Connect with us

Veus del punk

Ramones i l’inici del punk

Publicat fa

el

LA COLUMNA DE L’UNCLU

L’abril del 1976 va sortir al carrer el primer LP dels Ramones. Al costat de la Patti Smith Group, els Ramones representaven l’avantguarda de l’escena del CBGB, i el disc va complir amb les expectatives. El seu mànager, Danny Fields, sempre explica que el LP va costar quatre duros de produir, ara no en recordo la quantitat exacta, però totes les estratègies ja havien estat planejades, de manera que aquest LP només havia de ser la declaració final d’aquesta moguda novaiorquesa. Igual que la foto de la portada, que va ser feta al carreró que hi ha darrere del CBGB, per mostrar uns tipus que s’havien fet a si mateixos al carrer.

Els Ramones eren el somni de qualsevol formalista, per a qui no ho sàpiga, la teoria formalista implica que els valors estètics poden sostenir-se pel seu compte i que el judici de l’art pot ser aïllat d’altres consideracions com les ètiques i socials. Això ho tenim present a les seves cançons, aquesta barreja simple però enginyosa. Un ritme de bateria bàsic que proporcionava l’estructura bàsica per a una veu tallada, un baix que contenia alhora melodia i una variació rítmica mínima (els baixistes no estem per a gaires floritures, hahahaha) i una guitarra simple amb una textura distorsionada i rítmica. La veritat és que el primer disc dels Ramones sona avui irrisòriament simple, comparat amb altres enregistraments actuals de grups de punk rock, però a l’època era brutal i dissonant. Després d’escoltar-lo, com en el meu cas a finals dels 70’s quan tenia 12 o 13 anys, feia que qualsevol altra cosa sonés increïblement lenta. Segurament aquest disc va fer que, a la competició per reivindicar l’“underground” dels anys 70’s, New York tingués cert avantatge sobre Londres i que l’escena del CBGB es convertís en la nova meca de les bandes “callejeras”, quan en comparació, els Sex Pistols no estaven encara ni al mapa.

El punk era a la casella de sortida, i just quan el primer LP dels Ramones va accelerar tota una generació de músics anglesos, la competició per formar bandes de punk es va intensificar. Durant la primavera de 1976, dos pintxos com Malcom McLaren i Bernie Rhodes es van dedicar activament a tractar d’ajuntar grups a partir dels músics que havien estat entrant i sortint de London SS, un grup que és conegut per les reeixides carreres posteriors dels seus membres més que per la seva existència. Formada per Mick Jones (després membre de The Clash, Big Audio Dynamite i Carbon/Silicon) i Tony James (Generation X, Sigue Sigue Sputnik, The Sisters of Mercy i Carbon/Silicon), la banda va comptar amb Brian James (després de The Damned), Matt Dangerfield i Casino Steel (tots dos de The Boys) i altres músics que hi van participar breument com Paul Simonon, Terry Chimes i Topper Headon (els tres futurs membres de The Clash) i Rat Scabies (The Damned). Rhodes també es va acostar a Joe Strummer, que tocava a 101’ers, el seu primer grup, que es deia així per l’squat on vivien, al número 101 de Walterton Terrace, i que estaven en aquell moment a l’ona del pub rock i havien tret el seu primer single “Keys to your heart”, un temarral, es miri com es miri. La solidaritat, però, no era el que primava entre ells dos. Els Ramones ja havien demostrat com es feia. Es podia fer un soroll eixordador, mostrar hostilitat, aprendre a sobre de l’escenari i aconseguir atenció.

Aquest avantatge temporal havia de ser explotat com més aviat millor, per la qual cosa el resultat va ser una frenètica disputa per ocupar el millor lloc, com en el joc de les cadires, i aquí, evidentment van guanyar la partida Malcom Mclaren i els Sex Pistols. El resultat posterior ja el sabeu tots i cadascun té els grups preferits d’aquella època. Aquí no m’hi posaré, però si us puc assegurar que entre les meves bandes preferides d’aquella època, no hi ha precisament els Sex Pistols al meu top 5.


UNCLU GARROT
Rascacordes a Zombi Pujol, Budellam, Againsters, Afganistan Yeyes i Culandra. Diu tonteries al Maximum Clatellot de Radio Pica. DJ Estraperlià.

Veus del punk

L’Unclu i en Ferran dels Anti/Dogmatikss

Published

on

By

Ahir, revisant cartells de concerts dels darrers anys que vam fer a l’Estraperlo, em vaig trobar amb el de l’homenatge al Ferran, guitarra d’Anti/Dogmatikss i fundador de Tralla Records, coincidint amb el 20è aniversari de la seva mort. Ara aviat, al maig, ja farà 29 anys que ens va deixar. Una mort injusta, fora de lloc, que mai no hauria dhaver succeït. Ningú no ha de morir amb 30 anys i amb tota una vida al davant, i encara menys a dos mesos vista que neixi la teva primera filla. Això no hauria de passar. Perdre un amic sempre és un xoc important, jo fins al dia que va morir en Ferran no havia perdut cap amic pel camí. Amb el temps, per desgràcia, si m’ha anat passant (Aranya, David, Bruno, Uri, Ferran, Pepe, etc. us recordem) però la primera vegada que reps una notícia d’aquest tipus et quedes paralitzat. És gairebé impossible assumir-ho. La ràbia et corroeix el cos de dalt a baix i la frustració de no poder fer res encara et deixa més tocat. Diuen que la gent no mor mentre estigui en el pensament de les persones que l’han estimat, així que el bo de Ferran ha estat present entre nosaltres durant aquests darrers 29 anys, perquè ningú dels que el coneixíem l’hem oblidat, per això vull tornar-lo a recordar avui públicament.

Segurament en Ferran va ser dels primers “punks” que vaig conèixer a Barcelona, ​​va ser a través d’en Sisa, quan van muntar Epidèmia (grup anterior a Anti/Dogmatikss) i he de reconèixer que era de les persones que ja et guanyava de bones a primeres, per la seva personalitat, per la seva manera de veure i fer les coses, pel seu ímpetu i il·lusió per tirar endavant projectes i, el més important, per lo bona gent que era, perquè si una cosa tenia en Ferran era ser bona persona. I crec que així el recordem tots els que el vam conèixer. Ja després de la seva mort, des de Tralla Records es va editar un recopilatori homenatge amb tots els temes d’Anti/Dogmatikss (1000 x 1000 recomanable, encara que crec que no en queden còpies) i em van demanar que escrivís alguna cosa, com ho va fer altra gent afí i que acompanya amb un llibret aquest disc. Per motius que ara no vénen a tomb, al final el meu escrit no va arribar a publicar-se sencer. Com que sóc dels que ho guardo tot, no m’ha estat difícil trobar-lo, i m’he dit, què collons Unclu, el posarem a la columna. Aquí el teniu:

“Recordo que a principis dels vuitanta, gràcies a les ganes de ser diferent i a la visió aperturista de la vida que tenia de jove el meu amic Sisa, vàrem entrar en contacte amb el món del Punk barceloní. A vegades la vida té situacions curioses, i pels altres companys del poble, això de relacionar-se amb barcelonins, per molt punks que fossin, no ho acabaven de veure gens clar. Podia més la ràbia que ens feien els pijos merdejants barcelonins amb els que ens barallàvem els caps de setmana al poble. Per això, arrel d’aquesta nova relació amb els pixapunks, a nosaltres ens veien com uns putos “intelectuals-setciències” de la música i ens havíem de sentir aquella bonica frase de “molt punk ets tu”.

En canvi a l’altra banda, sempre tant concienciada i oberta de cervell, t’havies de sentir a vegades, “mira els garrulos de La Roca” (així ens anomenaven certs VIP’S – Very Important Punk’s de Barcelona) en veuren’s arribar amb samarretes de Motorhead o Ramones, quan l’univers Crass copava les llistes d’èxits de l’època. I el que és cert és que a La Roca, el que és diu “punks” no ho hem estat mai gaire de punks, com tampoc no hem estat mai gaire “hardcores”, ni “grindcores”, ni “popcores”, ni “trashcores”, ni “brutalcores”, ni “straisnosequé”, ni res, perquè és difícil fins i tot veure aquí al poble alguns texans d’aquests escagassats de la talla XXXL que porta la canalla motxilera d’avui en dia. No hem estat mai gaire de res, hi hem estat i prou. A la nostra manera hi continuem sent, “na fent”, perquè La Roca no és New York, ni Frisco, ni Londres, i penso que amb aquest esperit roquerol i les idees tan clares que tenia el bo d’En Ferran va néixer i créixer Anti/Dogmatikss, segurament la banda de l’estat espanyol més de tot i menys de res. Podria recordar assaigs al local del carrer de les Mosques de la primera època a Barcelona o els que darrerament es feien els diumenges a la tarda a “Can Trampis” de La Roca, concerts brutals, els Kangrena, Shit SA, Tervet Kaadet, Blut Eisen, BGK, gent com en Poli, en Manel, en Joni, la Mercè, en Pepe, el Turronero o la gira per Itàlia fent de furgonetero, però prefereixo resumir-vos aquesta ja mítica banda amb una bonica frase de l’insigne filòsof roquerol Mingu Cacauet “Quantes coses que podríeu haver après i que poc us hi heu fixat nanos!!”. Un petonàs ben fort Ferran.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.