Novetats discogràfiques
ADDENDA, el power-trio conegut pel seu esperit agut i enèrgic, torna amb el seu últim EP, “Faunari”
Després del mig LP anterior, Oròdic (DP014, 2022), el grup s’ha enfrontat a diverses reaccions durant els seus directes: des de ser acusats d’haver publicat un “Black Album” en una petita gira al País Basc, fins a ser titllats d'”ex-fastcore” durant la seva gira a República Txeca, però malgrat les acusacions, el grup s’ha sabut reapropiar amb orgull i sense complexos d’aquestes etiquetes.
Faunari és tota «obra en què es descriuen els trets representatius d’animals reals o fantàstics amb una finalitat didàctica o moral». Una segona accepció, però, parla d’un «conjunt de figures, capgrossos, etc. que representen bèsties, en especial, les utilitzades en les festes populars». Tal conjunt és el que fa que ambdues accepcions se’ls adeqüin, i és que, al cap i a la fi, Addenda vol del públic una atenció per tal que entri al seu univers líric, alhora que els seus directes són celebració i gaudi, ho sap tota persona que els hagi vist, com també ho va saber veure Nando Cruz, nostrat periodista musical, escrivint en un article que “Addenda estan més de festa que de concert, i destapen una ampolla de cava”
Líricament, a “Faunari” hi trobem un homenatge als palestins Gazians tot referenciant a Refaat Alareer, poeta assassinat, reivindicat a la cançó “Harpia”, que envia un missatge punyent i contundent amb relació al genocidi Palestí. Al tall que la precedeix, “Drac”, hi exploren temes més introspectius, fusionant el personatge més conegut d’Akira Toriyama i dels mons fantàstics d’Ursula K Le Guin. Tanquen aquesta entrega amb “Cargol”, on presenten relats esperançadors sobre el camí que prenem i s’obren preguntes i reflexions futuribles.
Sent fidels a la seva trajectòria, Addenda presenten doncs un EP que no arriba a la dotzena de minuts i que va sortir editat digitalment el 23 de febrer del 2024. El disc ha estat editat per Pinya Records, enregistrat i produït al Colmado per Vidal Soler durant el calorós gener del 2024 i el disseny és d’en Cristian Úbeda, amic de la banda que ja havia il·lustrat treballs anteriors.
Novetats discogràfiques
RAMPER treu el nou LP “Solo postres”, post rock des de Granada
Ramper van néixer a Granada el 2017 amb una ambició comuna: la de quatre universitaris que volien fer una música preciosista, profunda, d’una emocionalitat pura. Amb aquestes premisses Joserto, Antonio, Ángel i Álvaro van llançar el 2020 “Nuestros mejores deseos”, en què canalitzaven magníficament la profunda admiració que sentien pels pops del shoegaze, el slowcore i el post-metall. El disc va aconseguir, des de l’autogestió, obrir-se un lloc a nivell nacional i internacional. Han passat quatre anys, i en aquests quatre anys Ramper s’han fet grans. Han matat el pare. “Solo postres”, publicat el 18 de setembre, a través de Humo Internacional, és la confirmació que Ramper ja són una banda enorme, capaç de articular el seu propi llenguatge sense ser deutors de ningú.
A “Solo postres” tot és enorme. Començant per la durada, un doble LP de més d’una hora. No s’espanten davant del minutatge: en aquests set temes no hi ha cap moment de complaença; l’ornamentació i el preciosisme estan totalment a mercè d’unes cançons profundes i emotivíssimes. També ha estat enorme el seu procés de creació, amb una fase de composició que va ocupar tres anys, pensant sempre a fer un pas endavant, a anar més enllà de les seves influències. Gravat el 2023 entre Granada, Dúrcal i Madrid, “Solo postres” és la cristal·lització d’una visió artística infrangible. Ramper es va plantejar l’àlbum com la creació d’un món propi, tan humà com místic. I és que és allà on resideix bona part de la paradoxa de les cançons de Ramper, en què la delicada vulnerabilitat de les lletres es troba amb un embolcall musical que remet al que és sobrenatural, a una orfebreria textural on els elements electrònics i orquestrals es van conjugant per crear paisatges de terror i esperança.
És temptador emmarcar Ramper dins d’aquesta complexa etiqueta que és post-rock, donat el seu gust per allò atmosfèric i pels desenvolupaments llargs, però si encaixen en el gènere és per coincidir en esperit amb les bandes de la primera fornada, amb una recerca més enllà de qualsevol cànon o qualsevol exercici destil. Un pas de Setmana Santa, una nadala o una melodia popular són tan vàlids al seu llibre d’estil com una textura que pugui evocar Xiu Xiu, Jesu o Black Country, New Road. “Solo postres” és, sobretot, un univers tan personal com el que apareix retratat a la seva bellíssima portada, obra d’Ana de la Cuadra, i expandit en l’art del disc, creat per Tumulus Design. Allò infantil, allò oníric i allò terrorífic es creuen per convertir-se en una metàfora del créixer (com a persones i com a banda) i parlar de la por i de com la superem a cops. De com ens fem grans. Enormes.
“Solo postres” ja està disponible en doble LP de vinil negre, doble LP de vinil blau i… cartutx de Game Boy Advance. També han tret una tirada limitada d’adhesius, i hi ha uns packs amb preus especials combinant diversos d’aquests productes o el seu anterior LP, “Nuestros mejores deseos”. Tot això, com sempre, a la botiga de la web de Humo Internacional.
Ramper estaran presentant Solo postres a Aracena, Sevilla, Barcelona i Madrid.
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques5 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga