Connect with us

Festival

#4Raons Primavera, 4 col·lectius i un destí

Publicat fa

el

L’art no és una mercaderia. Per això han optat per experimentar i innovar una mica en la forma de programar. Habitualment els músics giren pel món amb el seu repertori i el vinculen a les persones que estan davant quan pugen a l’escenari. Al #4Raons proven de modificar les relacions amb els artistes. “Els convidem a venir i conèixer El Prat abans dels concerts per veure com això es veu reflectit a l’escenari. Volem que en aquell moment sonin i es sentin com si estiguessin tocant a casa”.

Enguany el #4Raons torna a mutar de cara (i ulls i orelles) i és que com en lloc de col·laborar amb bandes de música ho fem amb col·lectius (que porten bandes de música). Follia Ojalá Estë mi Bici son dos col·lectius de l’escena underground de Barcelona i rodalia que tenen en comú l’autogestió i una visió no-capitalista de la música.

Follia és PUNK i és CLÀSSICA, Follia és una trobada clàssica underground que, liderada per Mar Medinyà ha recorregut Catalunya qüestionant les lògiques dels recitals de la música més canònica. Això sí, cada intèrpret ha de portar el seu instrument. A més, la Mar és la creadora de L’orella furtiva, un pòdcast punki sobre clàssica per les oïdes més agosarades.

Ojalà Estë Mi Bici és PUNK i és AMOR, per la música tocada per qui li agrada fer-la. Aquesta bona gent fa més de 15 anys que organitzen concerts als antípodes del model mercantilista de la gran majoria de sales de concerts. La seva filosofia és la de cobrir les despeses de les artistes, sense mirar-se amb lupa ni el gènere ni la “fama” de les propostes, per a mantenir una escena viva i lliure d’agendes externes a les creadores. 

I què es courà en aquest #4Raons de primavera?

Follia, juntament amb el col·lectiu Free’t i els alumnes de l’Escola d’Arts en Viu, faran un taller de soundpainting, un procés de composició multidisciplinària en viu i en directe on ningú sap exactament què acabarà succeint. Els seus aprenentatges sobre improvisació culminaran la nit del #4Raons amb una sessió de soundpainting oberta a tothom qui vulgui llençar-se a participar.

Entre instruments de vent i de corda, Ojalá Estë Mi Bici ha convidat quatre grups a sumar-se a la vetllada: Have fun (Màlaga), Rat Penat (Montreal), Los Nitxos (Vitoria) i Charnego (Madrid), que mostraran l’essència d’aquest col·lectiu.  

Abans que comenci el soroll, “ens trobarem a la terrassa del Bar de La Capsa per parlar de música i autogestió amb OËMB i el CSA Las Vegas de Màlaga”. No sense abans haver-nos trobat amb músiques i músics del Prat amb projectes propis que estan a punt de començar a sonar als escenaris per xerrar sobre circuits musicals alternatius.

I per si no n’hi hagués prou, Javugo tancarà la nit amb una mica de patxangueo.

Tot aquest procés el podreu seguir gràcies als dibuixos de la Joana i la Jana, que ens acompanyaran per relatar aquesta edició. I no ens oblidem del cartellàs que ens ha dibuixat en Ferran Roig.

Xerrada (gratuiïta): 19:00h
Concerts: 21:00h >> ENTRADES

Continue Reading

Festival

Maria Jaume, Los Sara Fontán i Marta Knight, entre els artistes d’un Be My Guest de dos dies a l’Apolo

Published

on

By

En el marc del 10è aniversari de Liveurope, Apolo presenta Be My Guest | Barcelona Edition amb concerts en format showcase el 12 i 13 de setembre on l’electrònica, el folk i el pop prenen protagonisme de la mà de vuit artistes i bandes establertes i emergents. 

Les sessions Be My Guest són un cicle de programació pròpia d’Apolo que va néixer per descobrir propostes amb personalitat de països concrets i aprofundir en les seves cultures. Aquest cop, però, s’han volgut mirar al melic perquè “l’escena que volem potenciar és la que tenim més a prop: la de casa nostra”. 

Per això, l’edició Barcelona del Be My Guest tindrà d’amfitrions artistes i bandes amb més trajectòria com Los Sara Fontán, Maria Jaume o Marta Knight, o que tot just presenten projecte com Electro Ma Non Troppo, C.O.U. i Yaunest, i com a convidats la música emergent del grup irlandès Cushla i l’eslovac Dominik Prok. 

A més, dins de la programació i prèviament als concerts del dijous 12 de setembre, tindrà lloc la xerrada amb el productor i compositor Raül Refree, “Folklore has a match with new genres”, per indagar com i per què els nous gèneres busquen elements folklòrics i tradicionals per incloure’ls en les produccions actuals. La xerrada serà en anglès i d’accés lliure amb l’entrada a qualsevol dels dos dies.

Les entrades anticipades ja estan disponibles aquí.   
Anticipada per dia: 10 €+ despeses de gestió | Abonament dos dies: 16 €+ despeses de gestió

LOS SARA FONTÁN
Després de cinc anys sobre els escenaris, el duet de música electrònica, format per Sara Fontán i Edi Pou (la meitat de Za!), han editat el seu primer LP: “Queda pendiente” (2023). Tot i que ara els puguem escoltar repetidament, la seva música, creada a partir de la combinació del violí, el teclat, la bateria, efectes de pedal i recursos electrònics, neix i mor a l’escenari. Per això, després de tenir-los a Caprichos de Apolo (2018) i al Gran Bola de Neu (2022), els tornem a portar a l’Apolo per viure un nou directe litúrgic que només pertany a la memòria dels que ho viurem.

ELECTRO MA NON TROPPO
El productor Ignasi Bosch i la soprano Neus Llorens s’endinsen en un projecte conjunt amb la intenció d’establir un pont entre la música barroca i l’electrònica contemporània. Electro Ma Non Troppo és “xumba-xumba” medieval, segons descriuen ells mateixos, i després d’un 2023 de presentació del grup per escenaris de l’escena indie, a finals d’any van estrenar el seu primer disc: “Principium”.

C.O.U.
C.O.U. és un projecte d’electrònica experimental format per El Petit de Cal Eril, Esperit! i la banda de Ferran Palau que ha vist la llum de manera inèdita al Sònar d’enguany. Un centre d’experimentació musical i visual que combina psicodèlia, jazz, dub o cintes casset per crear una drecera a l’inconscient.

CUSHLA
El cant tradicional irlandès Sean-Nós entra en diàleg amb l’avantguarda electrònica a Cushla, un col·lectiu irlandès-barceloní que el juny estrena “Briongloid”, el primer avançament del seu disc debut “Tech Duinn”. Una experiència musical que travessa fronteres i tradueix l’herència cultural irlandesa en caixes de ritmes, sintetitzadors analògics i arts digitals.

MARIA JAUME
Maria Jaume torna a l’Apolo en format showcase amb el seu últim disc “Nostàlgia Airlines”, que ha comptat amb la producció de Lluís Cabot (Da Souza). Amb aquest treball, la cantant i compositora mallorquina ha caminat des d’un minimalisme melancòlic dels seus dos primers discs cap al pop ballable amb sonoritats urbanes i llatines que ens porta amb acidesa, crítica i ironia a la vida de la seva terra natal envaïda per turistes, hotels i platges massificades.

MARTA KNIGHT
La cantautora catalana Marta Knight fa dos anys que gira amb el seu àlbum debut “Strange Times Forever” (2022), però és la primera vegada que el porta a l’Apolo. Produït per Pau Riutort i Jordi Matas, el disc destaca per la familiaritat i el realisme de les històries: prova de descobrir quin és el seu lloc al món. Una proposta d’indie-rock que ha guanyat profunditat i matisos, convidant a escoltar-la de manera compulsiva.

YAUNEST
Yaunest parla amb senzillesa i sinceritat, sense floritures ni ornaments. Alter ego del cantautor i vocalista empordanès Jaume de Quintana, el 2022 va estrenar el seu primer EP “Wonder Room”, que va comptar amb la producció de b1n0. A través de sonoritats pròximes al pop i Rn’B nòrdic crea un univers de somni i romanticisme per parlar de l’amor, la inseguretat, la frustració o l’acte de rebel·lar-se davant el que no ens fa feliços.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.