Connect with us

Novetats discogràfiques

Ja és aquí el catorzè disc de Lagartija Nick inspirat en la desconeguda obra poètica de Luis Buñuel

Publicat fa

el

Després de cinc suggeridors avenços arriba, per fi, el nou disc de Lagartija Nick al complet. Els granadins són una màquina incansable que, després dels seus més de 30 anys de carrera, i d’haver explorat racons que ningú més ha gosat explorar, segueixen sorprenent com el primer dia. Darrere seu, reposen discos tan transgressors com Inercia (1992), Omega (1996), Val del Omar (1998) o Los Cielos Cabizajos (2019), per citar-ne alguns. En aquest cas, reten homenatge a un altre cineasta també transgressor, Luis Buñuel (Calanda 1900 – Mèxic 1983), àmpliament conegut per una obra cinematogràfica difícil de categoritzar.

Entre les activitats programades per al festival de cinema Abycine, celebrat a Albacete el 2017, va tenir lloc un particular concert/homenatge de Lagartija Nick a la producció cinematogràfica de Luis Buñuel. Per a aquest espectacle la formació granadina va assumir el repte de crear una banda sonora original per a una passejada visual per tota la filmografia de l’aragonès.

Antonio Arias, líder de Lagartija Nick, va compondre una sèrie de cançons que servissin de suport a les impactants imatges de Buñuel i per això va recórrer a una de les facetes menys conegudes del cineasta, la seva poesia.

L’experiència va ser tan tremendament positiva que va germinar com l’embrió d’un nou projecte. Després d’aquest enllumenament inicial, Antonio Arias i Lagartija Nick continuen indagant a la poesia de Luis Buñuel i donen forma definitiva al disc que, igual que el poemari original, es titula “El perro andaluz”.

Lagartija Nick se submergeix amb aquest treball a l’univers oníric i surrealista de Luis Buñuel a partir de la seva faceta menys coneguda i més sorprenent. Un Buñuel poeta (“El perro andaluz”, 1927) que anticipa a la seva poesia molts dels elements que resultarien claus en la seva àmplia trajectòria cinematogràfica.

Per crear l’atmosfera avantguardista del poemari, Lagartija Nick s’inspira en les músiques de principis del segle XX; jazz, foxtrot, charleston, two-step, etc. Estils que van influir decisivament en un jove Buñuel que, als “felices años veinte”, tocava el violí i es mostrava bon coneixedor de la seva música contemporània. Les cançons del disc “Bacanal“ o ”Polisoir milagroso” en són un bon exemple amb uns sorprenents arranjaments orquestrals creats i dirigits per David Montañés, que ja va col·laborar amb la banda en el seu anterior treball, “Los cielos cabizbajos” (Montgrí, 2019 )

Les músiques populars aragoneses impregnen així mateix el treball. Hi ha molts elements musicals comuns entre Andalusia i Aragó, com la jota i el fandango, que els granadins transiten amb el seu so característic que ha fet de la banda un referent inqüestionable. El tema “Al meternos en el lecho” inclou l’instrument “chicotén” i els tambors finals recreen l’esperit de Calanda. “Olor a Santidad” s’inspira en l’Himne de la Mare de Déu de Casbes de l’Alt Aragó.

Imatge prinipal per Antonio Garcia Olmedo

Novetats discogràfiques

“Mitja Vida”, nou single de MAR PUJOL

Published

on

By

En l’univers musical de Mar Pujol no hi ha lloc per a les presses. Fins i tot quan el món que l’envolta avança a tota velocitat, ella sap aturar-se, reflexionar i buscar al seu voltant un punt de suport on seure a observar(se) i entendre(se). ‘Mitja vida’, la seva nova cançó, exemplifica d’una manera molt poètica aquest impuls que la caracteritza. És l’única peça que la cantautora de Prats de Lluçanès avançarà del seu segon disc, D’aquesta aigua no en beuré, que estarà disponible a partir del 16 d’octubre; i en aquesta cançó exposa la necessitat de trobar una arrel que l’agafi fort i la sostingui quan se sent més desbordada, quan té la sensació que passen moltes coses alhora i que no pot arribar a tot.

Seguint el camí del seu EP de debut autoeditat, Trepa, i de Cançons de Rebost, el seu primer disc, publicat el 2024, Mar Pujol torna a fer servir en el seu nou treball la pausa i la contemplació com a mitjà, com la manera de fer créixer les seves cançons a partir de les petites coses per abordar els temes més profunds. A través d’una mirada sensible i inquieta, l’artista catalana observa la quotidianitat i sempre hi troba noves capes de la realitat, a les quals dona vida pròpia utilitzant només la seva veu i la guitarra. Un moment íntim que ens acosta a la seva emoció i que gairebé ens permet escoltar, entre nota i nota, la seva respiració assossegada.

Cançons de Rebost va rebre, entre d’altres, el Premi Altaveu 2024, el Premi Enderrock 2025 de la crítica al millor disc de cançó d’autor i el Premi Alícia 2025 a artista emergent. A més, durant tres anys l’ha defensat en directe al costat de la violoncel·lista Bruna González Subirà en més de 150 actuacions, amb concerts en escenaris de Catalunya i d’altres països, i cites destacades a Bilbao, Groningen o el Canadà. Un èxit rotund que s’ha anat cuinant a foc lent, sense presses, però demostrant que amb calma i naturalitat es pot arribar molt lluny.

El seu nou disc, en canvi, abordarà la contradicció com a motor, una provocació amb què posar en dubte les certeses. Entre l’acceptació i la rebel·lió davant la imperfecció, les cançons de D’aquesta aigua no en beuré habiten aquest lloc incòmode però fèrtil on res no és del tot fix. És la seva manera d’assumir el repte de continuar observant la vida per trobar i distingir els matisos de la seva realitat. Poc després de la seva publicació, Mar Pujol tornarà als escenaris per continuar captivant el públic amb la seva veu i la seva guitarra, amb dates ja confirmades a Barcelona, Girona, altres punts de Catalunya, la península i l’estranger.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.