Connect with us

Novetats discogràfiques

Ja és aquí el catorzè disc de Lagartija Nick inspirat en la desconeguda obra poètica de Luis Buñuel

Publicat fa

el

Després de cinc suggeridors avenços arriba, per fi, el nou disc de Lagartija Nick al complet. Els granadins són una màquina incansable que, després dels seus més de 30 anys de carrera, i d’haver explorat racons que ningú més ha gosat explorar, segueixen sorprenent com el primer dia. Darrere seu, reposen discos tan transgressors com Inercia (1992), Omega (1996), Val del Omar (1998) o Los Cielos Cabizajos (2019), per citar-ne alguns. En aquest cas, reten homenatge a un altre cineasta també transgressor, Luis Buñuel (Calanda 1900 – Mèxic 1983), àmpliament conegut per una obra cinematogràfica difícil de categoritzar.

Entre les activitats programades per al festival de cinema Abycine, celebrat a Albacete el 2017, va tenir lloc un particular concert/homenatge de Lagartija Nick a la producció cinematogràfica de Luis Buñuel. Per a aquest espectacle la formació granadina va assumir el repte de crear una banda sonora original per a una passejada visual per tota la filmografia de l’aragonès.

Antonio Arias, líder de Lagartija Nick, va compondre una sèrie de cançons que servissin de suport a les impactants imatges de Buñuel i per això va recórrer a una de les facetes menys conegudes del cineasta, la seva poesia.

L’experiència va ser tan tremendament positiva que va germinar com l’embrió d’un nou projecte. Després d’aquest enllumenament inicial, Antonio Arias i Lagartija Nick continuen indagant a la poesia de Luis Buñuel i donen forma definitiva al disc que, igual que el poemari original, es titula “El perro andaluz”.

Lagartija Nick se submergeix amb aquest treball a l’univers oníric i surrealista de Luis Buñuel a partir de la seva faceta menys coneguda i més sorprenent. Un Buñuel poeta (“El perro andaluz”, 1927) que anticipa a la seva poesia molts dels elements que resultarien claus en la seva àmplia trajectòria cinematogràfica.

Per crear l’atmosfera avantguardista del poemari, Lagartija Nick s’inspira en les músiques de principis del segle XX; jazz, foxtrot, charleston, two-step, etc. Estils que van influir decisivament en un jove Buñuel que, als “felices años veinte”, tocava el violí i es mostrava bon coneixedor de la seva música contemporània. Les cançons del disc “Bacanal“ o ”Polisoir milagroso” en són un bon exemple amb uns sorprenents arranjaments orquestrals creats i dirigits per David Montañés, que ja va col·laborar amb la banda en el seu anterior treball, “Los cielos cabizbajos” (Montgrí, 2019 )

Les músiques populars aragoneses impregnen així mateix el treball. Hi ha molts elements musicals comuns entre Andalusia i Aragó, com la jota i el fandango, que els granadins transiten amb el seu so característic que ha fet de la banda un referent inqüestionable. El tema “Al meternos en el lecho” inclou l’instrument “chicotén” i els tambors finals recreen l’esperit de Calanda. “Olor a Santidad” s’inspira en l’Himne de la Mare de Déu de Casbes de l’Alt Aragó.

Imatge prinipal per Antonio Garcia Olmedo

Novetats discogràfiques

MINIBÚS INTERGALÀCTIC, fes de la psicodèlia el refugi de la teva ment

Published

on

By

Entre l’edició d’un disc i un altre, molts artistes aprofiten per tocar en directe, per compondre nova música o, senzillament, per viure. Minibús Intergalàctic, a més de tot això, també s’han proposat publicar un nou EP. Música Humana: Thalassa, que així es diu, és l’interstici que separarà Meditacions des dels Miratges Mercúrics, el seu àlbum de debut publicat fa menys d’un any, a l’abril del 2024, de la que serà la seva continuació, un segon disc que arribarà a finals del 2025 o principis del 2026, de nou sota el segell NEU!.

El quintet català, format a principis d’aquesta dècada a la ciutat de Girona, va aprofitar el premi del concurs Salt a la Fama que van guanyar el 2023, que consistia a gravar a l’estudi Soundclub de Salt amb el productor Lluís Costa, per rescatar idees musicals que, per un motiu o un altre, havien quedat excloses del seu acabat de publicar primer llarg. El resultat són quatre talls ben diferents entre si, però que destil·len i delimiten de manera succinta les seves coordenades estilístiques.

Música Humana: Thalassa(NEU!) és un treball compost per quatre temes que destil·len les coordenades i referències estilístiques de la banda: pop 60s, acid folk i rock 70s sobre vernís psicodèlic

Vam conèixer i ens vam enamorar de Minibús Intergalàctic per la seva explosiva barreja de rock psicodèlic, acid folk i pop seixanter; i això és, en essència, el que trobem a Música Humana: Thalassa. Partint del fet que el seu terreny de joc és la psicodèlia, toquen diferents pals acostant-se a les seves influències per amarar-se’n. Al jangle pop de The Byrds, a “There She Goes Again de la Velvet i al pop clàssic d’harmonies lluminoses a “No tinc temps, per començar. Una cançó autoversionada que obria el seu primer EP, per cert. O al space rock psicodèlic de Spacemen 3 a “Tots els llocs són lluny (caminant amb Clopixol), aquella llarga i creixent cançó concebuda gairebé com un viatge que comença tranquil i acaba sorollós.

El tercer camp d’exploració estilística de Minibús Intergalàctic, el de l’acid folk, queda brillantment representat a Música Humana: Thalassa amb “Senyor artiller, una peça amb arrels en el folk setanter britànic i en Led Zeppelin, però que es va desenvolupant amb ramificacions que treuen el cap en el protoheavy, en les balades metal o en la influència de bandes com Graveyard. Finalment, “Thalassa tanca l’EP oferint-nos un espai segur, oníric i psicodèlic on flotar i balancejar-nos al marge del món; un paisatge sonor que fins i tot podria recordar-nos al post-rock shoegaze de Mogwai.

Aquest últim fragment, totalment instrumental, resulta a més una materialització perfecta de la temàtica que subjau a l’EP: la construcció, gestió i utilització d’aquells espais mentals alternatius que ens allunyen de la realitat, tant per bé com per mal. Pot ser per fugir del buit existencial, per protegir-te d’un món que et sobrepassa, per enfrontar-te als teus propis dimonis o, senzillament, per procrastinar. Al final, parlem d’una forma d’evasió per a la qual, sens dubte, la psicodèlia és el millor combustible. Així doncs, puja a Música Humana: Thalassa i gaudeix dels llocs de la teva ment on et portarà!

Imatge x Jordi Paredes.

Concerts,
Divendres 21 de març > Salt @ La Mirona 
Sábado 22 de marzo > Igualada @ La Bastida 
Divendres 28 de març > Girona @ Festival Strenes 
Dissabte 29 de març > El Prat de Llobregat @ La Capsa 
Dissabte 26 d’abril > La Cellera de Ter 
Dissabte 10 de maig > Vila-seca @ FiM 
Diumenge 11 de maig > Granollers @ Festival MiniBeat 
Dissabte 11 de juliol > Barcelona @ Festival Cruïlla 

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.