Connect with us

Novetats discogràfiques

Ja és aquí el catorzè disc de Lagartija Nick inspirat en la desconeguda obra poètica de Luis Buñuel

Publicat fa

el

Després de cinc suggeridors avenços arriba, per fi, el nou disc de Lagartija Nick al complet. Els granadins són una màquina incansable que, després dels seus més de 30 anys de carrera, i d’haver explorat racons que ningú més ha gosat explorar, segueixen sorprenent com el primer dia. Darrere seu, reposen discos tan transgressors com Inercia (1992), Omega (1996), Val del Omar (1998) o Los Cielos Cabizajos (2019), per citar-ne alguns. En aquest cas, reten homenatge a un altre cineasta també transgressor, Luis Buñuel (Calanda 1900 – Mèxic 1983), àmpliament conegut per una obra cinematogràfica difícil de categoritzar.

Entre les activitats programades per al festival de cinema Abycine, celebrat a Albacete el 2017, va tenir lloc un particular concert/homenatge de Lagartija Nick a la producció cinematogràfica de Luis Buñuel. Per a aquest espectacle la formació granadina va assumir el repte de crear una banda sonora original per a una passejada visual per tota la filmografia de l’aragonès.

Antonio Arias, líder de Lagartija Nick, va compondre una sèrie de cançons que servissin de suport a les impactants imatges de Buñuel i per això va recórrer a una de les facetes menys conegudes del cineasta, la seva poesia.

L’experiència va ser tan tremendament positiva que va germinar com l’embrió d’un nou projecte. Després d’aquest enllumenament inicial, Antonio Arias i Lagartija Nick continuen indagant a la poesia de Luis Buñuel i donen forma definitiva al disc que, igual que el poemari original, es titula “El perro andaluz”.

Lagartija Nick se submergeix amb aquest treball a l’univers oníric i surrealista de Luis Buñuel a partir de la seva faceta menys coneguda i més sorprenent. Un Buñuel poeta (“El perro andaluz”, 1927) que anticipa a la seva poesia molts dels elements que resultarien claus en la seva àmplia trajectòria cinematogràfica.

Per crear l’atmosfera avantguardista del poemari, Lagartija Nick s’inspira en les músiques de principis del segle XX; jazz, foxtrot, charleston, two-step, etc. Estils que van influir decisivament en un jove Buñuel que, als “felices años veinte”, tocava el violí i es mostrava bon coneixedor de la seva música contemporània. Les cançons del disc “Bacanal“ o ”Polisoir milagroso” en són un bon exemple amb uns sorprenents arranjaments orquestrals creats i dirigits per David Montañés, que ja va col·laborar amb la banda en el seu anterior treball, “Los cielos cabizbajos” (Montgrí, 2019 )

Les músiques populars aragoneses impregnen així mateix el treball. Hi ha molts elements musicals comuns entre Andalusia i Aragó, com la jota i el fandango, que els granadins transiten amb el seu so característic que ha fet de la banda un referent inqüestionable. El tema “Al meternos en el lecho” inclou l’instrument “chicotén” i els tambors finals recreen l’esperit de Calanda. “Olor a Santidad” s’inspira en l’Himne de la Mare de Déu de Casbes de l’Alt Aragó.

Imatge prinipal per Antonio Garcia Olmedo

Art Visual

MARIA RODÉS Feat. DELAFÉ “Hechizo” Single Digital i Videoclip

Published

on

By

Avanç del seu proper àlbum. “Hechizo”, en col·laboració amb DELAFÉ, llisca entre els ritmes sincopats del reguetó contemporani i la sofisticació atmosfèrica de l’electrònica francesa.

Hi ha discos que són un salt al buit creatiu, un exercici de desconstrucció que molt pocs artistes gosen emprendre. Després de “Chico Bueno”, una cançó que ens va presentar juntament amb BRONQUIO, “Hechizo” és el segon avenç d’un projecte amb què Maria Rodés explora els racons més profunds i complexos de l’enamorament, aquest estat de bogeria temporal tan plaent com necessari en què un veu l’altre com a perfecte. Una oda a l’obsessió romàntica en què la línia entre l’amor idealitzat i el deliri es difumina, desbordant els límits del que és possible.

“Hechizo” llisca entre els ritmes sincopats del reguetó contemporani i la sofisticació atmosfèrica de l’electrònica francesa. Aquesta dualitat no és casual: reflecteix la tensió inherent al tema central de la cançó, en què allò físic i allò transcendental s’entrellacen. Amb la producció de Maria i Joel Condal i la coproducció de ZABALA i BRONQUI, el so manté un equilibri entre el carnal i l’eteri sense caure mai al clixé de gènere. A més, la cançó forma part de la banda sonora de la nova pel·lícula de Maria Ripoll, “También Esto Pasará”, que veurà la llum a la primavera i per a la qual Maria Rodés ha compost la música original juntament amb Simon Smith, a més d’aportar diverses cançons del seu repertori.

Però, a més, per a aquesta declaració de desig i devoció, Maria compta amb la col·laboració d’Óscar D’Aniello (DELAFÉ), l’afinitat temàtica del qual potencia la intensitat de la peça (Óscar també està d’estrena presentant el seu nou disc, “Amor”, i la tornada del seu antic projecte DELAFÉ I LAS FLORES AZULES). Junts encapsulen l’eufòria i la fragilitat d’una connexió humana que consumeix i transforma, en què cada petó actua com un catalitzador del que és màgic i inevitable.

Com a colofó ​​a un exercici creatiu com aquest, “Hechizo” ve acompanyada d’un exquisit videoclip d’animació signat per Néstor F., que ja va treballar amb Maria a l’àlbum de country que va compondre juntament amb L’ESTRELA DE DAVID.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.