Art Visual
Animac 2020, el millor cinema d’animació a Lleida
Animac 2020, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, que organitza l’Ajuntament de Lleida del 27 de febrer a l’1 de març, amb el suport de l’ICEC – Institut Català de les Empreses Culturals, l’ICAA – Instituto de la Cinematografía y las Artes Audiovisuales – i CaixaForum Lleida, entre altres col·laboradors, reunirà a la ciutat el millor talent nacional i internacional del món de l’animació, amb projeccions, conferències i tallers, que tindran la temàtica de la memòria com a fil conductor, sota el títol de Time Capsule.
La 24a edició d’Animac distingirà amb el premi Honorífic a William Kentridge (Johannesburg – Sud-àfrica, 1955), per ser un artista total, cineasta original i compromès, un referent ineludible quan es parla de memòria animada i d’art en animació, els dibuixos animats del qual traspassen els murs de la sala fosca per a vibrar també en els millors museus del món. Animac oferirà una completa retrospectiva amb les obres de Kentridge.
En la presentació d’Animac que ha tingut lloc a Lleida avui dimarts, 4 de febrer, l’alcalde de la ciutat, Miquel Pueyo, ha destacat que Animacés “un dels elements de la carta de presentació internacional de la ciutat i un mercat de talent que reforça la vocació de Lleida com a ciutat universitària, que aposta per la tecnologia digital i la creativitat”. Pueyo ha ressaltat també el ressò que la mostra dona a la ciutat, ja que “poques activitats per a tots els públics tenen una repercussió més gran per a Lleida que Animac”.
El regidor de Ciutat i Cultura, Jaume Rutllant, ha explicat que Animac és una aposta estratègica per a la regidoria, ja que és “una de les peces de qualitat més importants i amb major impacte a nivell mundial que es fa a Lleida” i ha ressaltat el paper que juga Animac com a “punt de trobada entre el món de la creació i el món de la tecnologia”. En la seva intervenció, Rutllant ha incidit també en la repercussió que té en el públic infantil i juvenil, amb 10.500 inscripcions per a les Sessions escolars, que tindran lloc un any més a La Llotja de Lleida del 24 al 28 de febrer.
En la presentació, la directora d’Animac, Carolina López, ha desgranat el programa d’aquesta edició, dedicat a la memòria des de diferents vessants (polític i social, europeu i femení). López ha explicat que l’animació és “un mitjà poderós per recuperar el passat, per recol·lectar i conduir els records, el temps viscut, la història, que permet parlar d’allò que és molt difícil d’abordar des de la imatge real”.
La directora d’Animac ha destacat també la figura de Florence Miailhe, la gran dama de l’animació francesa, a qui se li atorgarà el premi Animation Master, per la seva fructífera trajectòria com a realitzadora de curtmetratges, i Jordi Artigas, el premi Trajectòria d’Animac 2020, per la seva valuosa aportació a l’estudi i la divulgació del cinema d’animació independent a Catalunya i per la seva vinculació amb els inicis d’Animac, ja que el 1996 Artigas va ser el primer director de Cinemàgic, la mostra precursora del que avui és Animac.
INAUGURACIÓ D’ANIMAC, EL 27 DE FEBRER AL TEATRE DE LA LLOTJA DE LLEIDA
Animac 2020 s’inaugurarà el pròxim dijous, 27 de febrer a les 20.30 h al Teatre de la Llotja de Lleida, amb una selecció de curtmetratges que aborden el tema de la memòria, protagonista de l’edició d’enguany, des de diferents perspectives.
Els films que es podran veure en la sessió inaugural són Dcera (Daughter) dirigit per Daria Kashcheeva i nominat a millor curtmetratge animat en la pròxima edició dels Oscars®; Barcelona de Foc i The Physics of Sorrow, aquests dos últims dirigits pel búlgar Theodore Ushev, que participarà activament en aquesta edició d’Animac amb la presentació dels seus treballs i oferirà la conferència “L’animació com a càpsula del temps”.
El curtmetratge Barcelona de Foc, que s’estrenarà en la inauguració d’Animac, és una pel·lícula realitzada arran de les mobilitzacions a Catalunya després de la polèmica sentència sobre els fets de l’1 d’octubre de 2017. Theodore Ushev visita Barcelona i reflecteix, amb una pel·lícula experimental, les seves sensacions sobre les revoltes al carrer. En aquest curtmetratge inèdit, Ushev torna a utilitzar la tècnica de la pintura encàustica emprada per primer cop a The Physics of Sorrow, una tècnica mil·lenària utilitzada per grecs, romans i egipcis:la pintura, a base de cera d’abelles i pigments, s’aplica en calent, i això permet manipular-la i animar la imatge fotograma a fotograma.
Durant la inauguració es farà entrega del premi Animation Master d’Animac 2020 a la directora francesa Florence Miailhe, per la seva fructífera trajectòria com a realitzadora de curtmetratges. Animac oferirà una retrospectiva amb les obres més representatives de Miailhe i impartirà una masterclass.
ANIMAC OFERIRÀ UNA PROGRAMACIÓ AMB ESTRENES NACIONALS I INTERNACIONALS
Aquesta edició d’Animac ha rebut 943 projectes en la convocatòria oberta, procedents de 61 països com ara França, Espanya, EUA, Regne Unit, Alemanya, Rússia, Bèlgica, Canadà, Brasil, Japó, República Txeca, Argentina, Hong Kong, Països Baixos, Suïssa, Portugal i Mèxic, entre altres. En total s’han seleccionat 187 films per projectar a Animac 2020, de tots els rebuts en la convocatòria oberta, que juntament amb les retrospectives i les seccions oficials sumen 219 curtmetratges i 35 peces audiovisuals més, entre curts i sèries, que es projectaran a l’Open Screen de l’espai Animacrea, els autors d’algunes de les quals seran presents a Animac, com és el cas de Fernando Moro, creador de Cleo y Cuquín, o Nuria G. Blanco, productora de Puffin Rock.
Entre els curtmetratges que es projectaran destaquen Esfinge humana, de Maria Lorenzo, i Crazy, de Inari Sirola, que seran estrena mundial a Animac, i els treballs Carne, de Kamila Kater, o Purpleboy, de Alexandre Siqueira, entre altres.
Animac 2020 programarà 7 llargmetratges, entre els quals destaquen el documental animat Zero Impunity, part d’un projecte transmèdia global que aplega l’activisme i el periodisme d’investigació; L’extraordinaire voyage de Marona, el nou llargmetratge de l’autora romanesa Anca Damian és una commovedora història d’innocència canina i d’animació juganera i expressiva que trenca motlles, o Les hirondelles de Kaboul, una història ambientada a Kabul en l’estiu de 1998, amb una ciutat en ruïnes i ocupada pels talibans.
A més, es podran veure 3 migmetratges, entre els quals The Snail and the Whalei El drac Zog, ambdós en la secció Petit Animac i que seran estrenes.
En total, hi haurà 7 estrenes mundials, 5 estrenes internacionals (primera projecció fora del seu país de producció) i unes 40 estrenes a Espanya.
A més del seu complet programa de projeccions – amb les seccions habituals de llargmetratges, curtmetratges, curts d’estudiants de tot el món, monogràfics, retrospectives i sèries – Animac 2020 oferirà un any més conferències i activitats de la mà dels grans de l’animació adreçades a autors, professionals i estudiants, espectacles en directe, tallers, i la secció Petit Animac especialment programada per al públic familiar.
PETIT ANIMAC, JOIES DE L’ANIMACIÓ PER ALS MÉS PETITS DE LA CASA
Un any més, el Petit Animac apropa el públic familiar a la cultura a través de l’animació amb un cuidat programa de sis sessions, que presenta temes i estètiques fora del convencional. En aquesta secció, s’estrenaran els migmetratges The Snail and the Whalei El drac Zog, entre altres, i es podrà veure el llargmetratge Strike, el director del qual, Trevor Hardy, serà el convidat especial del Petit Animac d’enguany.
ANIMAC CARTOON, LES MILLORS SÈRIES INTERNACIONALS D’ESTRENA
La secció Animac Cartoon, comptarà enguany amb una desena de sèries, algunes d’elles d’estrena internacionals, com és el cas de la sèrie espanyola Hero Dad, realitzada amb animació 3D en temps real, que serà estrena mundial en exclusiva, o The Owl House produïda per Disney que serà estrena europea. A més, també es podrà veure el nou especial de Panique au Village, La Foire Agricole, o la japonesa Zip! Shimezo, entre moltes altres.
WILLIAM KENTRIDGE, PREMI HONORÍFIC D’ANIMAC 2020
El premi Honorífic d’Animac 2020 és per a l’artista William Kentridge (Johannesburg – Sud-àfrica, 1955), un referent ineludible quan es parla de memòria animada i d’art en animació, tant pel fet d’abordar temes polítics i històrics des d’allò personal, com el d’utilitzar la tècnica directa del carbonet sobre paper, deixant el rastre del dibuix anterior en filmar-lo fotograma a fotograma. Empra el dibuix, l’escultura, el cinema i el teatre, amb l’apartheid i el colonialisme en el centre de la seva obra, i transmuta esdeveniments polítics en poderoses al·legories poètiques. Animac oferirà una completa retrospectiva de l’obra animada de William Kentridge.
Dibuixant, performer i cineasta, els seus dibuixos animats ‘de l’edat de pedra’ fets a carbonet i en gran format el van posar en el mapa artístic internacional des de la dècada de 1990. Va estudiar Ciències Polítiques i Belles Arts al seu país, per a formar-se més tard en el món del teatre a París.
Kentridge reuneix amb facilitat i encert diversos mitjans d’expressió en una obra única. Com a director d’òpera i teatre, ha treballat els personatges de Woyzeck, Ubú, Lulú, Ulisses o Fausto recontextualitzant-los per parlar de la mesquinesa, la tirania, l’autoritarisme i la corrupció actuals. Ha dirigit muntatges escènics de gran plasticitat per a l’Òpera Metropolitana de Nova York i ha exposat la seva obra en la Documenta de Kassel, la Tate Modern de Londres, el MoMA de Nova York, el Museu Reina Sofia de Madrid, la Biennal de Venècia. A Lleida, la Fundació Sorigué compta amb algunes de les seves obres.
El 2017 Kentridge va ser guardonat amb el premi Princesa d’Astúries de les Arts “per ser un dels artistes més complets i innovadors del panorama internacional i per haver expressat en la seva obra emocions i metàfores relacionades amb la història i la realitat del seu país, que transcendeixen a aquest i plantegen qüestions essencials de la condició humana. Es tracta d’un artista profundament compromès amb la realitat”, van destacar en l’acta del jurat.
FLORENCE MIAILHE, PREMI ANIMATION MASTER D’ANIMAC 2020
Animac 2020 rebrà amb els braços oberts la visita de la gran dama de l’animació francesa, la realitzadora, pintora i professora Florence Miailhe (París, 1956), a qui atorgarà el premi Animation Master d’Animac 2020 per la seva brillant labor com a realitzadora de curtmetratges amb la tècnica de la pintura animada a càmera. Els seus films han estat seleccionats i guardonats en nombrosos festivals de cinema internacionals i emesos a destacades cadenes de televisió com ara Arte o Canal Plus. Miailhe oferirà una masterclass el dissabte, 29 de febrer a les 12.30 hores.
Com a directora, ha realitzat 9 curtmetratges, principalment en pintura animada a càmera, amb els quals ha guanyat més de 80 importants premis. El 2002 va rebre el César al Millor Curtmetratge amb el seu treball Au premier dimanche d’août i el 2006 va ser guardonada amb la Menció Especial del jurat del Festival de Canes de 2006 pel seu curtmetratge Conte de quartier, entre molts altres. A més, el 2015 Miailhe va ser distingida amb el Cristal d’Honor del Festival d’Annecy.
Les seves pel·lícules impressionistes reflecteixen, amb una mirada singular, el detall del quotidià amb gran domini del color i el traç. La mitologia és un altre dels seus grans interessos. Entre els seus treballs destaca també el curtmetratge de 23 minuts Méandres (2011) fet amb la tècnica d’animació amb sorra, basat en el poema èpic “Metamorfosis” d’Ovidi i realitzat en col·laboració amb Elodie Bouedec i Mathilde Philippon. Durant els darrers 10 anys, Miailhe ha estat treballant en el seu primer llargmetratge, The Crossing, de temàtica social, sobre la migració, el qual està a punt d’acabar.
Animac 2020 oferirà una retrospectiva de Florence Miailhe amb els següents títols: Hammam (1991), Shéhérazade (1995), Au premier dimanche d’août (2002), Les oiseaux blancs, les oiseaux noirs (2002), Conte de quartier (2006) i Méandres (2013).
Art Visual
PENA MÁXIMA estrenen nou videoclip! Slowcore en estat pur
Pena Máxima estrena «San Juan», un videoclip inspirat en un estrany somni sobre la nit del vint-i-tres de juny, que ha estat realitzat pel director de cinema Juanjo Rueda (‘Archipiélago’, ‘Rayos, centellas y otras fosforescencias’) i amb la qual Pena máxima anticipen la publicació del seu segon àlbum. Un disc que portarà per títol «Crudo» i que va sortir el passat 25 d’octubre en vinil i digital.
En paraules de Víctor Trapero, a «Crudo» els ex Autumn Comets Julián i Pablo Campesino han arribat a la medul·la de la seva pròpia sensibilitat slowcore, a la pura essència d’aquest rock angulós i distorsionat que, juntament amb el particular realisme màgic de les seves lletres, els converteix en una raresa a l’escena estatal.
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga