Connect with us

Cròniques

Power Burkas podria ser la teva vida (Crònica del Muerte Festival)

Publicat fa

el

Encara és aviat per assegurar que el nou treball dels vigatans Power Burkas, Naïf, potser, serà un dels discs de l’any, però d’ençà que va sortir publicat (ara fa uns mesos), teníem ganes de poder-lo tastar en directe. Sota aquesta premissa, el Muerte Festival es va convertir en l’escenari perfecte per motivar-nos a fer un viatge llampec des de Lleida fins a la barcelonina sala Upload per gaudir dels Burkas i d’un bon grapat de propostes interessants.

El festival s’havia inaugurat el divendres 2 de juliol amb un cartell amb alguns dels noms més destacats de l’undergorund (i no tan underground) català, com Fetus, Gyoza o l’incombustible Ricky Gil. La jornada de dissabte, a priori potser més discreta pel que fa a noms, va estar protagonitzada pels ja esmentats Power Burkas i per Filles Europees, Robot Emilio i Dan Peralbo.

La primera bona notícia que ens vam endur en arribar a la sala Upload era que podríem ballar (!), l’ús de la mascareta era obligatori i per beure havíem d’anar a la barra exterior de la sala i acabar-nos la cervesa abans d’entrar, però tot i les incomoditats, vam poder recuperar vells costums que creiem oblidats.

Filles Europees

Filles Europees van ser les encarregades d’obrir els concerts amb un estil que va anar viatjant des del noise al pop, passant pel post-punk o la new wave. Era un dels grups que menys controlats teníem del cartell, però sense dubte van ser el descobriment de la nit, no només per la qualitat de les seves cançons, sinó també pel seu directe, on no es van limitar a tocar cançó rere cançó, sino que van buscar diverses maneres de trencar els rígids esquemes tradicionals, intercalant temes amb parts instrumentals que semblaven gairebé improvisades. En alguns moments costava fins i tot endevinar on acabava i on començava el següent tema, però tot va fluir de meravella, deixant-nos amb ganes de més quan es va acabar el repertori. Menció especial també per la sala Upload, que va sonar prou bé durant tots els concerts, especialment en aquest de Filles Europees, on, amb sis músics (tres guitarres), no tenien una tasca fàcil.

Robot Emilio

Torn pel power pop i el garatge amb Robot Emilio, que amb una fórmula senzilla, però efectiva van arrencar els primers balls a la pista. Una pista que no es va arribar a omplir del tot durant la nit, però imaginem que amb les restriccions actuals tampoc hi havia molt més marge de maniobra. Els penúltims en tocar van ser els Dan Peralbo, els quals van començar el concert en format acústic a l’exterior de la Upload per enganxar als qui érem a fora fent una cervesa entre concert i concert. Llàstima que, un cop dins la sala, una corda de guitarra trencada tallés l’inici fulgurant del concert i fes anar a la banda a remolc durant uns quants temes. Així i tot, van comptar amb una parròquia de fidels que no van deixar de cantar els seus temes de folk-indie ensucrat.

El torn final va ser pel plat fort de la jornada: Power Burkas. Amb una pista força plena, els vigatans van descarregar gairebé tots els temes de Naïf, potser, intercalant-los amb temes més antics com Amor de garrafa, Ferralla o Flipant estímul virtual. El seu nou àlbum és, probablement, el seu treball més “equilibrat” pel que fa a la seva fórmula musical i això també es nota a dalt l’escenari: Un directe sense alts i baixos, amb tornades que ja tothom coneix i riffs que ens van fer posar als primers pogos des de feia més d’un any.

Els estatunidencs Minutemen deien en una de les seves cançons que “la nostra banda podria ser la teva vida” i sempre que veiem als Power Burkas en directe tenim la mateixa sensació. Quatre paios normals, fent música anormal, amb unes cançons i unes lletres que de seguida fas teves i les portes al teu dia a dia, com la genial La traça, Decéncia Laboral o l’ultracostumista Autorentat. Passades les dues de la nit, amb el bon gust de boca que ens havien deixat les quatre propostes del Muerte Festival i amb la samarreta molla d’una suor que ja gairebé ni recordàvem, els Burkas van tancar la Upload amb Ja ens entenem. Era el moment de tornar cap a casa sense haver de dir gran cosa més, perquè al cap i a la fi… Ja ens entenem.

Cròniques

La Cadira Oscil·lant (Nueva Vulcano i Power Burkas a la Mercè 2021)

Published

on

Fa tot just unes setmanes ens assèiem davant d’aquest mateix ordinador des del qual estem escrivint aquestes línies de text, però amb un objectiu ben diferent: Aconseguir entrades per alguns dels concerts que ens interessaven de les Festes de la Mercè 2021. La comesa va acabar sent tota una quimera que va provocar la desesperació de més d’un internauta, ja que bona part de les entrades van volar en qüestió d’hores a causa dels aforaments reduïts. Així i tot, vam poder aconseguir entrades del que per nosaltres era el concert més atractiu d’aquesta Festa Major: La presentació de Ensayo, el nou treball dels Nueva Vulcano, a la seva ciutat natal.

Dit i fet, el dissabte 25 de setembre ens vam plantar al camp de futbol municipal de la Vall d’Hebron. A més, la nostra jornada començava amb un altre nom de luxe: Power Burkas. La formació vigatana es troba presentant Naïf, potser en una gira que ja els ha portat arreu del territori català durant aquest estiu. De fet, aquesta era la tercera vegada que els anàvem a veure presentant aquest LP, així que el màxim al·licient era gaudir del nou format que pràcticament estrenaven aquell dia: A les guitarres i bateries habituals, s’hi va sumar una secció de vents i un teclista, els quals van donar un aire nou i fresc a les cançons de la banda.

Tot i que es va trobar a faltar al seu guitarrista Claudi, va ser curiós gaudir de les noves sonoritats i estructures que han aconseguit extreure de cançons com La traça, Diumenge de manifestació al Congost o la genial Decència laboral, amb la qual van aconseguir despertar un públic força fred, però que es va animar a cantar allò de “Vull anar ja a treballar. M’he cansat de descansar”. La traca final d’himnes com Ferralla o Ja ens entenem va ser un estira i arronsa entre el personal de seguretat que cridava “¡Se sienten coño!” i els primers agosarats que s’aixecaven de la cadira exclamant “Tothom ho sap! Tohom ho fa!”, demostrant, un cop més, que aquella mítica frase dels Minutemen, “la nostra banda podria ser la teva vida”, també és aplicable a les lletres dels Burkas.

Torn ara pels Nueva Vulcano, els quals van sortir a l’escenari amb el clar objectiu de presentar en viu el seu Ensayo, ja que aquest nou treball va ser l’eix vertebrador d’un repertori on hi van anar intercalant clàssics de la banda amb altres rareses i peces de fons d’armari (perquè sense elles no seria un concert dels Nueva Vulcano). La comunió amb el públic que omplia el camp de futbol va ser immediata (aquest cop es van veure poques cadires buides a diferència d’altres concerts de la

Mercè). A la segona cançó, el personal de seguretat ja havia desistit en el seu intent de fer seure uns assistents que nedaven en el mar de melodies dissonants i metàfores indesxifrables dels Nueva Vulcano. I és que, siguem sincers, quan un escolta a l’Artur i companyia per primera vegada, no entén ni la música ni les lletres i, és probable que, a dia d’avui, un servidor encara no les hagi entès, però als Nueva Vulcano no cal entendre’ls, només te’ls has de fer teus, saps que t’han atrapat quan aquella tornada de “fui fan de Hal Hartley” et recorda a algun petit drama quotidià o quan ja saps que és el que has de fer a l’escoltar Mercúrio Retrógrado, etc,. En aquest sentit, Power Burkas i Nueva Vulcano tampoc són tan diferents.

Tornant al concert, l’apoteosi va arribar amb La Pedra Oscil·lant, la qual s’hagués pogut rebatejar com La Cadira Oscil·lant, ja que, a partir d’aquí, van començar a volar seients al mateix temps que bona part del públic començava a aplegar-se davant l’escenari com en aquells llunyans temps prepandèmia. A aquestes alçades de la pel·lícula, no serem nosaltres els qui defensarem unes restriccions culturals de dubtable justificació, així que va ser tot un plaer retrobar-se amb una comunió musical que creiem gairebé oblidada. Quan semblava que la cosa ja no podia anar a més, van posar la directa amb una traca final que va incloure El Eucalipto, Te debo un baile, Sagrada Família i altres cançons que ja formen part de la banda sonora d’aquesta ciutat. Melodies dissonants i metàfores indesxifrables que “ens lliguen a un projecte inacabat i mític” sota el nom de Nueva Vulcano.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.