Novetats discogràfiques
La Castanya publica “Clase media”, el tercer disc de Negro
La discogràfica La Castanya a publicat el nou disc de Negro AKA Fernando Junquera. Un disc expansiu i elegant amb aproximacions a la música ambient i al postrock des de la guitarra elèctrica.
Segons la nota que hem rebut a la redacció, Chris Brokaw (Come, Codeine) ha escrit sobre Clase media i de com va descobrir la música de Fernando:
Al gener de 2015 vaig tenir ocasió de veure i escoltar per primera vegada a Negro, el projecte en solitari a la guitarra de Fernando Junquera. Va oferir una embriagadora barreja amb la seva expansiva tasca a la guitarra, a mig camí entre el fingerpicking i un brunzit monòton, que òbviament bevia d’aspectes del primitivisme americà i del postrock, però que tenia alguna cosa més. Van passar diverses coses sobre l’escenari que no vaig poder identificar. En tocar, somreia molt i semblava estar passant-ho d’allò més bé. Al club, la il·luminació era escassa però la sensació de celebració era tan palpable com l’opacitat i la cordialitat en l’ambient.
La seva obra s’ha definit com medievalisme post-nuclear, i això es fa més clar i literal que mai en el nou disc de Negro, Clase media. El treball a la guitarra elèctrica de Junquera mai ha tingut un aspecte tan narratiu, fins i tot quan, de vegades, hi ha cançons en què la narrativa es desvia en incursions electròniques. Les composicions compten, alhora, amb una conclusió i un final obert; el so és simultàniament comprimit i compacte i panoràmic.
Les meves cançons favorites són les tres últimes, però és un disc que realment val la pena escoltar d’una tirada. “Valencia cíborg” inclou gravacions de camp molt encertadament; el focus s’aparta de la guitarra i pot agafar altres rumbs. “Benicarló Tuareg” sona valent i sense por; els canvis d’acord apareixen inesperadament a manera de convidats de terres llunyanes. Velocitat de pèrdua, amb una durada total de més de 12 minuts, finalment proporciona espai a Fernando per frenar i estendre. Al llarg de tot el disc, hi ha més confiança en una atmosfera en la qual la súper trituradora es deixa anar i permet que les tenebres s’estenguin i prenguin el timó. Negro ocupa un espai únic en el nou panorama musical, un interstici de poesia guitarrística i deriva ambient que sembla que poca gent està explorant avui en dia, i Clase media és un disc en el qual et pots perdre a mesura que suggereix noves direccions.
Clase media és la quarta referència de Negro després de dos LPs –Negro (2007), Formación del espíritu nacional (2013), Heráclito (2016) i l’Split EP compartit amb Esperit!. El disc, gravat a Cal Pau Recordings, produït i barrejat per Santi Garcia conté 8 cançons de guitarra instrumental, freak blues, ambient, noise i fingerpicking. Editat per La Castanya el 15 de juny en LP + MP3, CD i Digital.
Novetats discogràfiques
DELOBOS rendeixen tribut a l’escena underground amb “En venta”
Delobos continuen desgranant “Cabal”, el seu nou treball d’estudi, que veurà la llum el proper 17 de gener del 2025. I si fa un parell de mesos presentaven el tema Il·lús, avui publiquen el senzill “En venta”.
En aquest nou avançament de Delobos, Raul, Luis, Nacho i Kantz ens mostren la seva versió més enèrgica i expansiva a nivell sonor, amb una lletra que serveix d’homenatge a l’escena underground estatal de la qual formen part dels seus membres des de fa ja tres dècades. Per al corresponent videoclip han tirat imatges d’arxiu, per així cedir el protagonisme a totes les persones responsables de teixir dia rere dia noves costures de manera que l’escena resisteixi el pas del temps: des de sales emblemàtiques que van servir de primer escenari per a tants artistes, com multitud de bandes amb què es van creuar a la carretera i multitud d’amistats que van fer pel camí, moltes de les quins van acabar formant part d’aquest nucli que avui és la família Delobos.
En el seu afany per buscar noves sonoritats i textures amb què abraçar la foscor en la seva plenitud, aprofundint en la introspecció i la salut mental, Delobos han tornat a comptar amb la producció de Juan Blas, que també va estar després de l’enregistrament i la barreja abans que Martin T. s’encarregués del mastering als Tide Studios de Londres. L’àlbum compta, a més, amb les col·laboracions de Santiago Rosales als vents, i Elsa Muñoz (Le Mur), Sidney Gámez (Sobrinus) i Tina Sánchez (Dreyma) a les veus.
A “Cabal”, l’artwork del qual és obra de The Braves Church, estarà disponible el proper 17 de gener de 2025 a totes les plataformes de streaming (incloent els bonus tracks “Ex-profeso” i “Malavenida”). També ho estarà en una edició en vinil limitada a tan sols 200 còpies, i que arriba de la mà de la col·laboració de segells discogràfics underground com Spinda Records, Nooirax Produccions, Quebranta Records i Odio Sonoro.
Fotografía: Miguel Capelli
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga