Connect with us

Bolos

L'”Hyper_O” de Carles Viarnès protagonitza el 30è aniversari del CCCB

Publicat fa

el

Carles Viarnès sorprèn amb “Hyper_O”, un arriscat doble salt sense xarxa. Ens trobem davant un disc construït a partir de modes gregorians on hi pren protagonisme un singular i innovador instrument, l’hiperorgue. Es presentarà en viu en escenaris com el festival Sónar, l’Auditori de Girona o l’Orgelpark d’Amsterdam.

Les composicions originals que conformen “Hyper_O” beuen dels modes gregorians, però flueixen amb màxima naturalitat en un context electrònic. És de fet una aposta per relligar tot el llegat del papa Gregori el Gran: d’una banda els modes musicals gregorians i de l’altra, els set pecats capitals i les set virtuts que els contrarresten. I elaborar-ne un discurs contemporani.

Però aquest disc suposa sobretot un repte tecnològic: explorar les possibilitats d’un innovador i singular instrument musical, l’hiperorgue, que és el gran protagonista d’aquest disc. Es tracta d’un orgue de tubs tradicional dotat de tecnologia midi, fet que permet expandir-ne les possibilitats amb una infinitat de sonoritats mai explorades gràcies a un sistema de control digital. L’orgue entra doncs en una nova era d’exploració de sensibilitats i textures.

Per l’enregistrament del disc (i també de cara a les actuacions en viu) s’ha treballat amb dos exemplars d’hiperorgue diferents, un d’ells amb tubs metàl·lics i l’altre de fusta, que permeten obtenir un ampli registre de matisos sonors. Han estat desenvolupats per Albert Blancafort (Orgues Blancafort OM), orguener amb llarga trajectòria i que lidera la investigació en aquest camp.

Produït per Joan Pons (el Petit de Cal Eril) i masteritzat per Heba Kadry, ens trobem amb tota seguretat davant el primer disc concebut i enregistrat amb hiperorgues a Catalunya. I s’emmarca en una tendència d’àmbit europeu que festivals de música avançada com el Sónar estan posant en primera línia, en un punt central de la innovació tecnològica musical.

Carles Viarnès és compositor i pianista, nascut a Igualada l’any 1975. Va estudiar a l’escolania de Montserrat, un context que sens dubte deixa empremta en la seva concepció de l’art i en les seves creacions musicals, i al Conservatori Superior de Música de Barcelona. Va obtenir els títols de Piano, Fagot, Teoria de la Música, Harmonia, Contrapunt, Composició, Anàlisi i Orquestració.

Tot i que fa temps que és present a l’escena musical catalana, la seva carrera ha agafat embranzida aquests darrers anys. A banda de presentar el seu darrer disc en espais emblemàtics, va fer una actuació immersiva amb Alba G. Corral per presentar “Nun” al Festival Sónar +D 2020.

L’any 2023 presentarà el seu nou disc “Hyper_O”, produït per Joan Pons (El Petit de Cal Eril) i que se sustenta d’una banda en melodies i modes gregorians i, pel que fa a la sonoritat, en una singular innovació, l’hiperorgue, instrument construït al Taller Blancafort OM.

És el punt d’aterratge d’una discografia que s’obre el 2012 amb “Urban Tactus” (Repetidor) i segueix amb una personal lectura del “Llibre Vermell de Montserrat” (Repetidor, 2013). El següent disc, “Schematismus” (2016), fou llançat internacionalment pel segell 1631 Recordings. Llavors vindrien “Nun” (Bankrobber, 2019) i els EPs “Ecos” (2020) i “Iam” (2021).

Ha actuat en festivals com Sónar, Eufònic, Embassa’t, Primavera Sound… i recintes com el Palau de la Música Catalana o els Teatros del Canal de Madrid. La seva música ha aparegut en obres teatrals, produccions escèniques, sèries de TV i pel·lícules, a mes de col·laborar amb nombrosos artistes visuals, de la dansa i de la paraula.

A cavall entre el minimalisme i la música contemporània, seguint el rastre de compositors com Górecki o Arvo Pärt, el pianista igualadí Carles Viarnès combina una sòlida formació clàssica amb pinzellades d’electrònica i experimentació. Sempre amb el piano de protagonista, amb referents com Nils Frahm, Max Richter o Hauschka, la música

de Carles Viarnès dibuixa uns paisatges cinemàtics i hipnòtics, aparentment estàtics però en constant moviment. Un univers sonor auster però emotiu. Fràgil i a la vegada melancòlic. Profund. Intemporal. Commovedor.

Viarnès s’ha centrat principalment en les seves pròpies composicions de música neoclàssica, experimental i electrònica, però la seva obra està influïda per músics de diferents estils: J.S. Bach, Miles Davis, Charlie Haden, Esbjörn Svensson, Mompou o Camarón de la Isla,

per citar-ne alguns. Explora noves vies en les textures musicals i la improvisació des de l’emoció, per tal d’arribar a altres nivells de consciència. L’experiència de la seva música no sempre és hedonista o comfortable, ja que proposa una trobada cara a cara, un diàleg construït des de les bases de les grandeses i les misèries.

Bolos

GROOVE NAZAR responen a la crida de la llibertat amb rock del sud i soul àcid a “Freedom Calls”

Published

on

By

Mario Olmos

Les cançons de Groove Nazar són com a pel·lícules de Jim Jarmusch o dels germans Coen: cinema de fugitivxs, de gent que viu saltant a la corda amb els marges de la llei; però gent amb qui empatitzes i t’encarinyes perquè, d’alguna manera, veus una mica de tu reflectit en ells. Perquè, qui no va fer de jove alguna insensatesa, potser empès per la pressió del grup, de la qual ara se’n penedeix? Hi ha un temps per a la bogeria i la diversió, per respondre a la crida a crits de la llibertat; i “Freedom Calls”, el nou tall dels barcelonins, captura precisament aquest despertar juvenil, aquestes ànsies de risc, aquesta necessitat de posar a prova els teus límits.

Parlem d’una nova peça marca de la casa de Groove Nazar: amb aquest nervi viu de rock del sud i de soul àcid, en aquesta ocasió reforçat per una instrumentació voluptuosa que s’ha vist enriquida per dos vents fixos. Un tema que, a més, evoluciona marcant una transformació gradual de l’energia emprada, passant d’aquesta sensació d’urgència juvenil i risc rebel a un mood més estable, empoderat i resilient. El que a la vida solem anomenar madurar, vaja. Perquè si alguna moralitat té “Freedom Calls”, i en general la música de Groove Nazar, és que per molts errors que hagis comès sempre estaràs a temps d’aixecar-te, rectificar el rumb i buscar la teva millor versió.

El nou single de l’ara sextet barceloní arriba exactament un any menys dos dies després del llançament de “Bad Times”, el segon àlbum, marcant una clara continuïtat amb ell. Des de la producció, que ha tornat a signar la banda amb el productor uzbeko Otabek Salamov, fins a la línia narrativa, sempre atenta a l’outsider, passant per aquest potent so de brass band que aconsegueix aglutinar un còctel estimulant molt viu.

Arriba també acompanyat d’una senzilla animació de la portada en forma de vídeo; i amb l´anunci de quatre noves actuacions per a aquest estiu. La banda catalana actuarà el 20 de juny al Cafè Belgrad de Sant Cugat del Vallès (Barcelona), al FESTIVAL EFÍMERA de Santa Perpètua De Mogoda l’11 de juliol, el 20 al Belar Sounds de Vitòria-Gasteiz, i també el 20 però ja de setembre al Tempo Club de Madrid en format trio.

Groove Nazar és un projecte eclèctic i transversal format per Osman Konuray, Alex Albalà i Jacin Castrillo que pren el “groove” com a denominador comú de totes les seves creacions, aquest element fonamental en la música que ens fa moure el cap. Romàntic, però diabòlic; de vegades malenconiós, però sobretot enèrgic. Amb un element sorpresa a les seves composicions, la banda està alimentada pel desig d’explorar territoris desconeguts. Riffs devastadors de compàs partit acompanyats d’una percussió poderosa o de dolces harmonies vocals, segurament trobaràs un gir fosc, el natzar turc per mal d’ull que et farà sentir còmodament inquiet. Després de publicar el seu segon àlbum a la primavera del 2023, la banda continua perfeccionant la seva màgia negra i està destinada a atrapar més ànimes aquest any.

Concerts
Dijous 20 de juny > Sant Cugat del Vallès (Barcelona) @ Café Belgrado 
Dijous 11 de juliol > Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona) @ EFÍMERA 
Dissabte 20 de juliol > Vitoria-Gasteiz @ Belar Sounds 
Divendres 20 de setembre > Madrid @ Tempo Club (format trio)

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.