Novetats discogràfiques
SOMADAMANTINA s’estrena a Humo Internacional amb un single de 7″
Qui hi va ser ho sap: el nom de Somadamantina encara ressona amb força als caps de tots els que prestaven atenció al trap quan era encara un fenomen subterrani. Ja fa més d’una dècada des del moment en què va començar a reescriure la música espanyola per sempre amb un grapat d’artistes inclassificables. Res no va tornar a ser el mateix, ni al mainstream ni a l’underground. Des de llavors l’obra de Somadamantina (també coneguda com a Slim Kawasaki, Original Brillants o Cristina, segons a qui preguntis) no ha estat fàcil de seguir. Les seves cançons sobreviuen disperses entre Soundcloud, perfils recòndits de Youtube i publicacions esporàdiques per a segells de diferents països. Però si alguna cosa ha conservat a totes i cadascuna de les seves iteracions ha estat la màgia, ballant entre un trap gairebé místic i pop electrònic arrabassat, sent l’artista més especial de tota la seva generació.
Aquest single, “Celestial / Babyquieroverte”, és una petita gran celebració de les virtuts d’una artista excepcional. El 7″ porta dues cançons ja clàssiques del seu repertori que apareixen ara per primera vegada en format físic. A la cara A hi ha “Celestial”, que va sortir per primera vegada el 2021. En aquest tema Soma cavalca sobre un beat hipnòtic d’Eochi creant un hit eteri sobre com allò diví ens travessa i ens condiciona.
Un cop d’ull al vídeo ens dóna pistes sobre la potència multidisciplinària del projecte: gravat pel 80% BAUL, vocalista de Los Yolos, i editat per Lliure Briz, Somadamantina ens dóna la benvinguda al seu univers personal des d’una misteriosa estructura esfèrica. Aquesta construcció, obra de l’equip d’arquitectes Takk i construïda ad hoc per al vídeo, emmarca a la perfecció la barreja entre vulnerabilitat i duresa de la cançó. La cara B, per la seva banda, amaga “Babyquieroverte”, la reescriptura experimental que fan Nahshi i El Guincho de la seva ja clàssica “Al sol”, que obria “Magnanimity” (2018), el seu primer LP.
Dues peces que resumeixen una poètica, una manera de sentir la música i el món. Més que un simple disc de 7”, aquest single és un trosset d’història que serveix com alhora com a testimoni d’una dècada convulsa i com a introducció a l’univers d’una creadora única. I no s’esgotin, que encara que estiguem celebrant un passat gloriós, el present no ho és menys. Aquest setembre hi haurà un nou LP de Somadamantina. Fins aleshores es poden fer amb “Celestial / Babyquieroverte” a la botiga de Humo Internacional i esfullar margarides a la lenta espera. Val la pena, promès.
Novetats discogràfiques
RAMPER treu el nou LP “Solo postres”, post rock des de Granada
Ramper van néixer a Granada el 2017 amb una ambició comuna: la de quatre universitaris que volien fer una música preciosista, profunda, d’una emocionalitat pura. Amb aquestes premisses Joserto, Antonio, Ángel i Álvaro van llançar el 2020 “Nuestros mejores deseos”, en què canalitzaven magníficament la profunda admiració que sentien pels pops del shoegaze, el slowcore i el post-metall. El disc va aconseguir, des de l’autogestió, obrir-se un lloc a nivell nacional i internacional. Han passat quatre anys, i en aquests quatre anys Ramper s’han fet grans. Han matat el pare. “Solo postres”, publicat el 18 de setembre, a través de Humo Internacional, és la confirmació que Ramper ja són una banda enorme, capaç de articular el seu propi llenguatge sense ser deutors de ningú.
A “Solo postres” tot és enorme. Començant per la durada, un doble LP de més d’una hora. No s’espanten davant del minutatge: en aquests set temes no hi ha cap moment de complaença; l’ornamentació i el preciosisme estan totalment a mercè d’unes cançons profundes i emotivíssimes. També ha estat enorme el seu procés de creació, amb una fase de composició que va ocupar tres anys, pensant sempre a fer un pas endavant, a anar més enllà de les seves influències. Gravat el 2023 entre Granada, Dúrcal i Madrid, “Solo postres” és la cristal·lització d’una visió artística infrangible. Ramper es va plantejar l’àlbum com la creació d’un món propi, tan humà com místic. I és que és allà on resideix bona part de la paradoxa de les cançons de Ramper, en què la delicada vulnerabilitat de les lletres es troba amb un embolcall musical que remet al que és sobrenatural, a una orfebreria textural on els elements electrònics i orquestrals es van conjugant per crear paisatges de terror i esperança.
És temptador emmarcar Ramper dins d’aquesta complexa etiqueta que és post-rock, donat el seu gust per allò atmosfèric i pels desenvolupaments llargs, però si encaixen en el gènere és per coincidir en esperit amb les bandes de la primera fornada, amb una recerca més enllà de qualsevol cànon o qualsevol exercici destil. Un pas de Setmana Santa, una nadala o una melodia popular són tan vàlids al seu llibre d’estil com una textura que pugui evocar Xiu Xiu, Jesu o Black Country, New Road. “Solo postres” és, sobretot, un univers tan personal com el que apareix retratat a la seva bellíssima portada, obra d’Ana de la Cuadra, i expandit en l’art del disc, creat per Tumulus Design. Allò infantil, allò oníric i allò terrorífic es creuen per convertir-se en una metàfora del créixer (com a persones i com a banda) i parlar de la por i de com la superem a cops. De com ens fem grans. Enormes.
“Solo postres” ja està disponible en doble LP de vinil negre, doble LP de vinil blau i… cartutx de Game Boy Advance. També han tret una tirada limitada d’adhesius, i hi ha uns packs amb preus especials combinant diversos d’aquests productes o el seu anterior LP, “Nuestros mejores deseos”. Tot això, com sempre, a la botiga de la web de Humo Internacional.
Ramper estaran presentant Solo postres a Aracena, Sevilla, Barcelona i Madrid.
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques5 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga