Veus del punk
Pendereki i els concerts

LA COLUMNA D’EN JAUME RIBELL aka PENDEREKI
Seguint amb una d’aquelles cadenes que veig que algunes i alguns heu seguit (la de concerts), i atès que haver estat anys punxant a sales totes amb programació de directes (As i 2046 de Granollers, Clap de Mataró, la 2 de l’Apolo i Sidecar de Barcelona…), i el fet de tocar 10 anys a Evripidis and his Tragedies, m’ha permès veure més concerts dels que podia arribar a pensar… doncs gairebé que era obligat fer-la, ni que sigui com a exercici de memòria, que mai no està de més amb 43 tacos, 25 dels quals veient centenars -literalment- de concerts. El porto llarguet, doncs…
Primer concert: Doncs no tinc un record clar, senyal que no va ser memorable ni va marcar res. Seria el d’algun dels grups de renom que havien vingut a la Festa Major de Parets quan de petit. El primer record clar: el d’Alaska i Dinarama al camp de futbol, amb entrada gratuïta, a la gira del “Mi novio és un zombi”.
Últim concert: doncs seria algun de proximitat, perquè fa molt que no baixo Barna a veure res. Així que el de Grushenka a la plaça de la Vila fent versions de Dylan amb motiu de la Diada de Sant Jordi.
Pitjor concert: El dels suecs Kakkmmaddaffakka a la gran del Razzmatazz. Un horror de virtuosisme mal entès i trucs descenari dignes de qualsevol banda de glam metall vuitanta hortera de tercera divisió. M’hauria anat a la tercera cançó, però ho estava cobrint per a Rockdelux, així que, a sobre que van començar a gairebé les 3 de la matinada, em vaig haver d’empassar el concert sencer. Me’ls vaig carregar, és clar.
Concert més sorollós: això de Swans la primera vegada que van actuar al Primavera Sound. La banda sonora de l’apocalipsi. Soroll, fúria, primitivisme… salvatjada molt bèstia. L’avern. I a sala (que el sorollisme sempre és més efectiu quan l’ona que surt dels bafles et colpeja l’estómac), Mogwai. Va ser a la Bikini, a finals dels 90, i com ja era sabut, repartien taps per a les orelles a l’entrada. En recinte gran (com al Sónar, encara que un va sortir a tocar amb una samarreta del Barça, que va molar molt) es diluïa l’efecte. Com a curiositat, els seus teloners van ser uns primerencs 12Twelve, que acabaven de treure el seu primer disc, i que s’anunciaven als flyers com a banda de Post-rock. També van fer un soroll d’escàndol, és clar.
Millor concert: Dues de dues dones i al mateix festival i la mateixa edició. El ja mític FIB del 98 (on per cert també van tocar Mogwai en una de les carpes, que va acabar convertida en sauna). Parlo de Björk i PJ Harvey. La Polly Jean va fer el millor concert que havia vist jo fins aleshores, amb una interpretació de Rid of me que va posar en silenci absolut una audiència de 40 i escaig mil persones. Acollonant. Però és que això va ser dissabte: diumenge, al mateix escenari principal, va ser el torn de Björk. I sembla que es va proposar de superar l’anglesa. I si amb PJ el públic assistia bocabadat i en silenci al que estava presenciant, amb la islandesa hi va haver, a més, llàgrimes. De felicitat, d’estupefacció, o de la bajona (que no perdona), però veies el públic emocionadíssim. Després de Bachelorette, faltaven kleenex al recinte.
Vesteixo més vegades: doncs el d’alguna banda de l’escena barcelonina. Segurament Veracruz, amb miniexpedició d’amics quan van presentar el seu debut a Madrid. Per aquí estarien també Cuchillo o Le Pianc. O Camping o Dusminguet de la comarca. D’internacionals, probablement a Primal Scream o Dominique A: només amb acústica i pedals d’enregistrament o acompanyat d’orquestra, sempre excel·lentíssim.
Públic més animat: La primera vegada que van tocar !!! (chk chk chk) a l’últim Primavera Sound que es va fer al Poble Espanyol. La carpa més petita, aquella que hi havia a dalt de tot, per a l’espectacle més salvatgement hedonista que he vist. Això del cantant empassant-se una rula davant el respectable i vomitant sobre les primeres files no són més que anècdotes davant el brutal desplegament de força que van oferir. Feia la sensació que havien sortit a fer el concert de la seva vida. I ho van aconseguir.
Bé, i la litúrgia col·lectiva de quan es van reunir Pixies per primera vegada, amb Frank Black i Kim Deal. El karaoke massiu més bèstia que he viscut.
Feliç d’haver vist: A Diamanda Galás a l’Auditori del Fòrum, ia DEVO al Sónar, quan es van reunir (ara ja en falta un). Tots dos regals i, per tant, inesperats.
Tant de bo hagués vist: Tom Waits. Tota la vida esperant que algú es dignés a portar-lo a Espanya i, quan el porten, no hi vaig. No m’ho perdonaré mai. És clar que les entrades més barates crec que eren de 200 euros (de fa 15 anys). I suposo que la cua per acreditar-se tenia 3 xifres com a mínim…
El meu proper concert: doncs com estic escrivint -aquesta vegada sí que de debò- el meu primer llibre, sobre com deixar l’alcohol (porto gairebé dos anys sobri, ole i reole), doncs amb prou feines tinc vida social. Així que, gairebé com a imposició, no sortiré fins que s’acabi l’artefacte en qüestió. El que queda del 2023, fix. Així que veurem per al 2024. Encara que, vist com n’és d’inesperadament bo l’últim de Depeche Mode, que feia 20 anys que no treien una cosa tan digna (i als que tinc com a assignatura pendent), potser m’acabi embolicant a anar al Primavera. Qui disposi d’una polsera d’acreditació de sobres o no tingui qui ho cobreixi, m’avisi per privat i al pitjor m’animo.

