Novetats discogràfiques
El Genio Equivocado i Ultra-Local Records coediten el primer treball de Hola Lis, un viatge sonor des de Mallorca al trauma
Hola Lis és la veu d’un trauma. Les ferides del passat s’alliberen a través de la música, transformant en cançons totes les emocions reprimides al llarg dels anys. Elisa Bernal (Esplugues de Llobregat, 1992) es llança per primer cop en solitari a l’escena musical. Després de formar part dels Hibernals i col·laborar amb grups com Tronc i Doble Pletina, es desvetlla com a cantautora amb el seu treball de debut, “Foravila”. Es tracta d´un potent exercici d´introspecció personal i alliberament sonor coeditat pels segells barcelonins El Genio Equivocado i Ultra-Local Records.
Els 11 talls íntims del vinil habiten al foravila mallorquí de Campos, on resideix actualment l’artista. Aquest entorn natural i serè és on es banyen cadascuna de les cançons del disc, dotant-lo d’una atmosfera única i autèntica. Tal com ens explica l’autora catalana, “Foravila” és l’escenari, però no el contingut. Les melodies i les lletres són, precisament, viatges a un passat on Mallorca i l’estabilitat que li ha proporcionat a Elisa no existien. “En el meu procés compositiu m’obligo a viatjar a llocs i moments difícils, esmicolar-los emocionalment i treure’n una cosa tan positiva com és la música. És un exercici alliberador”.
El 27 de maig passat, Hola Lis ja va revelar una petita part del disc amb “The passenger”, una cançó plena d’ira subtil als seus versos amb cos de banda sonora d’una pel·lícula de David Lynch. El passat 5 de juny es va publicar el segon avançament del disc, “On the radio”. Aquesta peça de quatre minuts tocada a l’ukelele, guitarra i teclats ens mostra una altra de les cares de Foravila, aquella que apareix en menys ocasions però que Elisa reivindica: “Això de gestionar-me emocionalment està molt bé, però hi ha moments que necessito distensió. D’aquí em surten temes com ‘On the radio’, que parla del que és bonic i del que és dolent de fer música, o ‘Shelia’, on m’invento la història d’una dona de 80 anys que es retroba amb una vella amiga i es va a la llibreria preferida. L’intens mola, però no tota l’estona”.
Amb una veu que transmet dolçor i força a parts iguals, Elisa ens obre les portes del seu món sonor, ple de melodies que atrapen i lletres que emocionen. A la seva música es reconeixen influències de Low, Aldous Harding i Broadcast. A més, a Foravila escoltem a veus amigues: James Milne de Lawrence Aràbia inclou cors celestials a ‘Farewell’; Fermí Hererro de Tronco afegeix capes vocals a ‘Un raig de llum’; escoltem també la inconfusible Clara Vinyals de Renaldo i Clara a “Shelia”; ia Miquel Serra, a qui “El primer moment” li ve com anell al dit.
Aquest projecte va néixer en confinament durant la pandèmia, quan Elisa es va dedicar a compondre les primeres lletres durant la tancada al seu pis al barri del Poble-sec, a Barcelona. Aquestes melodies van quedar plasmades a la maqueta i casset “Primavera Dosmilveinte”, editat per Edita La Servidumbre. Ara, amb Foravila, Elisa fa un pas de gegant en la seva producció musical, amb col·laboracions destacades i una proposta compositiva més àmplia, fent que Hola Lis es consolidi com una promesa emergent a l’escena musical independent.
Novetats discogràfiques
Chaqueta de Chándal publica el seu tercer disc “Flema eterna”
Chaqueta de Chándal tornen a la càrrega amb els seus sintes, les seves guitarres i la seva ironia més esmolades que mai. El trio barceloní publica el seu tercer disc, “Flema eterna”, gravat i produït per Joan Colomo, que ja es pot escoltar a totes les plataformes, i aconseguir en format vinil en pre-order aquí.
Amb el nou àlbum, Chaqueta de Chándal continuen el seu viatge cap a aquell lloc recòndit on es troben el pop, el krautrock i el punk, un camí per a valents que va arrencar amb lucidesa a “Gimnasia menor” (2019) i “Futuro, tú antes molabas” (2022).
La presentació oficial a Barcelona serà el 9 de novembre a la sala Apolo [2], al costat dels austríacs Blasser Kyren com a grup convidat. I el 23 de gener tindrà lloc la presentació a Madrid, dins el marc de l’Inverfest. Les entrades estan a la venda aquí.
Per més que el títol remeti als 80 amb la seva picada d’ullet a les Bangles, la inspiració del disc apunta una dècada més enrere, als 70, a aquests àlbums de rock simfònic amb temes que es desenvolupaven al llarg de tota una cara. L’aportació de Chaqueta de Chándal al gènere és “Tamagotchi Antisistema”, la seva composició més ambiciosa fins al moment, que amb les seves tres parts més intro constitueix el nucli principal – musical i ideològic – del disc.
El pop lisèrgic i immersiu continua exercint de vehicle per a l’habitual causticitat de les seves lletres. El viatge segueix a la cara B amb els temes que s’han anat avançant en format single. A “Objetivo indiscreto“ posen el focus en una societat de la informació convertida en societat de la vigilància. “Declaración universal de unos desechos humanos“ és un cant d’amor cap a la fauna que ens envolta; la literal, perquè de la figurada ja no n’esperen gaire. “Estoy al horno” és un irònic lament sobre els desajustos quotidians que la burocràcia regala als que gosen instal·lar-se a Espanya per viure i treballar, amb la veu de Natalia Brovedanni al capdavant. També sorprenen amb “Seny”, minut i mig d’energia desbocada cantant en català sobre la Catalunya post-1 d’octubre.
Chaqueta de Chándal són Guillem Caballero (veu, teclats i sintes), Natalia Brovedanni (veu i guitarra) i Alfonso Méndez (bateria i cors), acompanyats en diversos temes per Pablo Volt a la trompeta.
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques5 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga