Novetats discogràfiques
TENSURA publiquen nou àlbum, “Chacales y gorriones”
Enregistrat novament amb Javier Ortiz a Estudio Brazil, Tensura tornen amb «Chacales y gorriones». Segon àlbum d’aquest trio de Madrid que, en relativament poc temps, ha assolit un nivell de concisió compositiva absolutament excepcional, el qual es materialitza ara en aquest corpus de temes memorables, amb passatges contornejants i una senzillesa lírica –amb una profunditat política– quasi poètica.
Des del títol del disc, Tensura ens remeten a una societat dual, amb un sistema de rols preestablerts (macro i micro) que explota el teorema demogràfic nord-sud, a l’ecologia del desbordament i, evidentment, a l’alienació col·lectiva i la re-normalització del feixisme davant l’enèsim somni d’una lluita de classes. I és que, efectivament, ja sabíem que Hugo Santos, Jesús Barrios i Luis Ramos formaven una banda única a la seva espècie, però això va molt més enllà. A «Chacales y gorriones», Tensura despleguen davant nostre un domini del llenguatge musical propi, amb el qual són capaços d’imprimir una petita i angular volta de rosca més al gènere (post hardcore?). Aspecte, aquest darrer, que els converteix en una banda tan valenta com imprescindible per a l’escena del rock alternatiu ibèrica.
Comencem el disc amb «Ilusión», descrivint la felicitat que els produeix a l’Hugo, en Jesús i en Lluís tocar junts. De ressonància rítmica africana, continua «Carrusel», cançó sobre la promoció de l’estigma a la immigració irregular de menors. El segueixen un homenatge al nostre enyorat Rick Froberg (Hot snakes, Obits, Pitchfork, Drive like Jehu i amic de l’escena ibèrica com pocs) i «GNIP» (en resposta a l’adotzenament al qual ens condueixen els mitjans de comunicació generalistes), abans d’arribar a «Regulier». Alegre oda la no resignació que tanca la primera cara. Obrim novament amb «Siempre dentro V2», cançó sobre els estímuls de seducció i sobreexposició de la intimitat contemporanis. Tema al que segueixen les enigmàtiques (i fascinants) «Cabeza colchón» i «Splash», fins a arribar a «Diferentes necesidades». Peça que retrata els nous símptomes de l’impacte generat actualment per les xarxes socials, la qual cosa ens porta al mastodont final: la desertificació del planeta i l’eradicació de la humanitat.

Novetats discogràfiques
“Mitja Vida”, nou single de MAR PUJOL
En l’univers musical de Mar Pujol no hi ha lloc per a les presses. Fins i tot quan el món que l’envolta avança a tota velocitat, ella sap aturar-se, reflexionar i buscar al seu voltant un punt de suport on seure a observar(se) i entendre(se). ‘Mitja vida’, la seva nova cançó, exemplifica d’una manera molt poètica aquest impuls que la caracteritza. És l’única peça que la cantautora de Prats de Lluçanès avançarà del seu segon disc, D’aquesta aigua no en beuré, que estarà disponible a partir del 16 d’octubre; i en aquesta cançó exposa la necessitat de trobar una arrel que l’agafi fort i la sostingui quan se sent més desbordada, quan té la sensació que passen moltes coses alhora i que no pot arribar a tot.
Seguint el camí del seu EP de debut autoeditat, Trepa, i de Cançons de Rebost, el seu primer disc, publicat el 2024, Mar Pujol torna a fer servir en el seu nou treball la pausa i la contemplació com a mitjà, com la manera de fer créixer les seves cançons a partir de les petites coses per abordar els temes més profunds. A través d’una mirada sensible i inquieta, l’artista catalana observa la quotidianitat i sempre hi troba noves capes de la realitat, a les quals dona vida pròpia utilitzant només la seva veu i la guitarra. Un moment íntim que ens acosta a la seva emoció i que gairebé ens permet escoltar, entre nota i nota, la seva respiració assossegada.
Cançons de Rebost va rebre, entre d’altres, el Premi Altaveu 2024, el Premi Enderrock 2025 de la crítica al millor disc de cançó d’autor i el Premi Alícia 2025 a artista emergent. A més, durant tres anys l’ha defensat en directe al costat de la violoncel·lista Bruna González Subirà en més de 150 actuacions, amb concerts en escenaris de Catalunya i d’altres països, i cites destacades a Bilbao, Groningen o el Canadà. Un èxit rotund que s’ha anat cuinant a foc lent, sense presses, però demostrant que amb calma i naturalitat es pot arribar molt lluny.
El seu nou disc, en canvi, abordarà la contradicció com a motor, una provocació amb què posar en dubte les certeses. Entre l’acceptació i la rebel·lió davant la imperfecció, les cançons de D’aquesta aigua no en beuré habiten aquest lloc incòmode però fèrtil on res no és del tot fix. És la seva manera d’assumir el repte de continuar observant la vida per trobar i distingir els matisos de la seva realitat. Poc després de la seva publicació, Mar Pujol tornarà als escenaris per continuar captivant el públic amb la seva veu i la seva guitarra, amb dates ja confirmades a Barcelona, Girona, altres punts de Catalunya, la península i l’estranger.
-
Festival7 anys agoEl Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques7 anys agoEl Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques8 anys agoLes Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible8 anys agoMercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga
