Novetats discogràfiques
Tornen els Derby Motoreta’s Burrito Kachimba amb un single, tercer LP i propers concerts
La banda que va inventar tot un gènere tornarà aquest 2024 amb un tercer i esperadíssim àlbum “Bolsa Amarilla i Piedra Potente”, de nou de la mà de Primavera Labels i Universal Music, que ens arribarà el divendres 5 d’abril. El proper divendres 9 de febrer podrem gaudir d’un primer avançament, “La Fuente”.
Mentrestant, Derby Motoreta’s Burrito Kachimba anuncia també les primeres dates de tornar als escenaris aquest proper abril: divendres 12 a Salamandra, L’Hospitalet, Barcelona, dins de la programació de Curtcircuit; el dijous 18 a la Sala But de Madrid i el divendres 26 a la Sala Custom de Sevilla.
Des que van irrompre en escena cap al 2019 amb un debut homònim tan sorprenent com el seu nom, Derby Motoreta’s Burrito Kachimba no només s’han convertit en la gran esperança del rock patri. Tampoc no han parat quiets un moment. Després d’aquell tret de sortida, van arribar col·laboracions tan aplaudides com les de Rocío Márquez o Kiko Veneno, un concert darrere l’altre que la banda sempre vivia com si fos l’últim, un segon àlbum —el catedralici “Hilo Negro”— que els acabava de fer pujar al capdamunt, una nominació als Premis Goya per la banda sonora de “Las Leyes de la Frontera”, gires pels EUA, Argentina, Xile i Mèxic, imatge de la recent campanya de Cruzcampo… A finals de l’any passat , la banda va decidir prendre’s una pausa més que necessària. “Després de dos discos i una banda sonora més la voràgine d´una extensíssima gira podíem per fi aturar un moment, prendre alè i centrar-nos en la composició del que és el disc més important de la nostra carrera”.
Així d’expeditius i sincers es mostren ells mateixos, sabedors que un tercer àlbum és poca broma. “Bolsa Amarilla y Piedra Potente”, que així es dirà aquesta nova entrega kinkidélica i que es publicarà el divendres 5 d’abril, promet aprofundir en les moltes virtuts d’aquell so tan personal que van fer de l’esmentat “Hilo Negro” el disc de hard rock que es mereixia la generació de Tik Tok: incendiaris riffs de guitarra, percussions monolítiques i unes dinàmiques expansives tan hereves de Hawkwind com coetànies de King Gizzard & The Lizard Wizard. Però el proper de Derby Motoreta’s Burrito Kachimba també vaticina més d’una sorpresa. “En aquest disc hem buscat molt més la melodia com a element diferenciador”, ens avisen. “Conté més cançons tancades, més precises, més al lloc, a més de més d’un rebombori estètic”.
Com a prova, bé val una cançó: “La Fuente”, el primer senzill extret de l’àlbum i que veurà la llum el proper 9 de febrer. Un brutal avançament que presagia la tempesta sònica que hi ha en arribar. “Ha estat una cosa unànime a l’hora de plantejar-la com a primer single, és una bona mostra del que conté el disc”, confessa la banda. “Ens encanta la força que ha anat prenent al local d’assaig ia l’estudi, així com aquesta apoteosi final on morirà la cançó”.
I ja que parlem d’apoteosi, no hi ha millor que la que vivim als directes de Derby Motoreta’s Burrito Kachimba! Coincidint amb l’anunci d’aquest primer senzill, ja podem conèixer les tres primeres dates del retorn de la banda als escenaris, totes a l’abril: el divendres 12 visitaran la Sala Salamandra a l’Hospitalet de Llobregat, Barcelona, dins la programació de Curtcircuit; el dijous 18 a la Sala But de Madrid i el divendres 26 a la Sala Custom de Sevilla.

Novetats discogràfiques
MYRIAM SWANSON publica el seu LP de debut “Calígula”
Tots, alguna vegada, hem portat una màscara o posat una careta. Amb la idea, simplement, d’amagar-nos sota altres personalitats: unes ens agraden i d’altres no. És més, unes sí que encaixen i altres queden allà descol·locades. En qualsevol cas, Myriam Swanson no és sospitosa d’aparentar una cosa que no és; va de cara, amb unes cartes que descobreix amb desvergonyiment i gosadia. Myriam és víscera (molta) i és cor (enorme). Lluitadora innata i incansable, es vesteix del que calgui per cantar. L’atreu igual l’atrezzo de mexicana, portar unes pistoles per si la cosa es posa lletja i posar-se amb gest bonic una magnòlia als cabells. I així, amb aquests vestits, dispara al garatge, al jazz, al punk. I al seu costat, per immortalitzar-ho, les fotografies de Noemí Elias.
