Connect with us

Novetats discogràfiques

Foehn Records edita l’LP “Pyramids” dels GAF i la Estrella de la Muerte

Publicat fa

el

GAF estan de tornada! Aquesta vegada sota la seva configuració Estrella de la Mort i amb un doble àlbum que s’endinsa en el còsmic desconegut. El prolífic projecte, capitanejat pel veterà canari Mladen Kurajica, explora els gèneres esotèrics del rock i, aquesta vegada, no perden el temps a l’hora de submergir l’oient en el seu nou i valent tipus d’space rock amb un viatge de profunda influència krautrock , de jamming dels setanta i exploració psiconàutica.

Gravat durant tres dies a l’espai cultural de El Tanque, Santa Cruz de Tenerife, en plena pandèmia Còvid de 2020 i durant un dels estius més calorosos fins ara, la banda va entrar a l’espai sense cap pla al cap, decidint en el seu lloc abordar les sessions d’enregistrament sense idees preconcebudes ni cançons precompostes. Nets d’influències externes i disposats a experimentar, van carregar amb tot l’equip disponible, inclòs un arsenal de sintetitzadors modulars, per crear un nou enfocament de la composició i donar cos in situ a algunes idees per a un àlbum futur. El procés d’aquesta cerca, a través de la pura improvisació i el jamming, es va convertir en l’àlbum que presentem aquí. No hi va haver enregistraments i edicions posteriors, excepte tall d’alguns temes perquè cupiessin a l’àlbum i que de vegades arribaven fins a 35 minuts.

Gairebé cinc hores d’enregistrament en total, per arribar finalment a un doble LP de set pistes i 69 minuts de durada. Tota la reverberació que s’escolta al disc és la reverberació natural de El Tanque, una reverberació natural de 16 segons de cua gravada amb diversos micros a diferents punts del Tanc d’uns 50.000m cúbics, 50m de diàmetre i 18m d’alçada. Es tracta del primer àlbum totalment instrumental amb el format Gaf i la Estrella de la Muerte, 7 músics en comptes dels 6 habituals, acompanyant-los per a l’ocasió el bateria de Gaf & Love Supreme Arkestra.

Resultat final una inspirada selecció de psicodèlia lliure, Kosmishe i música curativa per a viatges mentals. El títol “Pyramids” no només serveix com a porta d’entrada a allò desconegut, sinó també com a símbol exploratori de la voluntat de la banda d’abraçar lliurement els seus fluxos interns subconscients en un col·lectiu còsmic.

Novetats discogràfiques

MYRIAM SWANSON publica el seu LP de debut “Calígula”

Published

on

By

Tots, alguna vegada, hem portat una màscara o posat una careta. Amb la idea, simplement, d’amagar-nos sota altres personalitats: unes ens agraden i d’altres no. És més, unes sí que encaixen i altres queden allà descol·locades. En qualsevol cas, Myriam Swanson no és sospitosa d’aparentar una cosa que no és; va de cara, amb unes cartes que descobreix amb desvergonyiment i gosadia. Myriam és víscera (molta) i és cor (enorme). Lluitadora innata i incansable, es vesteix del que calgui per cantar. L’atreu igual l’atrezzo de mexicana, portar unes pistoles per si la cosa es posa lletja i posar-se amb gest bonic una magnòlia als cabells. I així, amb aquests vestits, dispara al garatge, al jazz, al punk. I al seu costat, per immortalitzar-ho, les fotografies de Noemí Elias.

Són anys de batalla que l’han portat al lloc on és ara, convençuda amb aquesta nova cara musical, un projecte que, si més no, generarà sorpresa. I aplaudiments. Molts aplaudiments. Això que un músic, quan és sobre un escenari, agraeix tant. També fora d’ell, en llegir una bona ressenya, atenent una lloança o un comentari generós. Els asseguro, això sí, que Myriam no en viu pendent. Encara que bé, a ningú no li amarga un dolç. I a ella, gràcies a aquest Calígula li plouran caramels, merescuts i molt treballats.

Des d’aquella valentia que sempre va demostrar com a senyal d’identitat. Tot i que, en un passat es va moure, amb petits viratges, en zones de confort. Ara ja, renuncia a allò conegut i allò establert. Sense embuts, sense haver de respondre a ningú. Aquesta és la Swanson més genuïna, una versió més atrevida que, més aviat que tard, un dia hauria de veure la llum. Diria més, aquesta versió reformulada de si mateixa ja no necessita màscares, tampoc caretes. Qui a hores d’ara en necessita? Ni tan sols, les cançons, que són protagonistes (no ens oblidem de tot això).

Així que, com que la pretensió de Myriam és la de no avorrir, no comentarem una a una cada cançó. És el moment de descobrir-les. A cegues, sense dilació. Però com a avançament, confirmar que a Calígula hi ha rock. Sí, vaja, quina novetat. “Això ja ho sabíem”, diran alguns. El que desconeixíem (només en part) era la resta: una sonoritat amb apunts electrònics, aquest fuzz guitarrer tan seductor, algunes ombres del trip-hop i els llums del dream-pop, ambients urbans, el canalleig d’una Blues Explosion i el misteri de reüll de The White Stripes. Tot això, sota la supervisió de Martín García Duque (clau en com se subjecta el so). Amb la mateixa sintonia i intenció que el dia que David Byrne va connectar amb St. Vincent.

Així mateix, la presència de músics, tots contrastats. En aquest elenc, i com a col·laboradors, guitarristes com Riki Frouchtman (Maren, Elefantes, Jarabe de Palo), Pere Mallén (Nikki Lane) o, Jordi Mena (Bunbury), els bateries Charly Sardà (Manolo García) i Juli Manté (El Twanguero), ia les quatre cordes (Rufus T. Firefly). Després, la banda en directe la formaran Martin, Paco, Riki i Charly.

I com un punt a part, la veu de Myriam Swanson. Jugant amb ella, des de la disciplina i, també, des de la gosadia. Sí, és cert, pols oposats que s’atreuen. Ella, en aquesta carretera, mesura més el to i també s’aventura a experimentar. Amb la que comença, barrejada per Eddie Al-Shakarchi qui ha treballat amb artistes com Boy Azooga i Michael Kiwanuka, és “Free To Go” (molt sensual i sexual), que no sembla la mateixa que acaba a “Spit It Out”, barrejada per Jim Diamond (Sonics, The White Stripes) i aquest aire profundament. Després hi ha la que cavalca amb mà de ferro pel castellà: a “Calígula” és pur misteri (lynchiano, sí que es vol) oa “En la oscuridad”, produïda amb Ander Agudo (Macaco, Nubla), es dóna la mà amb aquestes joves intrèpides que beuen de l’indie ia “En mano de santo” nostàlgic.

Ah, i de què parlen les cançons? Doncs d´allò que l´atreu, però també d´allò que la molesta. Sobretot, aquest cinturó que portem a la cintura amb tantes regles i normes. Les del dia a dia i les que ens imposa aquesta societat avara. Com aquesta panerola de Kafka a “Samsa: no queda més remei que matar-la amb insecticida, però produeix malsons escoltar les seves petites potetes al vidre. Doncs això són les coses de Calígula. I les de Myriam Swanson, una dona autèntica, somiadora però realista i que, a la vista del que ensenya en aquest disc, demostra que no té por de res. Fora màscares, fora tabús.

Imatges de Noemí Elias Bascuñana

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.