Connect with us

Novetats discogràfiques

El Chvnco, a ritme de cúmbia amb actitud punk, mira a la cara a la mort en el seu nou single “En mi ataúd”

Publicat fa

el

Cúmbia is the new punk. El Chvnco és el nou projecte capitanejat per Edgar Serrano, veí de la localitat catalana de Sant Feliu de Llobregat però ciutadà de el món musical llatí. Van debutar el 2020 amb Duelo Tropical, un àlbum ple de col·laboracions que, segons els seus autors, “és calor i sabor, una barreja de sons que recorre la música llatina i caribenya, des del són cubà fins al calypso de trinitat passant pel folklore andí i la cúmbia, tot després d’una atmosfera noir i vintage que gira al voltant de la mort i el sobrenatural”. Seguint la seva estela i la mateixa inspiració, van llançar a principis d’aquest any “Marimba Voodoo”, un EP de quatre temes en clau ska / cúmbia en col·laboració amb la formació mexicana Son Rompe Pera.

Ara, en aquest estrany estiu del 2021, El Chvnco presenta un nou single que dóna solució de continuïtat al seu peculiar proposta de latineo alternatiu: “En mi ataúd”. Amb un toc de romanticisme inèdit en la seva lírica, sempre atreta per un concepte de la mort que la mira cara a cara sense immutar-se, el single ofereix el relat d’una mort que espera a algú a l’altra banda. Ho fa mitjançant una malenconiosa cúmbia amb tocs de batucada, que ens arriba en forma de videoclip realitzat per Grulla Estudio i rodat als peus de Montserrat en format 1: 1. En ell, entre moltes altres persones, apareixen els membres de la banda vestint les mateixes màscares ukuku (típiques de nord del Perú) que porten en els seus concerts. La dada més curiosa, i potser el més pertorbador, és que el taüt pertany al propi Edgar, qui el va guanyar en un concurs. Nota de l’editor: no hem volgut preguntar en quin tipus de concursos participa…

Novetats discogràfiques

Koko-Jean & The Tonics presntaran el seu nou disc “Shaken & Stirred” durant aquest mes de desembre

Published

on

By

La formació barcelonina de soul i rhythm and blues, Koko-Jean & The Tonics, acaba de publicar el seu àlbum de debut “Shaken & Stirred”, i el presentarà en directe el 10 de desembre a la sala Upload de Barcelona, 17 de desembre a la sala Zero de Tarragona i el 18 de desembre al Cafè del Teatre de Lleida.

La voracitat musical de Koko-Jean Davis, vocalista afrocatalana nascuda a Moçambic però resident a Barcelona, es va posar a prova durant la pandèmia, però n’està sortint amb més gana i ritme que mai. A la seva nova aventura amb The Tonics, formació amb què ja havia posat de cap per avall l’escena soul i rhythm’n’blues barcelonina anys enrere, han canviat el seu hàbitat natural del directe (malgrat haver actuat més de 25 vegades des que va acabar el confinament) potenciant el de l’estudi d’enregistrament, gestant els seus dos primers EPs el 2020: Hairwhip (Do The Do) –publicat just abans de la pandèmia – i Please Mr. Milton, tots dos produïts per Dani Nel.lo. Ara presenten “Shaken & Stirred”, un flamant àlbum de debut amb grans dosis de soul, blues i rock’n’roll, tot envoltat de l’esperit musical de Nova Orleans. És a dir: Koko-Jean & The Tonics en estat pur.

Totes les tradicions musicals de les quals beu la banda queden exposades a Shaken & Stirred. El seu primer avenç, Pattin Juba, és un revival d’un folklore afroamericà que comença funky groove i es va accelerant cap a un ritme alegre de gospel. Aquest tema ens revela les arrels del swampy blues i del claqué, recuperant la referència a una forma de dansa amb què purgaven els seus mals els esclaus, i aprofundint de passada al blues africà. Per contra, el segon, ‘Never Said No’, la seva cançó més “pop”, abraça ritmes de rock’n’roll seixanta a l’estil yeyé, sense que això li resti una mica de carisma i d’aquesta actitud soulera que ha fet cèlebre a Koko-Jean i la seva tropa. És fàcil imaginar que ‘New Orleans’ beu directament de l’inconfusible riff de guitarra a l’estil Bo’ Diddley. És un second line inspirat pel Mardi Gras de la gran ciutat de Louisiana. I temes com ‘Hard To Say Goodbye’, on Koko-Jean registra el seu primer duet amb la veu de Víctor Puertas en homenatge al bluesman barceloní recentment mort Amadeus Casas, i ‘Leaving Trunk’, versió del mític tema del gran Taj Mahal, traspuen blues pels quatre costats.

No falten picades d’ullet a temàtiques romàntiques i alhora reivindicatives a Shaken & Stirred. ‘Practice What You Preach’ tracta sobre una persona que està atrapada en una relació controladora, però la parella de la qual és menys que perfecta; i ‘What You Mean to Me’, en forma de preciosa i punyent balada entre el blues i el rock progressiu dels 70, és en realitat una carta d’amor agraint als ex pel creixement emocional malgrat l’experiència tumultuosa, però confessant que per fi s’ha alliberat del dolor perquè l’ha perdonat. D’altra banda, temes com “From the Country to the City” i “Movin On” reflecteixen el poder de la perseverança i la lluita per un futur millor per a la societat. La primera, sobre un rerefons molt dixie i country-góspel, explica la història d’una noia negra del camp que somia emigrar a la gran ciutat per viure la rebel·lia del rock’n’roll. La segona, en canvi, és una cançó protesta que recorda les manifestacions de l’any 1968 als Estats Units contra la Guerra del Vietnam i les injustícies socials i racials dels temps i del president. Construïda sobre la base d’un patró de blues 6/8 i inspirada en una cançó de “Sharon Jones”, adapta el poema “I Look At The World” de l’històric activista i escriptor afroamericà Langston Hughes.

Concerts,
10/12  Sala Upload – BARCELONA
17/12  Sala Zero – TARRAGONA
18/12  Cafè del Teatre –  LLEIDA

Entrades a www.curtcircuit.com

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.