Connect with us

Veus del punk

Dr. Feelgood

Publicat fa

el

LA COLUMNA DE L’UNCLU

Una de les meves bandes preferides de tots els temps són Dr. Feelgood. Vaig tenir la sort de veure’ls el 29 d’agost de 1980 a la Plaça de Toros de la Monumental amb Police i XTC. Jo tenia 15 anys acabats de fer i era el meu primer concert “gran” i de grups guiris que veia. Vam anar-hi amb en Sisa i en Rai Gaddafi. Evidentment vam flipar, vam flipar molt, ja us podeu imaginar tres garrulets adolescents de poble, acabats d’iniciar-se en el punk, amb els ulls oberts com a plats al·lucinant amb tot el que allà dins s’estava coent.

Després vaig tenir la sort de veure’ls anys més tard al Festival de Blues de Cerdanyola, abans que morís Lee Brilleaux. Com sempre passava per aquella època en aquest país les mogudes arribaven tard i malament. A mitjans dels 70’s una de les coses més en voga a Londres era el pub rock. La gent va començar a portar els cabells curts, i la idea que el rock havia de tornar a ser accessible anava agafant força. Les revistes musicals van començar a prestar atenció al creixent nombre de grups que, menyspreant tota ostentació, tocaven simple Rhythm Blues en un circuit de pubs cada vegada més gran, amb el famosíssim Hope & Anchor d’Islington al capdavant, pub que va obrir les portes per primera vegada vegada el 1880 i que anys després seria una altra meca de l’incipient punk rock.

El pub rock era una cosa així com el rock d’arrels americà, és a dir el rock amb bases en sons clàssics del rock’n’roll dels 50, el blues, el folk, el pop i el blues rock dels 60 o el country amb una estètica i un enfocament que recuperava el sentit fresc i directe del rock, molt allunyat en la seva estètica de la parafernàlia glam i en el seu so de la pretenciositat que després de l’enfocament i l’equilibri de finals dels 60 i començaments dels 70 dins del gran primer prog-rock es va anar perdent per deixar pas a onanismes i bobades d’experiments “virtuosos”, que no era res més que l’aburgesament del rock amb ínfules de gran compositor o fenomen avantguardista de base pijotera, res a veure amb l’esperit originari del rock, el puto rock simfònic vaja, que van acabar ofegant i matant l’estil. Més tard aquest enfocament del pub rock, per sort, es va convertir en cançons més lúdiques o rebels, que es va prorrogar al punk rock i la new wave.

Un dels indicis de novetat que es van veure als inicis del pub rock van ser les pertorbadores i inquietants actuacions dels Kilburn and the High Roads, banda liderada per Ian Dury, per a qui no el conegui, un malalt de poliomielitis amb fulles d’afaitar a les orelles i verí al cor. Un altre gran de la música. No obstant això, va ser el petardasso dels meus estimats Dr. Feelgood (nom que s’utilitza per definir el doctor autoritzat a prescriure drogues, i sobrenom pel qual es coneixia el Bluesman Willie Perryman; d’aquest últim van agafar la idea per al nom de la banda ), les incisives actuacions dels quals van electritzar l’escena londinenca, cosa que va fer del Rhythm blues quelcom amenaçador i gamberro per primera vegada.

No era una cosa per contemplar amb una cervesa a la mà, sinó una cosa que causava intimidació: Lee Brilleaux i el grandiós Wilko Johnson, que també va tocar amb Ian Dury & The Blockheads, una de les grans parelles del rock, eren els dos puntals de la banda , que semblaven perillosos gangsters trets de qualsevol sèrie policíaca anglesa, així que els seus directes eren intensos i amenaçadors, es negaven a cantar cançons sobre relacions i la mala llet s’instal·lava sobre l’escenari durant totes les seves actuacions, allà hi havia una força escènica fora del comú en aquella època.

Resumint, els Dr. Feelgood van ser molt grans i en el seu moment també van contribuir a l’esquelet del moviment punk, que podem associar tranquil·lament al ritme trepidant dels Feelgood i que molts considerem el pont entre el pub-rock i el punk. Conèixer’ls és estimar-los.


UNCLU GARROT
Rascacordes a Zombi Pujol, Budellam, Againsters, Afganistan Yeyes i Culandra. Diu tonteries al Maximum Clatellot de Radio Pica. DJ Estraperlià.

Veus del punk

Buedellam i el mini tour pel Ripollès i la Cerdanya

Published

on

By

LA COLUMNA DE L’UNCLU

Durant aquests darrers 40 anys he tocat en molts concerts. Bé molts, segurament podrien haver estat més, però veient el meu nivell i el dels grups on sempre he tocat, a mi em semblen molts. Podrien haver estat més? Per descomptat, però també podrien haver estat molts menys, sobretot veient com ha estat sempre l’escena alternativa a aquest país i els pocs espais per tocar que sempre hi ha hagut.

Si en alguna cosa no anem sobrats és en llocs on poder fer música en directe, perruqueries i fruiteries, les que vulguis, al meu poble hi ha unes vuit perruqueries i sis o set fruiteries, però ara mateix, locals que programin música en directe, zero. Això deixa clar que som un poble que va sempre ben pentinat i que fruiteja de valent, però rock’n’rolejar, ara mateix, som al vagó de cua. No es pot tenir tot, que diu aquell, elegants i sans, sí (jo m’excloc, és clar), però de guitarrassos anem ben escassos. A lo que anava, que m’embolico. Quan tens un grup, o has tocat en algun grup, sempre tens alguns concerts que els recordes per a tota la vida, per motius diferents, segur, però sempre n’hi ha alguns que et queden a la memòria. Avui us vull explicar un d’aquests concerts que actualment, després de més de 30 anys, els que vam participar aquell dia, encara el recordem amb afecte i riem amb tot el que va passar aquella nit.

Seria l’hivern del 1989 o el 1990, ara no ho recordo amb exactitud, però per aquestes dates ronda el tema, doncs bé, a Budellam ens van dir de fer un mini tour de cap de setmana pel Ripollès i la Cerdanya, concretament, divendres a Ripoll, al Bar Mundial, i dissabte a Puigcerdà, a la discoteca Pink Panther, o el que fos allò, diria que discoteca, si hi ha algú de la zona per aquí ja em rectificarà si fos el cas. Ara que ho penso amb la perspectiva del temps, per desgràcia, no he tornat a tocar a la meva puta vida ni a Ripoll, ni a Puigcerdà, ni enlloc d’aquestes dues boniques comarques catalanes. O vàrem deixar molt mal sabor de boca, que diria que no, o és possible que ja no es facin esdeveniments de hardcore i punk per la zona. No ho sé.

Doncs bé, divendres havíem de tocar a Ripoll, al Bar Mundial. No negaré que anàvem una mica escèptics, no coneixíem ningú de la zona i no sabíem que ens trobaríem, ni si hi hauria gaire públic. Arribem al lloc, no era gaire gran, ho recordo com una mena de Rock Sound, amb l’escenari al fons del bar, i amb una capacitat per a unes 100 persones, més o menys. Vam provar so i vam anar a sopar a un restaurant que el pagava molt amablement l’amo del bar, no recordo el nom, del restaurant em refereixo, el del tio tampoc. Com que aquell dia era l’aniversari del nostre guitarra Joan, el jevi de Cardedeu per als amics, ell, que era de la droga fàcil, va portar un pastís de marihuana que havia cuinat ell mateix per celebrar-ho. El molt cabronet no va dir a ningú que el pastís de xocolata portava marihuana. Jo, com que no prenc postres, vaig ser l’únic del grup que no va menjar cap porció. La resta del grup van menjar tots, sobretot en Legal, el bateria, que es va menjar diverses porcions. Quan vam tornar a la sala, quina va ser la nostra sorpresa, en veure que estava abarrotada, de gom a gom. A banda dels parroquians del poble, havien pujat des de La Roca i rodalies, uns 50 col·legues, els comando Budellam, que en aquella època ens seguien pels llocs on tocàvem. Allò pintava molt bé. Quan vaig acostar-me a la barra perquè ens donessin els tiquets de beguda, el propietari del bar, amb un somriure d’orella a orella, em va dir que podíem beure el que volguéssim durant tota la nit, que no havia vist mai el local tan ple. Això sí, em va demanar si podíem fer el concert en dues parts, com les orquestres, i fer un descans a la meitat del bolo perquè així la cosa duraria més estona i la gent beuria molt més. Li vaig dir que ni de conya, que érem un grup de punk hardcore i que això no es feia. Suposo que li vaig dir alguna xorrada més sobre el tema, l’edat, ja se sap. El tio va accedir i ho va entendre sense problema.

Quinze minuts més tard érem a sobre de l’escenari. Comença el xou i la gent com boja, com bojos estàvem els quatre del grup en veure el cinquè membre, en Legal, un tio que era i és un metrònom amb la bateria, que anava tota l’estona a destemps, equivocant-se en canvis i traient-se roba entre cada cançó. No enteníem res del que passava. Evidentment li havia pujat el pastís de marihuana i el tio portava un col·locó de tres parells de collons. No en donava una. A la setena o vuitena cançó es va aixecar de la bateria i se’n va anar corrents al carrer perquè anava a vomitar i no es trobava bé. Fora nevava i ell mig nu es va asseure en un marge davant de la sala. Quan jo vaig deixar el baix contra l’ampli i em dirigia fora per veure com estava, el propietari del bar, que no se n’havia assabentat de res, em va aixecar el polze en senyal d’aprovació i em va picar l’ullet somrient, aquí tenia la seva parada per beure.

Al cap de mitja hora vam acabar el bolo, va continuar la gresca i el tio del Bar al final ens va donar 10.000 pessetes més del pactat. Quina gran nit!!!


UNCLU GARROT
Rascacordes a Zombi Pujol, Budellam, Againsters, Afganistan Yeyes i Culandra. Diu tonteries al Maximum Clatellot de Radio Pica. DJ Estraperlià.

Continuar llegint

El més vist

underground.cat # Espai de reflexió permanent sobre el putu underground i les seves conseqüències.