Connect with us

Bolos

Guadalupe Plata presenta el seu nou disc a Barcelona

Publicat fa

el

“Guadalupe Plata” (2018) al carrer des del 30 de novembre, suposa, en les seves pròpies paraules, “un nou intent d’anar més enllà en la nostra creuada de la involució i la idea de crear el nostre “Gris-Gris” particular. Per això vam decidir tornar a aprofundir en el so gibrell, com a baix principal, una bateria amb pocs micros que pogués treure la major naturalitat de so y una guitarra endollada a l’amplificador sense intermediaris ni res que pogués pertorbar la pau del convent. Vam afegir instruments nous en algunes cançons com ara una ampolla d’anís, una bandúrria desmuntada y algun so de porta vella, amb la fi d’afegir un tint de l’Espanya profunda”. Convé d’estacar que tots aquests elements rústics, una vella guitarra Harmony amb olor a encens, ampolles d’anís, bandúrries, un gibrell baix omnipresent, una bateria amb so espectral, contrastaven enormement amb la gegantesca televisió de plasma a la qual endollaven la Nintendo Switch durant els descansos de la gravació.

Composat, gravat y mesclat en tres setmanes i mitja, entre l’abril i juliol de 2018, a La Mina (Sevilla) que va servir de local d’assaig i estudi. Mentre en algun dels quatre discos anteriors (o cinc si contem l’EP de debut) havíem necessitat sols tres o quatre dies, en aquest no han sigut dies si no setmanes. La raó principal: la major part s’ha composat allà, sobre la marxa, deixant-se portar pel moment. Tanmateix, la possibilitat d’anar incorporant sons, com el cas del grinyolar d’una porta, feia que tot es dilatés més del compte. Recordo durant la tercera setmana de gravació trucar al Mark Kitkatt, d’Everlasting Records, per dir-l’hi que tot anava bé però que ens calien uns dies més. Em va respondre que semblàvem els putos My Bloody Valentine. No el vaig entendre gaire però em va entrar el riure nerviòs. Per fi, el 25 de juliol vaig rebre aquest missatge de Raúl Pérez, el productor: “He neutralitzat els darrers 10 arranjaments que volia fotre en Perico. I hem acabat el disc”.

El resultat final són dotze cançons on podem trobar el clàssic i inconfusible so de sempre de Guadalupe Plata i la immersió en altres barems com són les “corraleras”, la “cueca”, el vals i els ritmes ocults. Cal destacar també dos homenatges: un al sant patró, Screamin’ Jay Hawkins (“Oigo voces”), i un altre a un vell amic d’Úbeda, “Corral”, amb el que per fi acompleixen la promesa de dedicar-li una cançó fent servir a més la lletra que ell mateix els va suggerir: “Corral, Corral, ¿por qué asustas a las chicas? No sé, no sé”.

Respecte al disc anterior (el qual es va endur un Premi MIN al millor àlbum de rock, que per cert ningú de nosaltres va poder recollir) trobem a primera vista dos elements en comú. De nou hem anat a La Mina. Tot i que havíem avisat al Raúl que mai no repetim estudi vam acabar trobant a faltar la seva piscina i el menjar cubà que serveixen a la seva urbanització. I de nou, trobem una connexió amb Xile, amb Sebas Orellana de La Big Rabia capitanejant una incursió en el folklore del seu país a “Lo mataron”, relectura d’una cançó tradicional (El afuerino) popularitzada per Roberto Parra.

La portada, obra de Paloma Almagro i Pedro De Dios, és una pintura acrílica de caràcter votiu inspirada en els exvots mexicans. En aquesta, el grup agraeix a la patrona d’Úbeda la seva determinant col·laboració per impedir que uns dimonis robessin els seus instruments. Amb la fi d’aprofundir visualment en aquesta idea, el primer videoclip del LP l’està realitzant l’estudi mexicà d’animació Pneuma. El primer cartell de la gira, dissenyat per El Rapto, ha sortit també d’aquesta base. La fotografia promocional que acompanya el llançament és obra de Carlos Jimena, el nostre William Mortensen (considerat l’anticrist de la fotografia pictorialista). Com el seu propi nom diu, es tracta d’un diabòlic “Aquelarre” que va ser possible realitzar a l’església ubetense de San Lorenzo (siglo XIII) gràcies a la col·laboració de la Fundación Huerta de San Antonio (encarregada a la seva conservació) i al fet que aquest espai va ser degudament dessacralitzat.

M’agradaria acabar amb la primera conversa que vaig tenir amb Paco Luis Martos en arribar a La Mina, tan pròpia de Guadalupe Plata com la resta dels elements esmentats: “Y tú, ¿por qué has venido?”, em va preguntar, “Para que no me preguntes que por qué no he venido”, el vaig contestar. Toni Anguiano, mànager de Guadalupe Plata.


Divendres 11 de gener 2019
22.00h – Portes 21.00h
Sala Apolo Barcelona
Entrada 10€ + Despeses de gestió – Taquilla 13€

 

Bolos

El concert de l’Ensorrada fa el salt al circuit peninsular amb Chulería, Joder! i Batec com a caps de cartell

Published

on

By

El Col·lectiu Ensorrada organitza el proper dissabte 1 de juny de 2024 la cinquena edició del concert de l’Ensorrada, el festival bianual que aquest col·lectiu cultural celebra a la seva localitat de Rosselló (Segrià). Tindrà lloc al frontó de l’antiga colònia tèxtil d’Alkanís a partir de les 19.00h i l’entrada és gratuïta.

En aquesta nova edició, el certamen presenta el seu cartell més ambiciós fins a la data, amb la presència, per primera vegada, d’una banda de fora del territori català: es tracta del grup Chulería, Joder!, provinents de Bilbao i que visitaran per primera vegada Catalunya de la mà de l’Ensorrada. La banda arriba presentant el seu primer treball La Urbe, el qual els ha permés embarcar-se en una gira per tota la Península Ibèrica i que l’1 de juny farà parada a Rosselló del Segrià. Els acompanyaran com a caps de cartell el grup Batec, que també presenten nou disc No és un simulacre. La banda, formada per músics del Vallès i de Ponent, va ser creada l’any 2015 i des de llavors s’han convertit en un referent de l’escena del punk rock català, amb gires arreu del país i Europa.

El frontó de l’antiga colònia d’Alkanís de Rosselló acollirà el concert l’1 de juny amb un cartell amb gran presència de grups de Ponent

Com és costum, l’Ensorrada també vol ser un escenari obert a les formacions de Ponent, per això també hi actuaran Gos Mullat, provinents d’Alcarràs i que es caracteritzen pel seu hardcore-punk i Pork Chop Boys, un duet de punk-folk acústic format a les Garrigues. L’1 de juny també serà el debut dels trempolins Los Ingenieros de la Universidad de Oklahoma, un duo stoner i hard rock, amb excomponents de Fracaso Escolar. Finalment, al cartell també hi haurà els locals The Strio i Fox System, aquests darrers, amb nova formació.

Chuleria!

L’entrada al concert és gratuïta i hi haurà servei de barra i menjar a preus populars. Els concerts començaran a les 19:00h i l’organització publicarà els horaris de les actuacions a les seves xarxes socials.

El Col·lectiu Ensorrada es va fundar l’any 2022 amb l’objectiu d’organitzar concerts i activitats contraculturals al municipi de Rosselló. Des de llavors, ha organitzat 5 concerts de l’Ensorrada –dos a l’any– i altres activitats com vermuts musicals o tallers.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.