Novetats discogràfiques
Armageddon It!, nou disc dels Deadyard
Aquests vertiginosos temps d’internet, dels m’agrada, els retuits, els influencers i els YouTubers fan que el vell sistema de el boca a orella sembla que no tingui valor i d’efectivitat a l’hora de comunicar. Encara que hi ha ocasions en què aquesta “anacrònica” xarxa social funciona d’allò més bé i amb la mateixa eficàcia d’abans. Això és el que van aconseguir Deadyard des del moment en què van oferir els seus primers concerts, un ressò que es va veure augmentat amb la sortida del seu debut plastificat. El seu nom va començar a córrer com la pólvora per les tertúlies de el rock de la ciutat comtal.
La mitja dotzena de cançons contingudes en aquest inicial pas discogràfic, The Monkey Monggah E. P., no deixaven canya dreta i fins i tot alguns temes es van acabar convertint gairebé en himnes, «The Boys Are Out», i al costat del seu explosiu directe van fer la resta. En les converses de garito eren la banda que calia escoltar, la banda que calia veure en directe si el teu so és el punk n’roll més ferotge.
Després d’aquesta gran pujada inicial, Pablito Migraña (vocals), Carlos Santolobo (guitarra), Xavi Morell (guitarra), Marc Morell (bateria) i Rau (baix) s’enfrontaven a el sempre complicat repte del segon disc. Allà on es confirmen les expectatives o tot queda en foc d’encenalls. L’hora de la veritat.
Doncs bé, dubtes fora (en cas que n’hi hagués algun), aquests cinc addictes a la bomba de neutrons ho han tornat a fer, i amb nota. Nou nous míssils terra-aire capaços de fer miques els fonaments més sòlids i que, a més, certifiquen un pas endavant com a banda en tots els sentits. Energia sense límits i una insultant facilitat per fabricar tornades es donen la mà en composicions regades per l’herència del punk, el metall, el hardcore, el glam o la high energy, una fórmula coneguda i mil vegades utilitzada amb anterioritat, però que cobra nova vida a les seves mans. Temes que bombejen adrenalina, pugen la pressió sanguínia, tensen els músculs i rebenten altaveus. Fets per bramar puny en alt, en el fragor de les primeres files, amb cervesa plovent sobre els caps, repartint felicitat entre el que sap que aquest és el millor lloc on estar, el paradís a la terra.
Des que «The Escapist Song» dóna el tret de sortida, Deadyard deixen clar que no són aquí per fer presoners, que el seu és la voràgine, la tomba oberta, l’accelerador a fons, l’infinit i més enllà. Guitarres en zel, ritmes monolítics i un vocalista huracanat governen barbaritats com «Armaggedon It!». Ben plantat, doble contra senzill on Turbonegro donarien el seu cul per tenir-la en el seu repertori, «Old & Angry» (declaració de principis en rabiosa clau street punk) , teixeixen el mur elèctric que blinda «Music ‘s Dead» o es transformen en uns Rose Tattoo que es posen fins a les celles de speed per escopir un boogie indestructible d’alta graduació a «Stench of the City». Ni un segon de rellenu. Genis i figures amics. Recordin el seu nom, els putos Deadyard.
Texte per Manuel Celeiro
Novetats discogràfiques
RAMPER treu el nou LP “Solo postres”, post rock des de Granada
Ramper van néixer a Granada el 2017 amb una ambició comuna: la de quatre universitaris que volien fer una música preciosista, profunda, d’una emocionalitat pura. Amb aquestes premisses Joserto, Antonio, Ángel i Álvaro van llançar el 2020 “Nuestros mejores deseos”, en què canalitzaven magníficament la profunda admiració que sentien pels pops del shoegaze, el slowcore i el post-metall. El disc va aconseguir, des de l’autogestió, obrir-se un lloc a nivell nacional i internacional. Han passat quatre anys, i en aquests quatre anys Ramper s’han fet grans. Han matat el pare. “Solo postres”, publicat el 18 de setembre, a través de Humo Internacional, és la confirmació que Ramper ja són una banda enorme, capaç de articular el seu propi llenguatge sense ser deutors de ningú.
A “Solo postres” tot és enorme. Començant per la durada, un doble LP de més d’una hora. No s’espanten davant del minutatge: en aquests set temes no hi ha cap moment de complaença; l’ornamentació i el preciosisme estan totalment a mercè d’unes cançons profundes i emotivíssimes. També ha estat enorme el seu procés de creació, amb una fase de composició que va ocupar tres anys, pensant sempre a fer un pas endavant, a anar més enllà de les seves influències. Gravat el 2023 entre Granada, Dúrcal i Madrid, “Solo postres” és la cristal·lització d’una visió artística infrangible. Ramper es va plantejar l’àlbum com la creació d’un món propi, tan humà com místic. I és que és allà on resideix bona part de la paradoxa de les cançons de Ramper, en què la delicada vulnerabilitat de les lletres es troba amb un embolcall musical que remet al que és sobrenatural, a una orfebreria textural on els elements electrònics i orquestrals es van conjugant per crear paisatges de terror i esperança.
És temptador emmarcar Ramper dins d’aquesta complexa etiqueta que és post-rock, donat el seu gust per allò atmosfèric i pels desenvolupaments llargs, però si encaixen en el gènere és per coincidir en esperit amb les bandes de la primera fornada, amb una recerca més enllà de qualsevol cànon o qualsevol exercici destil. Un pas de Setmana Santa, una nadala o una melodia popular són tan vàlids al seu llibre d’estil com una textura que pugui evocar Xiu Xiu, Jesu o Black Country, New Road. “Solo postres” és, sobretot, un univers tan personal com el que apareix retratat a la seva bellíssima portada, obra d’Ana de la Cuadra, i expandit en l’art del disc, creat per Tumulus Design. Allò infantil, allò oníric i allò terrorífic es creuen per convertir-se en una metàfora del créixer (com a persones i com a banda) i parlar de la por i de com la superem a cops. De com ens fem grans. Enormes.
“Solo postres” ja està disponible en doble LP de vinil negre, doble LP de vinil blau i… cartutx de Game Boy Advance. També han tret una tirada limitada d’adhesius, i hi ha uns packs amb preus especials combinant diversos d’aquests productes o el seu anterior LP, “Nuestros mejores deseos”. Tot això, com sempre, a la botiga de la web de Humo Internacional.
Ramper estaran presentant Solo postres a Aracena, Sevilla, Barcelona i Madrid.
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques5 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga