Connect with us

Novetats discogràfiques

JOSEBA IRAZOKI publica nou EP “Gitarra onomatopeia”

Publicat fa

el

Amb tres EPs i vint àlbums, així com més de tres-cents concerts per la península ibèrica i d’altres a Anglaterra, França i Itàlia a l’esquena, Joseba Irazoki (Bashoan, Onddo, On Benito, Atom Rhumba) publica ara la quarta entrega de la seva col·lecció «Gitarra onomatopeia». A diferència de volums instrumentals previs, en aquesta ocasió ho fa acompanyat d’amigues i amics que posen la veu a cadascuna d’aquestes cinc belles peces semicompostes o semiimprovisades, escrites totes mitjançant composició instantània (improvisació estructurada).

Gravat en el seu propi estudi d’Eztegara —excepte «Baga biga higa», que es va capturar amb Guillermo Mutiloa a Motumusika (Iruñea)- «Gitarra onomatopeikoa IV (+ Lagunen ahotsak)» comença amb «Laphane», peça intrigant i minimalista al final de la qual Ihitz Iriart entona una adaptació d’un basahaide: cant tradicional (sense lírica) original de les muntanyes de Zuberoa, que s’inspira en la natura i la comunicació entre els pastors. El segueix «Lof», cançó juganera on la veu de Verde Prato ens descriu amb emoció la primera espurna de l’enamorament. A la percussiva «Pajarillo», Carlos Jimena ens fa contemplar el vol d’una au, abans d’arribar a una de les adaptacions més idiosincràtiques que s’hagin fet del clàssic leketitio de Mikel Laboa. Doncs a «Baga biga higa», Niño de Elche modula la seva veu torrencial amb molta sensibilitat, assentant cadascun dels seus motius entre els ostinato monòdics i arpegiats en què Irazoki ha convertit la peça original. Tanca l’EP «Kapsula batean», segurament la cançó amb més suggestió escènica de les cinc, on Elena Setién ens descriu l’angoixa d’estar vivint en una càpsula.

A més de ser un intèrpret de primer ordre per a artistes com Nacho Vegas, Rudiger, Petti, Rafa Berrio, Mikel Erentxun o la mateixa Elena Setién, entre d’altres, en entregues tan personals com aquesta Joseba Irazoki ratifica el seu estatus de referent internacional per a l’escena de guitarra experimental contemporània i la seva discografia conforma un dels repertoris més iconoclastes de l’actualitat. A més, amb el pas dels anys, els seus concerts han esdevingut experiències d’ineludible transport sensorial col·lectiu que parteixen de la introspecció. Ara i una vegada més, a «Gitarra onomatopeikoa IV (+ Lagunen ahotsak)» Irazoki aconsegueix enllaçar magistralment experimentació i tradició amb naturalitat, transmetent una nostàlgia que evoca els seus orígens, desafia els límits de la cançó tradicional i ressona atemporal.

Novetats discogràfiques

PABLO Y LOS CIERVOS DORADOS s’uneixen a Humo Internacional i presenten “Vino”, el seu nou single

Published

on

By

De vegades només importa les cançons. I les cançons de Pablo y los Ciervos Dorados tenen alguna cosa diferent de tot el que ens envolta. En un mar de música genèrica, les cançons d’aquest trio pontevedrés són una àncora per aferrar-se. Parteixen del folk rock i de l’slowcore, de Red House Painters, de Lisa Germano o de MJ Lenderman, però el porten a un altre lloc. Perquè les seves cançons són alhora expressives i totalment lliures, de vegades desmesurades en la seva durada, de vegades simples esbossos de cançó, però sempre emocionants.

Nascuts a la calor del llegendari espai DIY que és, ha estat i serà el Liceo Mutante, els Ciervos Dorados han tingut diferents iteracions i han provat diferents gèneres, educant-se musicalment al voltant del post-rock i de l’electrònica experimental. És en aquesta última forma en què les cançons de Pablo han acabat aterrant en allò intimista i en allò narratiu, funcionant com una mena de practicant victoriós d’una forma de cançó d’autor poc habitual en la música espanyola: la dels fills (néts ja) de Neil Young: aquest folk impulsiu, entre allò emocional i allò violent. I és que el gran mèrit d’aquestes cançons és la capacitat de convertir allò quotidià en èpic, de ser absolutament sinceres i de funcionar a un nivell emocional molt profund.

“Vino” és el primer avançament de l’àlbum debut de Pablo y los Ciervos Dorados, un treball de vuit temes que veurà la llum aquest any amb Humo Internacional. Produït a Terraforma per Ibán Pérez (Fantasmage, Pablo und Destruktion), el disc sona cru i honest, tan pur com les seves cançons. Cançons de les que et poses en un autobús de matinada, cançons de les que sonen en un bar tancat. De les que t’acompanyen i, sobretot, de les que et creus.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.