Novetats discogràfiques
“Plora Aquí” el nou disc de FERRAN PALAU
Ferran Palau arriba amb un àlbum que promet transportar-nos a un univers carregat de criatures fantàstiques, i paisatges naturals. En aquesta ocasió, la figura del productor es desdibuixa, donant pas a una col·laboració més cohesionada entre diverses ments creatives. Jordi Matas i Joan Pons han estat partícips d’aquest procés, mentre que el Sr. Chen ha encapçalat l’organització i cohesió del treball. Innercut, a més, ha contribuït decisivament a polir i definir l’essència sonora del disc amb part de la mescla i la masterització. Palau confessa que durant la gravació d’aquest àlbum, ha recuperat la sensació d’innocència dels seus primers anys amb Anímic, quan s’enfronta als reptes sense tenir clar el camí a seguir. Inspirat en músics de folk i soul dels anys 60 i 70, així com en gravacions de camp, el seu interès per textures lo-fi s’entrellaça amb elements propis del hip-hop, buscant constantment l’equilibri entre l’orgànic i el digital, diluint la línia que separa aquests dos mons musicals.

L’aspecte visual pren un paper protagonista en aquesta experiència. Palau va arribar a la conclusió que els monstres del cinema dels anys 80 i 90 serien el punt focal visual del seu nou treball, una idea que ha pres vida gràcies al talent de Pablo Maestres i la il·lustració del dissenyador Dsorder. El concepte visual ha estat ideat per Palau, Maestres i Dsorder, amb les maquetes inicials creades per Ferran i materialitzades (sota la direcció de músic i director) per l’artista Agnès C. Olivé, que juntament amb les seves col·laboradores Andrea Ruiz Pérez i Atena Pou han creat els monstres que protagonitzen aquesta història, Snif i Smosly. Pablo Maestres, dirigeix una súperproducció en format curtmetratge que acompanya el disc, amb el suport de les productores ROMA, SPY Films, JAMM, SUPERPRIME FILMS, Hidden Track i les actuacions de Bruna Cusí i Judit Mascó.
El curt es va estrenar el passat 22 de maig al cinema Phenomena de Barcelona i ja es pot veure a la plataforma FILMIN.
PRÒXIMS CONCERTS
26/05 Caixaforum Barcelona
31/05 Primavera Sound Barcelona
08/06 Recòndit Esponellà
14/06 Sound Isidro Madrid
15/06 Jambo Street Music Andorra
21/06 Es Claustre Menorca
22/06 Lluna en vers Mallorca
05/07 VIDA Vilanova i la Geltrú
10/07 FITM La Bisbal de l’Empordà
18/07 El Ressupó Celrà
26/07 Macroclima Camprodon
27/07 Festa d’estiu de l’AAMP Mont-Ral
06/10 Paral·lel 62 Barcelona
09/10 Las Armas Zaragoza
10/10 Kafe Antzokia Bilbao
11/10 Dabadaba Donostia
17/10 Espai Orfeó Lleida
20/10 Jazz Cava Terrassa
16/11 Sala El Loco Valencia
Novetats discogràfiques
MYRIAM SWANSON publica el seu LP de debut “Calígula”
Tots, alguna vegada, hem portat una màscara o posat una careta. Amb la idea, simplement, d’amagar-nos sota altres personalitats: unes ens agraden i d’altres no. És més, unes sí que encaixen i altres queden allà descol·locades. En qualsevol cas, Myriam Swanson no és sospitosa d’aparentar una cosa que no és; va de cara, amb unes cartes que descobreix amb desvergonyiment i gosadia. Myriam és víscera (molta) i és cor (enorme). Lluitadora innata i incansable, es vesteix del que calgui per cantar. L’atreu igual l’atrezzo de mexicana, portar unes pistoles per si la cosa es posa lletja i posar-se amb gest bonic una magnòlia als cabells. I així, amb aquests vestits, dispara al garatge, al jazz, al punk. I al seu costat, per immortalitzar-ho, les fotografies de Noemí Elias.
Són anys de batalla que l’han portat al lloc on és ara, convençuda amb aquesta nova cara musical, un projecte que, si més no, generarà sorpresa. I aplaudiments. Molts aplaudiments. Això que un músic, quan és sobre un escenari, agraeix tant. També fora d’ell, en llegir una bona ressenya, atenent una lloança o un comentari generós. Els asseguro, això sí, que Myriam no en viu pendent. Encara que bé, a ningú no li amarga un dolç. I a ella, gràcies a aquest Calígula li plouran caramels, merescuts i molt treballats.
Des d’aquella valentia que sempre va demostrar com a senyal d’identitat. Tot i que, en un passat es va moure, amb petits viratges, en zones de confort. Ara ja, renuncia a allò conegut i allò establert. Sense embuts, sense haver de respondre a ningú. Aquesta és la Swanson més genuïna, una versió més atrevida que, més aviat que tard, un dia hauria de veure la llum. Diria més, aquesta versió reformulada de si mateixa ja no necessita màscares, tampoc caretes. Qui a hores d’ara en necessita? Ni tan sols, les cançons, que són protagonistes (no ens oblidem de tot això).
Així que, com que la pretensió de Myriam és la de no avorrir, no comentarem una a una cada cançó. És el moment de descobrir-les. A cegues, sense dilació. Però com a avançament, confirmar que a Calígula hi ha rock. Sí, vaja, quina novetat. “Això ja ho sabíem”, diran alguns. El que desconeixíem (només en part) era la resta: una sonoritat amb apunts electrònics, aquest fuzz guitarrer tan seductor, algunes ombres del trip-hop i els llums del dream-pop, ambients urbans, el canalleig d’una Blues Explosion i el misteri de reüll de The White Stripes. Tot això, sota la supervisió de Martín García Duque (clau en com se subjecta el so). Amb la mateixa sintonia i intenció que el dia que David Byrne va connectar amb St. Vincent.

Així mateix, la presència de músics, tots contrastats. En aquest elenc, i com a col·laboradors, guitarristes com Riki Frouchtman (Maren, Elefantes, Jarabe de Palo), Pere Mallén (Nikki Lane) o, Jordi Mena (Bunbury), els bateries Charly Sardà (Manolo García) i Juli Manté (El Twanguero), ia les quatre cordes (Rufus T. Firefly). Després, la banda en directe la formaran Martin, Paco, Riki i Charly.
I com un punt a part, la veu de Myriam Swanson. Jugant amb ella, des de la disciplina i, també, des de la gosadia. Sí, és cert, pols oposats que s’atreuen. Ella, en aquesta carretera, mesura més el to i també s’aventura a experimentar. Amb la que comença, barrejada per Eddie Al-Shakarchi qui ha treballat amb artistes com Boy Azooga i Michael Kiwanuka, és “Free To Go” (molt sensual i sexual), que no sembla la mateixa que acaba a “Spit It Out”, barrejada per Jim Diamond (Sonics, The White Stripes) i aquest aire profundament. Després hi ha la que cavalca amb mà de ferro pel castellà: a “Calígula” és pur misteri (lynchiano, sí que es vol) oa “En la oscuridad”, produïda amb Ander Agudo (Macaco, Nubla), es dóna la mà amb aquestes joves intrèpides que beuen de l’indie ia “En mano de santo” nostàlgic.
Ah, i de què parlen les cançons? Doncs d´allò que l´atreu, però també d´allò que la molesta. Sobretot, aquest cinturó que portem a la cintura amb tantes regles i normes. Les del dia a dia i les que ens imposa aquesta societat avara. Com aquesta panerola de Kafka a “Samsa: no queda més remei que matar-la amb insecticida, però produeix malsons escoltar les seves petites potetes al vidre. Doncs això són les coses de Calígula. I les de Myriam Swanson, una dona autèntica, somiadora però realista i que, a la vista del que ensenya en aquest disc, demostra que no té por de res. Fora màscares, fora tabús.
Imatges de Noemí Elias Bascuñana
-
Festival6 anys agoEl Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques7 anys agoEl Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques7 anys agoLes Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible7 anys agoMercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga
