Bolos
Guadalupe Plata presenta el seu nou disc a Barcelona
“Guadalupe Plata” (2018) al carrer des del 30 de novembre, suposa, en les seves pròpies paraules, “un nou intent d’anar més enllà en la nostra creuada de la involució i la idea de crear el nostre “Gris-Gris” particular. Per això vam decidir tornar a aprofundir en el so gibrell, com a baix principal, una bateria amb pocs micros que pogués treure la major naturalitat de so y una guitarra endollada a l’amplificador sense intermediaris ni res que pogués pertorbar la pau del convent. Vam afegir instruments nous en algunes cançons com ara una ampolla d’anís, una bandúrria desmuntada y algun so de porta vella, amb la fi d’afegir un tint de l’Espanya profunda”. Convé d’estacar que tots aquests elements rústics, una vella guitarra Harmony amb olor a encens, ampolles d’anís, bandúrries, un gibrell baix omnipresent, una bateria amb so espectral, contrastaven enormement amb la gegantesca televisió de plasma a la qual endollaven la Nintendo Switch durant els descansos de la gravació.
Composat, gravat y mesclat en tres setmanes i mitja, entre l’abril i juliol de 2018, a La Mina (Sevilla) que va servir de local d’assaig i estudi. Mentre en algun dels quatre discos anteriors (o cinc si contem l’EP de debut) havíem necessitat sols tres o quatre dies, en aquest no han sigut dies si no setmanes. La raó principal: la major part s’ha composat allà, sobre la marxa, deixant-se portar pel moment. Tanmateix, la possibilitat d’anar incorporant sons, com el cas del grinyolar d’una porta, feia que tot es dilatés més del compte. Recordo durant la tercera setmana de gravació trucar al Mark Kitkatt, d’Everlasting Records, per dir-l’hi que tot anava bé però que ens calien uns dies més. Em va respondre que semblàvem els putos My Bloody Valentine. No el vaig entendre gaire però em va entrar el riure nerviòs. Per fi, el 25 de juliol vaig rebre aquest missatge de Raúl Pérez, el productor: “He neutralitzat els darrers 10 arranjaments que volia fotre en Perico. I hem acabat el disc”.
El resultat final són dotze cançons on podem trobar el clàssic i inconfusible so de sempre de Guadalupe Plata i la immersió en altres barems com són les “corraleras”, la “cueca”, el vals i els ritmes ocults. Cal destacar també dos homenatges: un al sant patró, Screamin’ Jay Hawkins (“Oigo voces”), i un altre a un vell amic d’Úbeda, “Corral”, amb el que per fi acompleixen la promesa de dedicar-li una cançó fent servir a més la lletra que ell mateix els va suggerir: “Corral, Corral, ¿por qué asustas a las chicas? No sé, no sé”.
Respecte al disc anterior (el qual es va endur un Premi MIN al millor àlbum de rock, que per cert ningú de nosaltres va poder recollir) trobem a primera vista dos elements en comú. De nou hem anat a La Mina. Tot i que havíem avisat al Raúl que mai no repetim estudi vam acabar trobant a faltar la seva piscina i el menjar cubà que serveixen a la seva urbanització. I de nou, trobem una connexió amb Xile, amb Sebas Orellana de La Big Rabia capitanejant una incursió en el folklore del seu país a “Lo mataron”, relectura d’una cançó tradicional (El afuerino) popularitzada per Roberto Parra.
La portada, obra de Paloma Almagro i Pedro De Dios, és una pintura acrílica de caràcter votiu inspirada en els exvots mexicans. En aquesta, el grup agraeix a la patrona d’Úbeda la seva determinant col·laboració per impedir que uns dimonis robessin els seus instruments. Amb la fi d’aprofundir visualment en aquesta idea, el primer videoclip del LP l’està realitzant l’estudi mexicà d’animació Pneuma. El primer cartell de la gira, dissenyat per El Rapto, ha sortit també d’aquesta base. La fotografia promocional que acompanya el llançament és obra de Carlos Jimena, el nostre William Mortensen (considerat l’anticrist de la fotografia pictorialista). Com el seu propi nom diu, es tracta d’un diabòlic “Aquelarre” que va ser possible realitzar a l’església ubetense de San Lorenzo (siglo XIII) gràcies a la col·laboració de la Fundación Huerta de San Antonio (encarregada a la seva conservació) i al fet que aquest espai va ser degudament dessacralitzat.
M’agradaria acabar amb la primera conversa que vaig tenir amb Paco Luis Martos en arribar a La Mina, tan pròpia de Guadalupe Plata com la resta dels elements esmentats: “Y tú, ¿por qué has venido?”, em va preguntar, “Para que no me preguntes que por qué no he venido”, el vaig contestar. Toni Anguiano, mànager de Guadalupe Plata.
Divendres 11 de gener 2019
22.00h – Portes 21.00h
Sala Apolo Barcelona
Entrada 10€ + Despeses de gestió – Taquilla 13€
Bolos
INADAPTATS: Catalanes que hacen cosas. Nou single amb videoclip!
Aquest single/video “Catalanes Que Hacen Cosas” forma part del nou àlbum dels Inadaptats que sortirà el 20 de desembre 2024. Agraïments a totes les camarades que van anar al rodatge del videoclip, especialment l’Ateneu Popular X.
Ara fa 3 anys que van anunciar la tornada als escenaris en actuacions puntuals i després de rebre tanta energia de la seva gent a cada concert, lluny de convertir-se en un entreteniment nostàlgic, han volgut dir la seva en el context polític i musical actual.
Per això ara treuen el nou treball amb cançons noves titulat 𝐃𝐄𝐒𝐍𝐀𝐙𝐈𝐅𝐈𝐂𝐀𝐍𝐓 per fer front al creixement del feixisme i transmetre l’energia acumulada. Aviat els podreu veure als escenaris presentant els nous temes que esperen que siguin útils per als objectius comuns: INDEPENDÈNCIA I SOCIALISME!
PRE-ORDER DISC
01 – Desnazificant
02 – Tot Depèn de Tu
03 – No Apartaré la Mirada
04 – Kaixo
05 – Colze Amb Colze
06 – No Som Espanyols
07 – El Necio
08 – Catalanes Que Hacen Cosas
09 – Ni Pa Ni Circ
10 – InACABats, Però Mai Vençuts!
Han organitzat dues presentacions, una a la seva estimada MANRESA, la ciutat al cor de Catalunya que els va veure créixer i ha recolzat des del primer moment, i l’altre a Euskal Herria, el poble germà, concretament a la ciutat de BILBO.
Dissabte 28 de desembre |MANRESA @ Sala Stroika 20.30 hores
+ 𝐓𝐄𝐌𝐏𝐄𝐒𝐓𝐀
Entrades ⇢ https://bit.ly/IN-Manresa
Urtarrilak 11 larunbata || BILBO @ Santa 27 Aretoa 19:30 h.
+ 𝐍𝐀𝐅𝐀𝐑𝐑𝐎𝐀 𝟏𝟓𝟏𝟐 + 𝐓𝐗𝐄𝐑𝐑𝐈 𝐔𝐆𝐄𝐑𝐑𝐀𝐊
Entrades ⇢ https://bit.ly/IN-Bilbo
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga