Connect with us

Veus del punk

L’Unclu i els seus inicis al baix

Publicat fa

el

LA COLUMNA DE L’UNCLU

Tots en aquesta vida arribem fins on arribem. De vegades hi ha gent que s’esforça més i arriba més lluny, però en general tots tenim un límit més o menys genètic i això ens dona fins a un punt determinat. Per això sóc baixista. La meva assignació a la vida era aquesta. Per més que el meu cervell, al principi, pensés que el que m’esperava dins del món del rock era ser un guitarrista collonut, el mateix rock em va posar al seu lloc ja molt aviat i em va convertir en baixista. No donava per més. I això que ja de molt jove, quan vaig començar a gaudir del rock, al meu cap només hi havia guitarres, ja fossin de joguina de la fira o rascant la meva raqueta de tennis als concerts que fotia a la solitud de la meva habitació.

Quan el meu cosí em va regalar la seva guitarra espanyola perquè practiqués, ell s’havia comprat una estupenda guitarra elèctrica, aviat em vaig adonar que això de tocar la guitarra em costaria horrors. Només vaig ser capaç de tocar el riff de l’Smoke on the Water dels Deep Purple, però això ho sabia tocar fins i tot un nen de tres anys. I no us cregueu que no m’esforçava, eh? Em passava moltes tardes tocant i tocant amb la maleïda guitarra espanyola, més desafinada que el cervell de Melendi, però tocava fins que em suaven les mans i em feien mal els dits, però mai vaig ser capaç de treure res potable, excepte quatre sorolls bàsics i elementals. Fins i tot em vaig comprar un llibre, una mena de manual, amb imatges i dibuixets de com posar els dits als acords, però era incapaç de coordinar-los entre ells mentre tocava, fent aturades interminables entre cada canvi d’acord per intentar col·locar els putos dits al lloc adequat. Un drama. Seràs baixista Unclu, et posis com et posis, em deia el meu subconscient.

Així que em vaig donar per vençut i vaig decidir que el baix seria el meu destí si volia tocar un grup de rock. Vaig treure les dues últimes cordes a la puta guitarra espanyola i la vaig convertir en un baix, encara més desafinat del que estava. En el fons havia d’estar agraït, tenia una sortida a la meva vida musical, com el dia que vaig abandonar BUP per anar a estudiar FP. Sempre hi ha una merda per a un test, que diu la meva sogra moltes vegades. En el fons, el baix és un dels instruments més fàcils de dominar, és humil, lleuger i dóna el seu rotllet a l’hora d’adoptar postures roqueres mentre toques per sortir bé a les fotos. Em servia. Està clar que em servia.

També és cert que ningú, quan escolta música, es posa a fingir que toca el baix, potser que algun xalat ho faci, seria un cas aïllat i excepcional, però jo no el conec, tothom fa “air guitar” mentre escolta música . Això sí, des del primer dia vaig intentar buscar-me un model de baixista que tingués una posse vacilona a l’escenari. No volia ser un sosaines com John Entwistle dels Who, per bé que toqués, ni Bill Wyman dels Stones, un altre que es movia menys que la jaqueta d’un guàrdia. Paul Simonon dels Clash va ser l’escollit. Un paio guapo, amb presència i un glamour tocant que no te l’acabes. Dee Dee Ramone també va ser una gran influència. Baix a l’alçada de les cuixes i molta actitud. Tocar bé, ja era una cosa secundària, l’important era fer el merda tot el que fos possible. Segurament si hagués estat guitarrista no m’hauria hagut d’esforçar tant, perquè el guitarrista, normalment, ja ho porta incorporat al seu gen ser una mica vacil·ló, se sap protagonista de la moguda. Els baixistes som com les persones lletges, ens hem d’esforçar més i semblar més enrotlladets perquè la gent ens faig una mica de cas i es fixin una mica en nosaltres. I això és el que porto fent durant més de 40 anys sobre un escenari, amb més o menys encert i gràcia, però donant-ho tot sempre, i quan dic tot, em refereixo a tot allò que un baixista és capaç de donar, que tampoc és que sigui molt, però aquí estem. Hauria estat molt pitjor ser teclista, no?


UNCLU GARROT
Rascacordes a Zombi Pujol, Budellam, Againsters, Afganistan Yeyes i Culandra. Diu tonteries al Maximum Clatellot de Radio Pica. DJ Estraperlià.

Veus del punk

Buedellam i el mini tour pel Ripollès i la Cerdanya

Published

on

By

LA COLUMNA DE L’UNCLU

Durant aquests darrers 40 anys he tocat en molts concerts. Bé molts, segurament podrien haver estat més, però veient el meu nivell i el dels grups on sempre he tocat, a mi em semblen molts. Podrien haver estat més? Per descomptat, però també podrien haver estat molts menys, sobretot veient com ha estat sempre l’escena alternativa a aquest país i els pocs espais per tocar que sempre hi ha hagut.

Si en alguna cosa no anem sobrats és en llocs on poder fer música en directe, perruqueries i fruiteries, les que vulguis, al meu poble hi ha unes vuit perruqueries i sis o set fruiteries, però ara mateix, locals que programin música en directe, zero. Això deixa clar que som un poble que va sempre ben pentinat i que fruiteja de valent, però rock’n’rolejar, ara mateix, som al vagó de cua. No es pot tenir tot, que diu aquell, elegants i sans, sí (jo m’excloc, és clar), però de guitarrassos anem ben escassos. A lo que anava, que m’embolico. Quan tens un grup, o has tocat en algun grup, sempre tens alguns concerts que els recordes per a tota la vida, per motius diferents, segur, però sempre n’hi ha alguns que et queden a la memòria. Avui us vull explicar un d’aquests concerts que actualment, després de més de 30 anys, els que vam participar aquell dia, encara el recordem amb afecte i riem amb tot el que va passar aquella nit.

Seria l’hivern del 1989 o el 1990, ara no ho recordo amb exactitud, però per aquestes dates ronda el tema, doncs bé, a Budellam ens van dir de fer un mini tour de cap de setmana pel Ripollès i la Cerdanya, concretament, divendres a Ripoll, al Bar Mundial, i dissabte a Puigcerdà, a la discoteca Pink Panther, o el que fos allò, diria que discoteca, si hi ha algú de la zona per aquí ja em rectificarà si fos el cas. Ara que ho penso amb la perspectiva del temps, per desgràcia, no he tornat a tocar a la meva puta vida ni a Ripoll, ni a Puigcerdà, ni enlloc d’aquestes dues boniques comarques catalanes. O vàrem deixar molt mal sabor de boca, que diria que no, o és possible que ja no es facin esdeveniments de hardcore i punk per la zona. No ho sé.

Doncs bé, divendres havíem de tocar a Ripoll, al Bar Mundial. No negaré que anàvem una mica escèptics, no coneixíem ningú de la zona i no sabíem que ens trobaríem, ni si hi hauria gaire públic. Arribem al lloc, no era gaire gran, ho recordo com una mena de Rock Sound, amb l’escenari al fons del bar, i amb una capacitat per a unes 100 persones, més o menys. Vam provar so i vam anar a sopar a un restaurant que el pagava molt amablement l’amo del bar, no recordo el nom, del restaurant em refereixo, el del tio tampoc. Com que aquell dia era l’aniversari del nostre guitarra Joan, el jevi de Cardedeu per als amics, ell, que era de la droga fàcil, va portar un pastís de marihuana que havia cuinat ell mateix per celebrar-ho. El molt cabronet no va dir a ningú que el pastís de xocolata portava marihuana. Jo, com que no prenc postres, vaig ser l’únic del grup que no va menjar cap porció. La resta del grup van menjar tots, sobretot en Legal, el bateria, que es va menjar diverses porcions. Quan vam tornar a la sala, quina va ser la nostra sorpresa, en veure que estava abarrotada, de gom a gom. A banda dels parroquians del poble, havien pujat des de La Roca i rodalies, uns 50 col·legues, els comando Budellam, que en aquella època ens seguien pels llocs on tocàvem. Allò pintava molt bé. Quan vaig acostar-me a la barra perquè ens donessin els tiquets de beguda, el propietari del bar, amb un somriure d’orella a orella, em va dir que podíem beure el que volguéssim durant tota la nit, que no havia vist mai el local tan ple. Això sí, em va demanar si podíem fer el concert en dues parts, com les orquestres, i fer un descans a la meitat del bolo perquè així la cosa duraria més estona i la gent beuria molt més. Li vaig dir que ni de conya, que érem un grup de punk hardcore i que això no es feia. Suposo que li vaig dir alguna xorrada més sobre el tema, l’edat, ja se sap. El tio va accedir i ho va entendre sense problema.

Quinze minuts més tard érem a sobre de l’escenari. Comença el xou i la gent com boja, com bojos estàvem els quatre del grup en veure el cinquè membre, en Legal, un tio que era i és un metrònom amb la bateria, que anava tota l’estona a destemps, equivocant-se en canvis i traient-se roba entre cada cançó. No enteníem res del que passava. Evidentment li havia pujat el pastís de marihuana i el tio portava un col·locó de tres parells de collons. No en donava una. A la setena o vuitena cançó es va aixecar de la bateria i se’n va anar corrents al carrer perquè anava a vomitar i no es trobava bé. Fora nevava i ell mig nu es va asseure en un marge davant de la sala. Quan jo vaig deixar el baix contra l’ampli i em dirigia fora per veure com estava, el propietari del bar, que no se n’havia assabentat de res, em va aixecar el polze en senyal d’aprovació i em va picar l’ullet somrient, aquí tenia la seva parada per beure.

Al cap de mitja hora vam acabar el bolo, va continuar la gresca i el tio del Bar al final ens va donar 10.000 pessetes més del pactat. Quina gran nit!!!


UNCLU GARROT
Rascacordes a Zombi Pujol, Budellam, Againsters, Afganistan Yeyes i Culandra. Diu tonteries al Maximum Clatellot de Radio Pica. DJ Estraperlià.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.