Són anys de batalla que l’han portat al lloc on és ara, convençuda amb aquesta nova cara musical, un projecte que, si més no, generarà sorpresa. I aplaudiments. Molts aplaudiments. Això que un músic, quan és sobre un escenari, agraeix tant. També fora d’ell, en llegir una bona ressenya, atenent una lloança o un comentari generós. Els asseguro, això sí, que Myriam no en viu pendent. Encara que bé, a ningú no li amarga un dolç. I a ella, gràcies a aquest Calígula li plouran caramels, merescuts i molt treballats.
Des d’aquella valentia que sempre va demostrar com a senyal d’identitat. Tot i que, en un passat es va moure, amb petits viratges, en zones de confort. Ara ja, renuncia a allò conegut i allò establert. Sense embuts, sense haver de respondre a ningú. Aquesta és la Swanson més genuïna, una versió més atrevida que, més aviat que tard, un dia hauria de veure la llum. Diria més, aquesta versió reformulada de si mateixa ja no necessita màscares, tampoc caretes. Qui a hores d’ara en necessita? Ni tan sols, les cançons, que són protagonistes (no ens oblidem de tot això).
Així que, com que la pretensió de Myriam és la de no avorrir, no comentarem una a una cada cançó. És el moment de descobrir-les. A cegues, sense dilació. Però com a avançament, confirmar que a Calígula hi ha rock. Sí, vaja, quina novetat. “Això ja ho sabíem”, diran alguns. El que desconeixíem (només en part) era la resta: una sonoritat amb apunts electrònics, aquest fuzz guitarrer tan seductor, algunes ombres del trip-hop i els llums del dream-pop, ambients urbans, el canalleig d’una Blues Explosion i el misteri de reüll de The White Stripes. Tot això, sota la supervisió de Martín García Duque (clau en com se subjecta el so). Amb la mateixa sintonia i intenció que el dia que David Byrne va connectar amb St. Vincent.

Així mateix, la presència de músics, tots contrastats. En aquest elenc, i com a col·laboradors, guitarristes com Riki Frouchtman (Maren, Elefantes, Jarabe de Palo), Pere Mallén (Nikki Lane) o, Jordi Mena (Bunbury), els bateries Charly Sardà (Manolo García) i Juli Manté (El Twanguero), ia les quatre cordes (Rufus T. Firefly). Després, la banda en directe la formaran Martin, Paco, Riki i Charly.
I com un punt a part, la veu de Myriam Swanson. Jugant amb ella, des de la disciplina i, també, des de la gosadia. Sí, és cert, pols oposats que s’atreuen. Ella, en aquesta carretera, mesura més el to i també s’aventura a experimentar. Amb la que comença, barrejada per Eddie Al-Shakarchi qui ha treballat amb artistes com Boy Azooga i Michael Kiwanuka, és “Free To Go” (molt sensual i sexual), que no sembla la mateixa que acaba a “Spit It Out”, barrejada per Jim Diamond (Sonics, The White Stripes) i aquest aire profundament. Després hi ha la que cavalca amb mà de ferro pel castellà: a “Calígula” és pur misteri (lynchiano, sí que es vol) oa “En la oscuridad”, produïda amb Ander Agudo (Macaco, Nubla), es dóna la mà amb aquestes joves intrèpides que beuen de l’indie ia “En mano de santo” nostàlgic.
Ah, i de què parlen les cançons? Doncs d´allò que l´atreu, però també d´allò que la molesta. Sobretot, aquest cinturó que portem a la cintura amb tantes regles i normes. Les del dia a dia i les que ens imposa aquesta societat avara. Com aquesta panerola de Kafka a “Samsa: no queda més remei que matar-la amb insecticida, però produeix malsons escoltar les seves petites potetes al vidre. Doncs això són les coses de Calígula. I les de Myriam Swanson, una dona autèntica, somiadora però realista i que, a la vista del que ensenya en aquest disc, demostra que no té por de res. Fora màscares, fora tabús.
Imatges de Noemí Elias Bascuñana
-
Festival6 anys agoEl Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques7 anys agoEl Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques7 anys agoLes Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible7 anys agoMercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga
