Novetats discogràfiques
Loss Leader, el quartet madrileny treuen el seu segon LP “Songs About”
Loss Leader bé podrien ser la millor banda que encara no coneixes de l’underground ianqui dels 90. La qual cosa no tindria sentit, ja que aleshores tan sols eren al col·legi i és ara quan existeixen realment com a banda. Això no és una simple hipèrbole, ja que seria difícil trobar un grup actual que clau més el so i l’esperit d’aquells que editaven discos en Dischord, Touch and Go o Southern Records en l’era pre-xarxes socials, quan predominaven el boca a orella, els fanzines i els basement shows. Una banda que desprèn integritat, amistat i un amor incondicional per la música. En altres paraules, una banda allunyada de tota la parafernàlia i distraccions que enfonsen a un gran percentatge dels grups en l’actualitat. Una banda que no persegueix tendències de forma desesperada, sinó que segueix el seu propi instint i el que es cou en la seva humil local d’assaig. Long Distance Runners.
El quartet es va formar a finals del 2017 a Madrid per Casta (baix), Paula (bateria i cors) i Tote (guitarra i veu principal), tots ells habituals de l’escena punk / DIY de la capital, i al seu torn membres d’altres bandes com Ulisses Lima i Wild Animals, per anomenar només un parell. Al desembre de 2018 van treure el seu primer EP homònim i després de sumar un bon grapat de concerts per la península, van afegir un matís extra al seu so cru amb en Guille (teclat) i van iniciar una gira per Anglaterra i França. Després de passar 2019 composant nous temes i fent concerts, van gravar el seu primer àlbum a la fi d’aquest mateix any. Val a dir que la gravació va ser una mica “Accident Prone”, incloent estudis de gravació inflamables, amenaces violentes de veïns i altres contratemps. Com a resultat, el disc final està format per sessions repartides entre 5 llocs diferents, incloent estudis improvisats i enregistraments casolans. A causa de la naturalesa nòmada de l’enregistrament, la banda es va plantejar titular l’àlbum “Nomads”, però finalment van decidir que era un nom infame i van optar per una mica més ambigu com és “Songs About”.

No obstant això, escoltant el “Songs About”, ningú diria que el procés de gravació hagués estat tan fragmentat, ja que les seves 10 pistes formen una peça sense fissures, on cap cançó dura més del compte i cadascuna enllaça perfectament amb la següent, com en els millors discos. L’àlbum arrenca amb “In This Cave”, irradiant una vitalitat ja insinuada en el seu EP de debut i oferint una pista sobre el que ve per davant. Guitarres a estones esquerpes i delicades, sòlides línies de baix desbordant melodia, bateries carregades de el ferms batecs de slowcore però també de la ràbia del punk, i un subtil teclat que posa la guinda a l’assumpte. La veu principal de Tote arriba directa del cor, ronca i plena d’emoció (pensa en els amics Guy, Blake or Geoff), amb Paula aportant la llum i les ombres necessàries en les seves harmonies. Kill Rock Stars.
“Ready for More” és potser el seu tema més “single” fins a la data, amb un gustós ganxo de teclat. El tercer tema del disc, “Water Falls”, és quan mostren que són veritables Sultans of Sentiment. La quarta cançó es guanya el cinturó negre de Karate on la cara A acaba amb una bona hòstia cortesia de la encertadament titulada “Personal Feeling” (seriós candidat a el millor tema del disc). “March on Rome” marca l’inici de la segona cara amb un irresistible regust a Seam, i que em denunciïn si “The Future em” no destacaria en un podcast de Washed Up Emo. El dòcil inici de “Nola” precedeix a un salvatge crescendo “New Year Wishes” acaricia suau abans de el tancament instrumental de “Seven Days”, una altra prova del seu domini del gènere slowcore, que conclou mitja hora reafirmant que fon fins al cor més endurit. Les lletres, personals de principi a fi, van des del abatut fins el triomfant i de tornada, honorant els moments preciosos i fugaços de la vida quotidiana, sense perdre mai de vista el panorama general.
“Songs About” s’edita en els segells nacionals BCore Disc, La Agonia de Vivir, Pífia Records, Saltamarges, Subpost i els internacionals Strictly no capital letters (UK) i Waterslide Records (Japan). La banda planejava una gira per Europa al juny, que serà ajornada fins passat l’estiu a causa de la situació internacional actual. Qualsevol amant de l’indie-rock, punk, emo o post-hardcore que es preï hauria de tenir aquest àlbum en la seva col·lecció.
Novetats discogràfiques
MYRIAM SWANSON publica el seu LP de debut “Calígula”
Tots, alguna vegada, hem portat una màscara o posat una careta. Amb la idea, simplement, d’amagar-nos sota altres personalitats: unes ens agraden i d’altres no. És més, unes sí que encaixen i altres queden allà descol·locades. En qualsevol cas, Myriam Swanson no és sospitosa d’aparentar una cosa que no és; va de cara, amb unes cartes que descobreix amb desvergonyiment i gosadia. Myriam és víscera (molta) i és cor (enorme). Lluitadora innata i incansable, es vesteix del que calgui per cantar. L’atreu igual l’atrezzo de mexicana, portar unes pistoles per si la cosa es posa lletja i posar-se amb gest bonic una magnòlia als cabells. I així, amb aquests vestits, dispara al garatge, al jazz, al punk. I al seu costat, per immortalitzar-ho, les fotografies de Noemí Elias.
Són anys de batalla que l’han portat al lloc on és ara, convençuda amb aquesta nova cara musical, un projecte que, si més no, generarà sorpresa. I aplaudiments. Molts aplaudiments. Això que un músic, quan és sobre un escenari, agraeix tant. També fora d’ell, en llegir una bona ressenya, atenent una lloança o un comentari generós. Els asseguro, això sí, que Myriam no en viu pendent. Encara que bé, a ningú no li amarga un dolç. I a ella, gràcies a aquest Calígula li plouran caramels, merescuts i molt treballats.
Des d’aquella valentia que sempre va demostrar com a senyal d’identitat. Tot i que, en un passat es va moure, amb petits viratges, en zones de confort. Ara ja, renuncia a allò conegut i allò establert. Sense embuts, sense haver de respondre a ningú. Aquesta és la Swanson més genuïna, una versió més atrevida que, més aviat que tard, un dia hauria de veure la llum. Diria més, aquesta versió reformulada de si mateixa ja no necessita màscares, tampoc caretes. Qui a hores d’ara en necessita? Ni tan sols, les cançons, que són protagonistes (no ens oblidem de tot això).
Així que, com que la pretensió de Myriam és la de no avorrir, no comentarem una a una cada cançó. És el moment de descobrir-les. A cegues, sense dilació. Però com a avançament, confirmar que a Calígula hi ha rock. Sí, vaja, quina novetat. “Això ja ho sabíem”, diran alguns. El que desconeixíem (només en part) era la resta: una sonoritat amb apunts electrònics, aquest fuzz guitarrer tan seductor, algunes ombres del trip-hop i els llums del dream-pop, ambients urbans, el canalleig d’una Blues Explosion i el misteri de reüll de The White Stripes. Tot això, sota la supervisió de Martín García Duque (clau en com se subjecta el so). Amb la mateixa sintonia i intenció que el dia que David Byrne va connectar amb St. Vincent.

Així mateix, la presència de músics, tots contrastats. En aquest elenc, i com a col·laboradors, guitarristes com Riki Frouchtman (Maren, Elefantes, Jarabe de Palo), Pere Mallén (Nikki Lane) o, Jordi Mena (Bunbury), els bateries Charly Sardà (Manolo García) i Juli Manté (El Twanguero), ia les quatre cordes (Rufus T. Firefly). Després, la banda en directe la formaran Martin, Paco, Riki i Charly.
I com un punt a part, la veu de Myriam Swanson. Jugant amb ella, des de la disciplina i, també, des de la gosadia. Sí, és cert, pols oposats que s’atreuen. Ella, en aquesta carretera, mesura més el to i també s’aventura a experimentar. Amb la que comença, barrejada per Eddie Al-Shakarchi qui ha treballat amb artistes com Boy Azooga i Michael Kiwanuka, és “Free To Go” (molt sensual i sexual), que no sembla la mateixa que acaba a “Spit It Out”, barrejada per Jim Diamond (Sonics, The White Stripes) i aquest aire profundament. Després hi ha la que cavalca amb mà de ferro pel castellà: a “Calígula” és pur misteri (lynchiano, sí que es vol) oa “En la oscuridad”, produïda amb Ander Agudo (Macaco, Nubla), es dóna la mà amb aquestes joves intrèpides que beuen de l’indie ia “En mano de santo” nostàlgic.
Ah, i de què parlen les cançons? Doncs d´allò que l´atreu, però també d´allò que la molesta. Sobretot, aquest cinturó que portem a la cintura amb tantes regles i normes. Les del dia a dia i les que ens imposa aquesta societat avara. Com aquesta panerola de Kafka a “Samsa: no queda més remei que matar-la amb insecticida, però produeix malsons escoltar les seves petites potetes al vidre. Doncs això són les coses de Calígula. I les de Myriam Swanson, una dona autèntica, somiadora però realista i que, a la vista del que ensenya en aquest disc, demostra que no té por de res. Fora màscares, fora tabús.
Imatges de Noemí Elias Bascuñana
-
Festival6 anys agoEl Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques7 anys agoEl Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques7 anys agoLes Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible7 anys agoMercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga
