Connect with us

Veus del punk

Unclu, el Col·lectiu Matxaca, i els primers concerts

Publicat fa

el

LA COLUMNA DE L’UNCLU

Quan l’any 1977, amb 12 anys, vaig començar a comprar discos de rock, la veritat és que no havia vist mai en directe un grup de rock. Mai. Per la tele sí, però en directe, mai. Lo més rockero que havia tocat en un poble com La Roca fins a aquella data, segurament hauria estat La Trinca, que venien gairebé cada any per la Festa Major. Però allò que entenem per rock, zero. A La Roca encara vam haver d’esperar molts anys per fer-ho. Si descomptem a la Salseta del Poble-Sec, que també va tocar alguna vegada durant la Festa Major a principis dels 80’s, el primer concert de rock a La Roca el vam organitzar nosaltres, els del Col·lectiu Matxaca, a la Festa Major de l’any 1986, en un local buit de La Placeta que ens havia deixat el novio de la meva mare, on avui dia hi ha el Bar El Xamfrà i on abans hi va haver la LLibreria Paperots. Ens vam estrenar amb un cartell de luxe, l’ODI SOCIAL, SUBTERRANEAN KIDS i SKATALÀ. Com ja us havia explicat alguna vegada, l’endemà a les 8h. del matí tenia la guàrdia urbana a casa amb una resolució en què ens tancaven el local i ens prohibien seguir fent bolos els dies següents de les festes.

Imagino que tant la comissió de festes, com l’Ajuntament, com la gent del poble en general, consideraven que un concert de rock, en aquest cas de punk rock i ska, no era gens pedagògic per a la joventut, si no, no s’entén aquesta desídia i animadversió cap al rock que van tenir durant tants anys les forces “vives” de la població. La cosa no és que hagi millorat gaire, si exceptuem aquesta època gloriosa de La Roca Internacional Karatepunk, amb els concerts a l’antic escorxador i a La Nau durant gairebé 20 anys, morta o sent assassinada més aviat, a mans d’un govern socialista a l’any 2006, les èpoques de glòria del rock al meu poble, han estat més aviat escasses. Està clar que hi ha mogollón de pobles i ciutats que han estat molt pitjor que nosaltres, però ara mateix, cal reconèixer-ho, estem en hores baixes. El rock, en general, està en hores baixes, només has de veure la merda aquesta dels Grammys Llatins de l’altre dia a Sevilla, això és el que ara es porta. Per mi, com a bon boomer, això és un puto drama.

Per no haver-hi, ara mateix al meu poble, ja no hi ha ni tan sols el típic solista amb una guitarra espanyola o el duet amb el teclat i veu femenina, fent versions a l’hora del vermut a La Placeta i que animaven una mica el cotarro. També ho van prohibir. Hi havia queixes. Sempre hi ha queixes amb el rock, i està clar, prohibir el rock és fàcil, no costa gens, en canvi, per moltes queixes que tinguis sobre altres temes, no sé com s’ho munten, però no acaben mai prohibint res.

És graciós que una de les escusses que sempre ens posaven per torpedinar els nostres concerts era que érem minoria i que hi havia molta altra gent al poble que no li agradava el que nosaltres fèiem. La meva resposta sempre era la mateixa, que facin com nosaltres, que s’organitzin i que s’espavilin per muntar les seves mogudes tal com fem nosaltres. La famosa minoria silenciosa que sempre utilitzen per justificar allò que no els agrada. Ho veiem contínuament. Està clar que aquesta minoria silenciosa no existeix i que mai ningú va sortir a la palestra per organitzar alguna cosa. En el fons és l’excusa perfecta perquè des de les institucions oficials puguin fer allò que a ells els interessi, és a dir, donar a la població la “cultura oficial”, la que es dóna com una farineta a un nadó, apropant la cullera fins a la boca perquè s’empassin el potet dolç que els han preparat amb molta cura. Aquesta és la veritable cultura oficial, la que han pactat algun polític en un despatx amb l’agència de contractació. Com veieu, no hi ha res més democràtic que la cultura oficial.

Suposo que avui en dia encara els fa més por això d’organitzar concerts de rock per a la joventut. Tenint en compte l’edat que tenim els rockeros, la seva gran preocupació seria trobar-se amb un grup de quarantons i cinquantons, movent el cap com bojos a primera fila, els més atrevits fins i tot obrint-se pas entre la gent fins a pujar a l’escenari, per a continuació llençar-se en planxa damunt dels seus propis fills mentre el got de cervesa els esquitxa la cara. Ho fan per protegir-los, n’estic segur, a més ho diu un decret del Departament d’Afers Socials de la Generalitat de Catalunya, per a la protecció a la infància i l’adolescència, i aquí sí que amb l’església hem topat.


UNCLU GARROT
Rascacordes a Zombi Pujol, Budellam, Againsters, Afganistan Yeyes i Culandra. Diu tonteries al Maximum Clatellot de Radio Pica. DJ Estraperlià.

Veus del punk

L’Unclu i en Ferran dels Anti/Dogmatikss

Published

on

By

Ahir, revisant cartells de concerts dels darrers anys que vam fer a l’Estraperlo, em vaig trobar amb el de l’homenatge al Ferran, guitarra d’Anti/Dogmatikss i fundador de Tralla Records, coincidint amb el 20è aniversari de la seva mort. Ara aviat, al maig, ja farà 29 anys que ens va deixar. Una mort injusta, fora de lloc, que mai no hauria dhaver succeït. Ningú no ha de morir amb 30 anys i amb tota una vida al davant, i encara menys a dos mesos vista que neixi la teva primera filla. Això no hauria de passar. Perdre un amic sempre és un xoc important, jo fins al dia que va morir en Ferran no havia perdut cap amic pel camí. Amb el temps, per desgràcia, si m’ha anat passant (Aranya, David, Bruno, Uri, Ferran, Pepe, etc. us recordem) però la primera vegada que reps una notícia d’aquest tipus et quedes paralitzat. És gairebé impossible assumir-ho. La ràbia et corroeix el cos de dalt a baix i la frustració de no poder fer res encara et deixa més tocat. Diuen que la gent no mor mentre estigui en el pensament de les persones que l’han estimat, així que el bo de Ferran ha estat present entre nosaltres durant aquests darrers 29 anys, perquè ningú dels que el coneixíem l’hem oblidat, per això vull tornar-lo a recordar avui públicament.

Segurament en Ferran va ser dels primers “punks” que vaig conèixer a Barcelona, ​​va ser a través d’en Sisa, quan van muntar Epidèmia (grup anterior a Anti/Dogmatikss) i he de reconèixer que era de les persones que ja et guanyava de bones a primeres, per la seva personalitat, per la seva manera de veure i fer les coses, pel seu ímpetu i il·lusió per tirar endavant projectes i, el més important, per lo bona gent que era, perquè si una cosa tenia en Ferran era ser bona persona. I crec que així el recordem tots els que el vam conèixer. Ja després de la seva mort, des de Tralla Records es va editar un recopilatori homenatge amb tots els temes d’Anti/Dogmatikss (1000 x 1000 recomanable, encara que crec que no en queden còpies) i em van demanar que escrivís alguna cosa, com ho va fer altra gent afí i que acompanya amb un llibret aquest disc. Per motius que ara no vénen a tomb, al final el meu escrit no va arribar a publicar-se sencer. Com que sóc dels que ho guardo tot, no m’ha estat difícil trobar-lo, i m’he dit, què collons Unclu, el posarem a la columna. Aquí el teniu:

“Recordo que a principis dels vuitanta, gràcies a les ganes de ser diferent i a la visió aperturista de la vida que tenia de jove el meu amic Sisa, vàrem entrar en contacte amb el món del Punk barceloní. A vegades la vida té situacions curioses, i pels altres companys del poble, això de relacionar-se amb barcelonins, per molt punks que fossin, no ho acabaven de veure gens clar. Podia més la ràbia que ens feien els pijos merdejants barcelonins amb els que ens barallàvem els caps de setmana al poble. Per això, arrel d’aquesta nova relació amb els pixapunks, a nosaltres ens veien com uns putos “intelectuals-setciències” de la música i ens havíem de sentir aquella bonica frase de “molt punk ets tu”.

En canvi a l’altra banda, sempre tant concienciada i oberta de cervell, t’havies de sentir a vegades, “mira els garrulos de La Roca” (així ens anomenaven certs VIP’S – Very Important Punk’s de Barcelona) en veuren’s arribar amb samarretes de Motorhead o Ramones, quan l’univers Crass copava les llistes d’èxits de l’època. I el que és cert és que a La Roca, el que és diu “punks” no ho hem estat mai gaire de punks, com tampoc no hem estat mai gaire “hardcores”, ni “grindcores”, ni “popcores”, ni “trashcores”, ni “brutalcores”, ni “straisnosequé”, ni res, perquè és difícil fins i tot veure aquí al poble alguns texans d’aquests escagassats de la talla XXXL que porta la canalla motxilera d’avui en dia. No hem estat mai gaire de res, hi hem estat i prou. A la nostra manera hi continuem sent, “na fent”, perquè La Roca no és New York, ni Frisco, ni Londres, i penso que amb aquest esperit roquerol i les idees tan clares que tenia el bo d’En Ferran va néixer i créixer Anti/Dogmatikss, segurament la banda de l’estat espanyol més de tot i menys de res. Podria recordar assaigs al local del carrer de les Mosques de la primera època a Barcelona o els que darrerament es feien els diumenges a la tarda a “Can Trampis” de La Roca, concerts brutals, els Kangrena, Shit SA, Tervet Kaadet, Blut Eisen, BGK, gent com en Poli, en Manel, en Joni, la Mercè, en Pepe, el Turronero o la gira per Itàlia fent de furgonetero, però prefereixo resumir-vos aquesta ja mítica banda amb una bonica frase de l’insigne filòsof roquerol Mingu Cacauet “Quantes coses que podríeu haver après i que poc us hi heu fixat nanos!!”. Un petonàs ben fort Ferran.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.