Novetats discogràfiques
MIGUEL A. GARCÍA publica nou àlbum “Littentula”, un artefacte atemporal i avantguardista
En actiu des de fa més de dues dècades i amb una discografia que supera la desena d’àlbums (presentant els quals ha girat per Europa, Amèrica i Àsia, actuant ni més ni menys que l’Issue Project Room a Nova York, el Centro Nacional de las Artes a Ciudad de México, el Ftarri de Tòquio, el DOM Cultural Center de Moscou, l’Église Saint-Merry de París o l’Auditorio Nacional de Música de Madrid), Miguel A. García és tot un referent en música experimental i art sonor, tant per la seva obra com a compositor, com per la seva carrera a l’escena d’improvisació electroacústica. Trajectòria durant la qual l’artista de Bilbao ha col·laborat amb noms com Fernando Carvalho, Francisco López, Francisco Meirino, Ibon RG, Jean-Luc Guionnet, Juan Carlos Blancas o Seijiro Murayama, així com comissariat esdeveniments i festivals com el Zarata Fest, el Hotsetan a Azkuna Zentroa o el mític i extint Club Le Larraskito. Cursa immaculada, en fi, a la qual ara se suma aquesta obra davant de la qual ens trobem. Un doble àlbum amb què l’artista euskaldun ha aconseguit transmetre amb lucidesa el moment vital en què es troba i donar forma a aquest artefacte artístic atemporal i genuïnament avantguardista, anomenat «Littentula».
Com un modern Prometeu però usant com a matèria primera la documentació dels seus propis processos de captura (tant per a síntesi tímbrica, com per a composició), en aquest nou llarg García rubrica una íntima i atractiva invitació a la sublimació, mitjançant peces que són abstractes per naturalesa i que ostenten una sensibilitat brutal. Estimulant envit, que ha estat orquestrat pensant en músics amics de la talla de Garazi Gorostiaga, Enrike Hurtado i Garazi Navas, quins han convertit les seves partitures en una obra major que transcendeix gèneres i que es divideix en dos volums bessons, units per una nova bellesa artificial concebuda a partir dels gens del vell món.
Al primer disc de «Littentula», García oficia com a creador d’un autèntic escenari sonor, on allò orgànic transmutat ens remet al cicle de regeneració de la natura. Els quatre temes que el componen es desenvolupen a partir d’una mètrica dels batecs intrigant, que aconsegueix estimular i ampliar la nostra percepció sobre la cara oculta d’allò que és aparent. En el segon, aquesta lògica preconscient acaba derivant en una mena de convulsió a càmera lenta, d’espasme emmudit, velat, latent i estranyament intens, a través del qual arribem a intuir que en l’objecte de creació es manifesten l’aurora i l’ocàs. Joc de miralls, amb el qual Miguel A. García planteja davant nostre el doble oposat intrínsec més essencial. La vida
Novetats discogràfiques
DELOBOS rendeixen tribut a l’escena underground amb “En venta”
Delobos continuen desgranant “Cabal”, el seu nou treball d’estudi, que veurà la llum el proper 17 de gener del 2025. I si fa un parell de mesos presentaven el tema Il·lús, avui publiquen el senzill “En venta”.
En aquest nou avançament de Delobos, Raul, Luis, Nacho i Kantz ens mostren la seva versió més enèrgica i expansiva a nivell sonor, amb una lletra que serveix d’homenatge a l’escena underground estatal de la qual formen part dels seus membres des de fa ja tres dècades. Per al corresponent videoclip han tirat imatges d’arxiu, per així cedir el protagonisme a totes les persones responsables de teixir dia rere dia noves costures de manera que l’escena resisteixi el pas del temps: des de sales emblemàtiques que van servir de primer escenari per a tants artistes, com multitud de bandes amb què es van creuar a la carretera i multitud d’amistats que van fer pel camí, moltes de les quins van acabar formant part d’aquest nucli que avui és la família Delobos.
En el seu afany per buscar noves sonoritats i textures amb què abraçar la foscor en la seva plenitud, aprofundint en la introspecció i la salut mental, Delobos han tornat a comptar amb la producció de Juan Blas, que també va estar després de l’enregistrament i la barreja abans que Martin T. s’encarregués del mastering als Tide Studios de Londres. L’àlbum compta, a més, amb les col·laboracions de Santiago Rosales als vents, i Elsa Muñoz (Le Mur), Sidney Gámez (Sobrinus) i Tina Sánchez (Dreyma) a les veus.
A “Cabal”, l’artwork del qual és obra de The Braves Church, estarà disponible el proper 17 de gener de 2025 a totes les plataformes de streaming (incloent els bonus tracks “Ex-profeso” i “Malavenida”). També ho estarà en una edició en vinil limitada a tan sols 200 còpies, i que arriba de la mà de la col·laboració de segells discogràfics underground com Spinda Records, Nooirax Produccions, Quebranta Records i Odio Sonoro.
Fotografía: Miguel Capelli
-
Festival5 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga