Novetats discogràfiques
SAL DEL COCHE ens presenten el seu primer LP, “Ciudad de polvo”. Freejazz amb pinzellades de punk i electrònica

Avui ho canvia tot. Sal del Coche publica el seu primer disc, i res no tornarà a ser igual. I no perquè ells busquessin res d’això. En realitat quan es van ajuntar per tocar, Jangitz, Alberto i Lizardi només es van proposar depassar els seus propis límits, fer coses que no haguessin fet mai abans. Per exemple cantar, cantar tots tres alhora, o que participés al disc gent del seu entorn aliena a la música. Petites barreres (observeu que purament internes) que separen els “Auténticos Dioses Del Rock”, una gent de la qual cal esperar ja molt poques alegries, d’una banda amb alguna cosa real entre mans.
Sal del Coche ho saben, per això a la portada et tendeixen la mà per ajudar-te a tornar a posar-te dret. “Ciudad de Polvo” parla de la vida a pobles i ciutats, d’escoltar pixar el teu veí o de sentir la rigidesa i pressió d’una comunitat petita (com a “Herriko plaza”, la plaça del poble). Tot i això, malgrat la seva universalitat, “Ciudad de Polvo” és alhora la instantània d’un moment vital. Un moment de transició a ledat adulta, avui dia confusament sincrònic amb el primer treball a temps complet. Al centre hi ha la vida laboral, les rutines, la capa de pols amb què arribes a casa al final del dia. Una predictibilitat que s’estén fins a l’oci i les formes predefinides, que acaben convertint-se en una altra rutina ordenada més. Hernani 3 és una adreça, una casa, que parla d’aquesta etapa.
Ambdós temes, “Herriko plaza” i “Hernani 3”, formen part de la panxa toveta de “Ciudad de Polvo”, un disc que es nega a deixar-se reduir a divertiment, que t’agafa de la mà i et porta per un viatge interior , com les grans obres d’art. Blandeta perquè entre la hiperestimulació intel·lectual i dialèctica i els peus permanentment ballant, a “Ciudad de Polvo” hi ha una part humana, vulnerable, suau, que potser sigui la que el fa més gran. Per sobre d’això, “Máquina de humo”, “DjDj” o el tema homònim que dóna nom al disc, “Ciudad de Polvo” porten la diversió, el surrealisme i l’entusiasme a nivells només permesos als dibuixos animats.

Sal del Coche són una banda excepcionalment generosa, en tots els sentits. A la seva efervescència han recorregut a codis i llenguatges de l’electrònica i altres gèneres per fer una música que sigui de tot el món i per a tothom, articulant amb ‘Ciudad de Polvo’ un marc que dóna sentit a les seves bogeries, i que facilita que les facis teves a la primera escolta.
El disc, amb disseny d’Alberto Eguiluz i fotos d’Adri G Lorenzo, va ser enregistrat a Eten per Urtzi Iza i Niko Bortolini, i ve acompanyat d’un insert desplegable amb il·lustració de Raisa Álava i fotos d’Adri G Lorenzo. I finalment, a més del cameo estel·lar de Julene Gregorio, no es pot tancar aquest text sense fer una menció especial al featuring de Brava, tot el que es parli d’aquest tema serà poc. Brava és un altre món, i és simplement la cap.
“Ciudad de Polvo” està disponible en vinil de 12″ a la web de Humo Internacional, també en pack amb samarreta, ia la teva ciutat, a la teva botiga de discos de confiança.

Novetats discogràfiques
MINIBÚS INTERGALÀCTIC, fes de la psicodèlia el refugi de la teva ment

Entre l’edició d’un disc i un altre, molts artistes aprofiten per tocar en directe, per compondre nova música o, senzillament, per viure. Minibús Intergalàctic, a més de tot això, també s’han proposat publicar un nou EP. Música Humana: Thalassa, que així es diu, és l’interstici que separarà Meditacions des dels Miratges Mercúrics, el seu àlbum de debut publicat fa menys d’un any, a l’abril del 2024, de la que serà la seva continuació, un segon disc que arribarà a finals del 2025 o principis del 2026, de nou sota el segell NEU!.
El quintet català, format a principis d’aquesta dècada a la ciutat de Girona, va aprofitar el premi del concurs Salt a la Fama que van guanyar el 2023, que consistia a gravar a l’estudi Soundclub de Salt amb el productor Lluís Costa, per rescatar idees musicals que, per un motiu o un altre, havien quedat excloses del seu acabat de publicar primer llarg. El resultat són quatre talls ben diferents entre si, però que destil·len i delimiten de manera succinta les seves coordenades estilístiques.
“Música Humana: Thalassa(NEU!) és un treball compost per quatre temes que destil·len les coordenades i referències estilístiques de la banda: pop 60s, acid folk i rock 70s sobre vernís psicodèlic“
Vam conèixer i ens vam enamorar de Minibús Intergalàctic per la seva explosiva barreja de rock psicodèlic, acid folk i pop seixanter; i això és, en essència, el que trobem a Música Humana: Thalassa. Partint del fet que el seu terreny de joc és la psicodèlia, toquen diferents pals acostant-se a les seves influències per amarar-se’n. Al jangle pop de The Byrds, a “There She Goes Again“ de la Velvet i al pop clàssic d’harmonies lluminoses a “No tinc temps“, per començar. Una cançó autoversionada que obria el seu primer EP, per cert. O al space rock psicodèlic de Spacemen 3 a “Tots els llocs són lluny (caminant amb Clopixol)“, aquella llarga i creixent cançó concebuda gairebé com un viatge que comença tranquil i acaba sorollós.
El tercer camp d’exploració estilística de Minibús Intergalàctic, el de l’acid folk, queda brillantment representat a Música Humana: Thalassa amb “Senyor artiller“, una peça amb arrels en el folk setanter britànic i en Led Zeppelin, però que es va desenvolupant amb ramificacions que treuen el cap en el protoheavy, en les balades metal o en la influència de bandes com Graveyard. Finalment, “Thalassa“ tanca l’EP oferint-nos un espai segur, oníric i psicodèlic on flotar i balancejar-nos al marge del món; un paisatge sonor que fins i tot podria recordar-nos al post-rock shoegaze de Mogwai.
Aquest últim fragment, totalment instrumental, resulta a més una materialització perfecta de la temàtica que subjau a l’EP: la construcció, gestió i utilització d’aquells espais mentals alternatius que ens allunyen de la realitat, tant per bé com per mal. Pot ser per fugir del buit existencial, per protegir-te d’un món que et sobrepassa, per enfrontar-te als teus propis dimonis o, senzillament, per procrastinar. Al final, parlem d’una forma d’evasió per a la qual, sens dubte, la psicodèlia és el millor combustible. Així doncs, puja a Música Humana: Thalassa i gaudeix dels llocs de la teva ment on et portarà!
Imatge x Jordi Paredes.

Concerts,
Divendres 21 de març > Salt @ La Mirona
Sábado 22 de marzo > Igualada @ La Bastida
Divendres 28 de març > Girona @ Festival Strenes
Dissabte 29 de març > El Prat de Llobregat @ La Capsa
Dissabte 26 d’abril > La Cellera de Ter
Dissabte 10 de maig > Vila-seca @ FiM
Diumenge 11 de maig > Granollers @ Festival MiniBeat
Dissabte 11 de juliol > Barcelona @ Festival Cruïlla
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga