Novetats discogràfiques
Presa ens presenta el seu post punk a “Caza Alcance”

Hi ha projectes que neixen morts, aixafats en les seves limitacions, presos de la mediocritat de les seves intencions. Un cop d’ull a bona part de l’escena musical fa saltar les alarmes del que és inane, del que com a màxim pot ser un entreteniment casual, una anècdota a peu de pàgina. Presa, el projecte liderat per Samuel Fonseca, té els vímets exactament oposats. Presa traspua ambició, ganes de no deixar de créixer, curiositat sonora i ànsia expressiva.
Hi ha alguna cosa a les cançons d’aquest “Caza Alcance”, la primera referència de Presa per a Humo Internacional, i, sens dubte, la seva publicació més rodona i ambiciosa fins avui, que deixa entreveure un delicat equilibri entre el romanticisme i el salvatgisme , entre la reflexió i la catarsi. Potser és aquest estrany hit de post punk tens que és “Puerta abierta”, trencat i lliure, que exemplifica a la perfecció com hibridar la tradició no wave amb un so rabiosament contemporani. Potser és aquesta lletania que lentament esdevé en catarsi que porta el nom de “Torre de plata”, la qual un hipnòtic riff de baix es repeteix obsessivament mentre Fonseca porta les seves capacitats vocals al límit. O potser és aquesta reescriptura del rock industrial contemporani subjacent a l’estremidora “La espiral”. O potser és l’ambició creativa que conté aquest viatge entre el noise i l’spoken word que fa que “Sombra” brilli amb llum pròpia.
Es podrien esmentar referents, des de Birthday Party i DNA fins a Puce Mary o Cremation Lily, però quedar-nos-hi seria acotar massa la creativitat d’un projecte que beu de fonts que van molt més enllà del rock o l’electrònica. La lírica de Fonseca, delicada i espiritual, arreplega des del mateix títol la tradició poètica que viatja de San Juan de la Cruz a Cirlot, en un intent de capturar l’essència mateixa del projecte. “Caza Alcance” resumeix una elevació espiritual suïcida cap a la catarsi, com la d’un Ícar contemporani que despulla la seva fragilitat amb el soroll esfereïdor de la màquina de fons.
Totes les cançons, delicadament produïdes per un Willy Christoulas (Somos la Herencia) en estat de gràcia mostren lucidesa creativa i ambició interpretativa. Presa és un projecte que transcendeix el contextual, l’insubstancial, perquè s’atreveix a mostrar simultàniament el costat més delicat i el perfil més salvatge. Fonseca, acompanyat dels seus inseparables Santiago i Charly, explora les tensions entre gèneres, entre la història del rock underground i l’electrònica contemporània, entre una noció amplíssima del que és la cançó d’autor i els sons més experimentals. Tot es conjura per a un viatge emocional duríssim cap a la catarsi física, en una cerimònia mística. “Caza Alcance” estarà disponible a totes les plataforma i en una limitadíssima edició en casset.

Novetats discogràfiques
MINIBÚS INTERGALÀCTIC, fes de la psicodèlia el refugi de la teva ment

Entre l’edició d’un disc i un altre, molts artistes aprofiten per tocar en directe, per compondre nova música o, senzillament, per viure. Minibús Intergalàctic, a més de tot això, també s’han proposat publicar un nou EP. Música Humana: Thalassa, que així es diu, és l’interstici que separarà Meditacions des dels Miratges Mercúrics, el seu àlbum de debut publicat fa menys d’un any, a l’abril del 2024, de la que serà la seva continuació, un segon disc que arribarà a finals del 2025 o principis del 2026, de nou sota el segell NEU!.
El quintet català, format a principis d’aquesta dècada a la ciutat de Girona, va aprofitar el premi del concurs Salt a la Fama que van guanyar el 2023, que consistia a gravar a l’estudi Soundclub de Salt amb el productor Lluís Costa, per rescatar idees musicals que, per un motiu o un altre, havien quedat excloses del seu acabat de publicar primer llarg. El resultat són quatre talls ben diferents entre si, però que destil·len i delimiten de manera succinta les seves coordenades estilístiques.
“Música Humana: Thalassa(NEU!) és un treball compost per quatre temes que destil·len les coordenades i referències estilístiques de la banda: pop 60s, acid folk i rock 70s sobre vernís psicodèlic“
Vam conèixer i ens vam enamorar de Minibús Intergalàctic per la seva explosiva barreja de rock psicodèlic, acid folk i pop seixanter; i això és, en essència, el que trobem a Música Humana: Thalassa. Partint del fet que el seu terreny de joc és la psicodèlia, toquen diferents pals acostant-se a les seves influències per amarar-se’n. Al jangle pop de The Byrds, a “There She Goes Again“ de la Velvet i al pop clàssic d’harmonies lluminoses a “No tinc temps“, per començar. Una cançó autoversionada que obria el seu primer EP, per cert. O al space rock psicodèlic de Spacemen 3 a “Tots els llocs són lluny (caminant amb Clopixol)“, aquella llarga i creixent cançó concebuda gairebé com un viatge que comença tranquil i acaba sorollós.
El tercer camp d’exploració estilística de Minibús Intergalàctic, el de l’acid folk, queda brillantment representat a Música Humana: Thalassa amb “Senyor artiller“, una peça amb arrels en el folk setanter britànic i en Led Zeppelin, però que es va desenvolupant amb ramificacions que treuen el cap en el protoheavy, en les balades metal o en la influència de bandes com Graveyard. Finalment, “Thalassa“ tanca l’EP oferint-nos un espai segur, oníric i psicodèlic on flotar i balancejar-nos al marge del món; un paisatge sonor que fins i tot podria recordar-nos al post-rock shoegaze de Mogwai.
Aquest últim fragment, totalment instrumental, resulta a més una materialització perfecta de la temàtica que subjau a l’EP: la construcció, gestió i utilització d’aquells espais mentals alternatius que ens allunyen de la realitat, tant per bé com per mal. Pot ser per fugir del buit existencial, per protegir-te d’un món que et sobrepassa, per enfrontar-te als teus propis dimonis o, senzillament, per procrastinar. Al final, parlem d’una forma d’evasió per a la qual, sens dubte, la psicodèlia és el millor combustible. Així doncs, puja a Música Humana: Thalassa i gaudeix dels llocs de la teva ment on et portarà!
Imatge x Jordi Paredes.

Concerts,
Divendres 21 de març > Salt @ La Mirona
Sábado 22 de marzo > Igualada @ La Bastida
Divendres 28 de març > Girona @ Festival Strenes
Dissabte 29 de març > El Prat de Llobregat @ La Capsa
Dissabte 26 d’abril > La Cellera de Ter
Dissabte 10 de maig > Vila-seca @ FiM
Diumenge 11 de maig > Granollers @ Festival MiniBeat
Dissabte 11 de juliol > Barcelona @ Festival Cruïlla
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga