Connect with us

Novetats discogràfiques

HEAL juguen amb el nu metall a “The Shiver”, segon single del seu LP debut

Publicat fa

el

“The Shiver” és el segon avançament del nou disc de HEAL, un nou pas a l’etapa més madura de la banda, plena de matisos i textures combinades amb atí, una pulsió nostàlgica de caràcter universal i un mur de so que obrirà les portes a la emoció.

La composició de “The Shiver” va sorgir de manera inesperada durant un assaig. Tot va començar mentre el quartet parlava de les bandes de nu metall que solien escoltar a la seva adolescència, com Limp Bizkit, Linkin Park, Deftones i Korn. Entre rialles, van començar a improvisar amb aquestes influències i, de cop i volta, va sorgir l’estrofa de la cançó. Un riff de guitarra esmolat es repetia en loop, acompanyat d’una base on el baix entrava i sortia, característic d’aquest estil musical. Al final de l’assaig tenien pràcticament acabat el tema.

“The Shiver” és una reflexió profunda sobre la vida i els seus secrets, com un calfred. La cançó qüestiona on queda tota la fe lliurada i la cursa que ens van dir que havíem de córrer, i es pregunta pels nostres somnis perduts. És una crítica al sistema que ens atrapa i desconnecta de la nostra brillantor i poder, recordant-nos la importància de la lluita.

Després de “BCN Breakdowns”, EP debut que donava a conèixer la formació barcelonina, HEAL s’endinsen en una nova etapa en què partint de referències com l’indie folk malenconiós de Big Thief, el dolor de Phoebe Bridgers o la intimitat d’Angel Olsen, passats per un filtre slowcore d’ascendent noventer. Influències perfectes, però un so únic.

“The Shiver” ha estat gravada i barrejada per Paco Loco a Paco Loco Studios durant el mes de desembre de 2023 al Puerto de Santa Maria, Cadiz. Masteritzada per Mario Miguel García Alberni a Kadifòrnia, Cadiz al gener 2024. Artwork per Julen Alberdi.

Poques vegades ens havia deixat tan sorpresos la pulsió que desprèn la música d’una banda que només té un EP publicat i un parell d’anys de recorregut.

La cosa té truc: Laia Vehí, Dani Ambrosí, Edu Mató i Raúl Pérez no són uns esdevenidors, i aquesta seguretat es consolida en cadascun dels passos que els barcelonins HEAL estan fent. El que heu sentit fins ara només és la punta de l’iceberg. Procedents de formacions com Wind Atlas, North State, Wann i Glitterhouse, s’ajunten ara en aquest nou projecte per explorar, cadascun des de les seves pròpies influències, en aquest nou projecte conjunt on el nexe d’unió és la creativitat i l’emoció. I aquesta última és desbordant.

Residents a Fabra i Coats: Fàbrica de creació de l’Institut de Cultura de Barcelona des del 2021, HEAL han desenvolupat un so propi, totalment únic, fitxant per Primavera Labels i actuant a festivals de la talla de Primavera Sound, Weekender o cicles com Sessió Vermut.

Concerts,
14/06/2024 @ Figueres – 66 Butaques. Entrada gratuita
28/06/2024 @ Espai Vapor – Festa Major de Terrassa. Entrada gratuita
28/09/2024 @ Maó – Cranc Festival. Entrades

Novetats discogràfiques

MYRIAM SWANSON publica el seu LP de debut “Calígula”

Published

on

By

Tots, alguna vegada, hem portat una màscara o posat una careta. Amb la idea, simplement, d’amagar-nos sota altres personalitats: unes ens agraden i d’altres no. És més, unes sí que encaixen i altres queden allà descol·locades. En qualsevol cas, Myriam Swanson no és sospitosa d’aparentar una cosa que no és; va de cara, amb unes cartes que descobreix amb desvergonyiment i gosadia. Myriam és víscera (molta) i és cor (enorme). Lluitadora innata i incansable, es vesteix del que calgui per cantar. L’atreu igual l’atrezzo de mexicana, portar unes pistoles per si la cosa es posa lletja i posar-se amb gest bonic una magnòlia als cabells. I així, amb aquests vestits, dispara al garatge, al jazz, al punk. I al seu costat, per immortalitzar-ho, les fotografies de Noemí Elias.

Són anys de batalla que l’han portat al lloc on és ara, convençuda amb aquesta nova cara musical, un projecte que, si més no, generarà sorpresa. I aplaudiments. Molts aplaudiments. Això que un músic, quan és sobre un escenari, agraeix tant. També fora d’ell, en llegir una bona ressenya, atenent una lloança o un comentari generós. Els asseguro, això sí, que Myriam no en viu pendent. Encara que bé, a ningú no li amarga un dolç. I a ella, gràcies a aquest Calígula li plouran caramels, merescuts i molt treballats.

Des d’aquella valentia que sempre va demostrar com a senyal d’identitat. Tot i que, en un passat es va moure, amb petits viratges, en zones de confort. Ara ja, renuncia a allò conegut i allò establert. Sense embuts, sense haver de respondre a ningú. Aquesta és la Swanson més genuïna, una versió més atrevida que, més aviat que tard, un dia hauria de veure la llum. Diria més, aquesta versió reformulada de si mateixa ja no necessita màscares, tampoc caretes. Qui a hores d’ara en necessita? Ni tan sols, les cançons, que són protagonistes (no ens oblidem de tot això).

Així que, com que la pretensió de Myriam és la de no avorrir, no comentarem una a una cada cançó. És el moment de descobrir-les. A cegues, sense dilació. Però com a avançament, confirmar que a Calígula hi ha rock. Sí, vaja, quina novetat. “Això ja ho sabíem”, diran alguns. El que desconeixíem (només en part) era la resta: una sonoritat amb apunts electrònics, aquest fuzz guitarrer tan seductor, algunes ombres del trip-hop i els llums del dream-pop, ambients urbans, el canalleig d’una Blues Explosion i el misteri de reüll de The White Stripes. Tot això, sota la supervisió de Martín García Duque (clau en com se subjecta el so). Amb la mateixa sintonia i intenció que el dia que David Byrne va connectar amb St. Vincent.

Així mateix, la presència de músics, tots contrastats. En aquest elenc, i com a col·laboradors, guitarristes com Riki Frouchtman (Maren, Elefantes, Jarabe de Palo), Pere Mallén (Nikki Lane) o, Jordi Mena (Bunbury), els bateries Charly Sardà (Manolo García) i Juli Manté (El Twanguero), ia les quatre cordes (Rufus T. Firefly). Després, la banda en directe la formaran Martin, Paco, Riki i Charly.

I com un punt a part, la veu de Myriam Swanson. Jugant amb ella, des de la disciplina i, també, des de la gosadia. Sí, és cert, pols oposats que s’atreuen. Ella, en aquesta carretera, mesura més el to i també s’aventura a experimentar. Amb la que comença, barrejada per Eddie Al-Shakarchi qui ha treballat amb artistes com Boy Azooga i Michael Kiwanuka, és “Free To Go” (molt sensual i sexual), que no sembla la mateixa que acaba a “Spit It Out”, barrejada per Jim Diamond (Sonics, The White Stripes) i aquest aire profundament. Després hi ha la que cavalca amb mà de ferro pel castellà: a “Calígula” és pur misteri (lynchiano, sí que es vol) oa “En la oscuridad”, produïda amb Ander Agudo (Macaco, Nubla), es dóna la mà amb aquestes joves intrèpides que beuen de l’indie ia “En mano de santo” nostàlgic.

Ah, i de què parlen les cançons? Doncs d´allò que l´atreu, però també d´allò que la molesta. Sobretot, aquest cinturó que portem a la cintura amb tantes regles i normes. Les del dia a dia i les que ens imposa aquesta societat avara. Com aquesta panerola de Kafka a “Samsa: no queda més remei que matar-la amb insecticida, però produeix malsons escoltar les seves petites potetes al vidre. Doncs això són les coses de Calígula. I les de Myriam Swanson, una dona autèntica, somiadora però realista i que, a la vista del que ensenya en aquest disc, demostra que no té por de res. Fora màscares, fora tabús.

Imatges de Noemí Elias Bascuñana

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.