Connect with us

Novetats discogràfiques

Els transgressors iou3R treuen el seu primer disc, “SostreterrA”

Publicat fa

el

Sé l’evolució sònica dels (lo: muêso) ja és sinònim de risc i qualitat. Poques bandes hem vist clavar-la tant en directe. Si a sobre, aquesta evolució tira cap als sorolls atmosfèrics, foscos i contundents, el resultat no et deixa gents indiferent. Actitud difícil de trobar a l’escena actual i que des de l’underground.cat ens traiem la barretina d’avant d’aquesta formació, que amb el primer disc, ja ens ha deixat fascinats i embadalits.

Després de posar punt i final a la seva anterior projecte, (lo: muêso), Juanma Medina i Raül de los Rios van decidir emprendre un projecte en el qual abocar tota l’energia acumulada i experimentar amb noves sonoritats. Així neix iou3R, un concepte més que una banda a l’ús.

Després de la incorporació de Karlos Navarro a la formació iou3R ha anat evolucionant de l’electrònica a formats més propers a el rock, noise, spacerock, krautrock, drone o postrock. Al juny va veure la llum «La Serp EP» en el seu propi segell Lapena Distel, treball que recentment van presentar a AMFest.

Ara és el torn de presentar “SostreterrA”. L’expressió “un salt al buit” cobra més sentit que mai amb l’arriscada però adrenalínica proposta del trio del Maresme. Les atmosferes es tornen més tenebroses, les agulles del vinil tremolen com mai amb les freqüències greus i les veus (en català i euskera) cobren un protagonisme que abans no tenien. Són aquestes veus, escrites per Raúl de los Rios i narrades majoritàriament per actrius de teatre, les que guien l’oient de la foscor cap a l’esperança sense perdre un gram de tensió. El desassossec de “Neved”, la lluita interna de “Me’l Duré”, la catarsi hipnòtica de “La Serp”, els pianos inquiets de “El caos”, la brillantor inesperada de “Inspiri, expiri” i el final apoteòsic de “Arima Ito Duzu” formen un conjunt incòmode que rebutja les primeres escoltes i que demana uns cascos, un ambient tranquil i una predisposició de l’oient superior a l’habitual. De debò, val la pena.

A la recentment esmentada última cançó, una veu ens resulta familiar. Karlos Osinaga, Txap, cantant de Lisabö, signa la lletra i la seva passió queda impregnada en cada segon del tema. No és pecat acceptar que, a l’escoltar-la, mirem enrere amb cert orgull i que el passat de tots els participants en aquest tema queda imprès en una cançó demolidora: Alimentando el alma has ahogado el alma. Pero yo, te amo todo el tiempo.

“SostreterrA” ha estat gravat pels iou3R entre el seu local i els estudis Siete Barbas (Poblenou, Barcelona), on ha estat mesclat i masteritzat per Sergio Picón i la pròpia banda. L’edició va a càrrec del segell Synth Vicious, de Barcelona, especialitzat en sons modulars i agitadors (al costat de la gent de BefacoSynth) absoluts de l’escena amb propostes meravelloses com el Modular Day o el ODD (One Drone Day). Aloud Music participa de l’edició amb 50 còpies que pots aconseguir a la botiga en línia del segell.

Novetats discogràfiques

QUERALT LAHOZ tria l’oblit festiu a “Pedí Perdón”, la seva cançó més sofisticada i ballable fins ara

Published

on

By

Ja està bé de demanar perdó! Per educades, per comprensives, o simplement per una submissió estructural involuntària, les dones demanem perdó més vegades de les que hauríem, fins i tot quan no en som culpables. Doncs bé, Queralt Lahoz diu prou, i ho fa amb el seu nou single: “Pedí Perdón”. Aquí, l’estrella de Santa Coloma de Gramenet revisa el propi passat per qüestionar-se les vegades que s’ha disculpat quan no li corresponia, expressant musicalment la decisió de no fer-ho. El nou tall, de fet, dibuixa un escenari on l’artista escull un oblit festiu abans que demanar perdó i tornar a una relació amb algú que el feia sentir culpable per una cosa que no era responsabilitat seva. Un oblit basat a cremar la nit ia ofegar els records a la festa ia l’electrònica. Perquè és important aprendre a no demanar perdó ia oblidar: una fórmula que, fet i fet, ens pot ajudar a seguir endavant.

“Pedí Perdón”, segurament la cançó més sofisticada i ballable de Queralt Lahoz fins avui, camina entre sons i samples lo-fi, amb una rítmica que beu del house, on l’electrònica es fusiona amb el R&B, el dance i sons heretats del hip-hop, i on les melodies vocals s’acosten també al soul. Sense renunciar al segell particular que aporta la seva forma de cantar, i amb una elegància que pot recordar Kaytranada, GoldLink o Anderson. , i haver fusionat l’electrònica i les arrels a Alto Cielo, el seu EP de 2023. Un eclecticisme i una capacitat camaleònica que, això sí, sempre parteixen de la seva puresa i la seva veritat com a artista.

AGENDA
ABRIL
26/4 | SEVILLA | Sala Malandar 
28/4 | CASTELLÓN | Coves de Sant Josep (Singin’ in the cave) * Todo se puso azul

MAIG
8/5 | BIME BOGOTÁ
11/5 | PAMPLONA | Baluarte (VERMÚsica) * Todo se puso azul
14/5  | RIVAS-VACIAMADRID | Auditorio Miguel Rios

JUNY
1/6 | ZARAGOZA | Vinosonic Festival
7/6 | PALENCIA | Festival Palencia Sonora
8/9 – 6 | BARCELONA | Share Festival
26/27 – 6 | BARBATE (Cádiz) | Cabo de Plata

JULIO
11/12/13 – 7 | BILBAO | Festival BBK Live
18/21 – 7 | ALCALÁ LA REAL (Jaén) | Festival Etnosur
20 – 7 | XÀTIVA (València) | Nits al Castell (concierto acústico)
26/7 | SANTIAGO DE COMPOSTELA | Festival 17 Grados Ribeira Sacra 

AGOST
7/8/9/10/11 – 8 | ARANDA DE DUERO | Festival Sonorama Ribera
14 – 8 | MAÓ | Es Claustre

SETEMBRE
26/27/28 – 9 | CÁCERES | Festival Extremúsika

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.