està disponible en doble LP de vinil negre, doble LP de vinil blau i… cartutx de Game Boy Advance. També han tret una tirada limitada d’adhesius, i hi ha uns packs amb preus especials combinant diversos d’aquests productes o el seu anterior LP, “Nuestros mejores deseos”. Tot això, com sempre, a la botiga de la web de Humo Internacional.

Ramper estaran presentant Solo postres a Aracena, Sevilla, Barcelona i Madrid.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.