Veus del punk
L’Unclu i en Ferran dels Anti/Dogmatikss

Ahir, revisant cartells de concerts dels darrers anys que vam fer a l’Estraperlo, em vaig trobar amb el de l’homenatge al Ferran, guitarra d’Anti/Dogmatikss i fundador de Tralla Records, coincidint amb el 20è aniversari de la seva mort. Ara aviat, al maig, ja farà 29 anys que ens va deixar. Una mort injusta, fora de lloc, que mai no hauria dhaver succeït. Ningú no ha de morir amb 30 anys i amb tota una vida al davant, i encara menys a dos mesos vista que neixi la teva primera filla. Això no hauria de passar. Perdre un amic sempre és un xoc important, jo fins al dia que va morir en Ferran no havia perdut cap amic pel camí. Amb el temps, per desgràcia, si m’ha anat passant (Aranya, David, Bruno, Uri, Ferran, Pepe, etc. us recordem) però la primera vegada que reps una notícia d’aquest tipus et quedes paralitzat. És gairebé impossible assumir-ho. La ràbia et corroeix el cos de dalt a baix i la frustració de no poder fer res encara et deixa més tocat. Diuen que la gent no mor mentre estigui en el pensament de les persones que l’han estimat, així que el bo de Ferran ha estat present entre nosaltres durant aquests darrers 29 anys, perquè ningú dels que el coneixíem l’hem oblidat, per això vull tornar-lo a recordar avui públicament.

Segurament en Ferran va ser dels primers “punks” que vaig conèixer a Barcelona, va ser a través d’en Sisa, quan van muntar Epidèmia (grup anterior a Anti/Dogmatikss) i he de reconèixer que era de les persones que ja et guanyava de bones a primeres, per la seva personalitat, per la seva manera de veure i fer les coses, pel seu ímpetu i il·lusió per tirar endavant projectes i, el més important, per lo bona gent que era, perquè si una cosa tenia en Ferran era ser bona persona. I crec que així el recordem tots els que el vam conèixer. Ja després de la seva mort, des de Tralla Records es va editar un recopilatori homenatge amb tots els temes d’Anti/Dogmatikss (1000 x 1000 recomanable, encara que crec que no en queden còpies) i em van demanar que escrivís alguna cosa, com ho va fer altra gent afí i que acompanya amb un llibret aquest disc. Per motius que ara no vénen a tomb, al final el meu escrit no va arribar a publicar-se sencer. Com que sóc dels que ho guardo tot, no m’ha estat difícil trobar-lo, i m’he dit, què collons Unclu, el posarem a la columna. Aquí el teniu:
“Recordo que a principis dels vuitanta, gràcies a les ganes de ser diferent i a la visió aperturista de la vida que tenia de jove el meu amic Sisa, vàrem entrar en contacte amb el món del Punk barceloní. A vegades la vida té situacions curioses, i pels altres companys del poble, això de relacionar-se amb barcelonins, per molt punks que fossin, no ho acabaven de veure gens clar. Podia més la ràbia que ens feien els pijos merdejants barcelonins amb els que ens barallàvem els caps de setmana al poble. Per això, arrel d’aquesta nova relació amb els pixapunks, a nosaltres ens veien com uns putos “intelectuals-setciències” de la música i ens havíem de sentir aquella bonica frase de “molt punk ets tu”.

En canvi a l’altra banda, sempre tant concienciada i oberta de cervell, t’havies de sentir a vegades, “mira els garrulos de La Roca” (així ens anomenaven certs VIP’S – Very Important Punk’s de Barcelona) en veuren’s arribar amb samarretes de Motorhead o Ramones, quan l’univers Crass copava les llistes d’èxits de l’època. I el que és cert és que a La Roca, el que és diu “punks” no ho hem estat mai gaire de punks, com tampoc no hem estat mai gaire “hardcores”, ni “grindcores”, ni “popcores”, ni “trashcores”, ni “brutalcores”, ni “straisnosequé”, ni res, perquè és difícil fins i tot veure aquí al poble alguns texans d’aquests escagassats de la talla XXXL que porta la canalla motxilera d’avui en dia. No hem estat mai gaire de res, hi hem estat i prou. A la nostra manera hi continuem sent, “na fent”, perquè La Roca no és New York, ni Frisco, ni Londres, i penso que amb aquest esperit roquerol i les idees tan clares que tenia el bo d’En Ferran va néixer i créixer Anti/Dogmatikss, segurament la banda de l’estat espanyol més de tot i menys de res. Podria recordar assaigs al local del carrer de les Mosques de la primera època a Barcelona o els que darrerament es feien els diumenges a la tarda a “Can Trampis” de La Roca, concerts brutals, els Kangrena, Shit SA, Tervet Kaadet, Blut Eisen, BGK, gent com en Poli, en Manel, en Joni, la Mercè, en Pepe, el Turronero o la gira per Itàlia fent de furgonetero, però prefereixo resumir-vos aquesta ja mítica banda amb una bonica frase de l’insigne filòsof roquerol Mingu Cacauet “Quantes coses que podríeu haver après i que poc us hi heu fixat nanos!!”. Un petonàs ben fort Ferran.
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga