Novetats discogràfiques
ENRIKE HURTADO i TZESNE publiquen nou EP el 16 de febrer

Quinze anys després de la seva última aventura compartida, (Rekalde, 2008) Enrike Hurtado i Tzesne tornen a unir forces en aquest nou EP, titulat «Cartografias».
Visionaris de la música d’avantguarda, les arts sonores i l’electrònica experimental a la península ibèrica; així com referents de l’industrial i de l’ambient; Tzesne ha publicat dotze treballs d’estudi fins ara, ha protagonitzat accions d’activisme i de manipulació audiovisual juntament amb Paralux, col·laborat en bandes tan oposades com Gutural i guZural, té treballs amb el pseudònim de KKOPU i fins i tot amenaça amb sortir-se’n de tot amb una nova proposta, que portarà per nom WIIZRAD… Seva és una incessant reguera de llançaments i col·laboracions que ha vist la llum en segells propis (SeriesNegras) i aliens, com Abgurd, Drone, TIBProd, Mystery Sea o Eclectic Reactions (l’últim d’ells «Segmentos», Repetidor 2022). Per part seva Enrike Hurtado, a més de col·laborar amb Miguel A. García, Ibon RG, Thor Magnusson o el cineasta experimental Jorge Núñez, ha realitzat un doctorat per la Universitat del País Basc sobre la relació entre la música experimental i l’antiga tradició percussiva basca de la txalaparta, ha publicat diverses obres amb el seu propi nom, així com sota els pseudònims Bazterrak i Azunak en segells com Crystalmine, Eclectic Reactions, Pa i roses, Antena Br, Larraskito i Ixi-Audio. El seu darrer treball, «20.20», va sortir amb Repetidor el 2023.
Ara, el cos sonor de l’obra electrònica que ens ocupa suposa un exemple magistral d’estructuralisme conceptual. Doncs l’elegància i la dicció tan austera amb què el duo dóna forma a cadascuna de les cartografies aquí incloses no amaga ni molt menys cap de les estimulants textures que sobresurten de la seva forma minimal. És així, segurament, com aconsegueixen condensar l’enorme magnetisme que ostenten cadascuna d’elles, en collages que es completen amb captures i text apropiat que es projecten contra el llenç de la semàntica postindustrial (llenguatge que ambdós artistes dominen a la perfecció). Aquesta música és enigmàtica i, com un pàlpit, els seus polsos ressonen punxants però reverberen indefinits… excitant amb això la nostra elucubració des dels confins de la interpretació. Sota el seu influx reproduïm associacions en cadena que concatenen ficció i realitat i (com si d’un orbe híbrid es tractés) el seu so ens recorda la inconsciència del somni, quan la percepció alterada desdibuixa els límits entre allò tangible i allò potencial (allò teòric i allò possible), alliberant d’una vegada la nostra intuïció. Gaudiu-ne.

Art Visual
MARIA RODÉS Feat. DELAFÉ “Hechizo” Single Digital i Videoclip

Avanç del seu proper àlbum. “Hechizo”, en col·laboració amb DELAFÉ, llisca entre els ritmes sincopats del reguetó contemporani i la sofisticació atmosfèrica de l’electrònica francesa.
Hi ha discos que són un salt al buit creatiu, un exercici de desconstrucció que molt pocs artistes gosen emprendre. Després de “Chico Bueno”, una cançó que ens va presentar juntament amb BRONQUIO, “Hechizo” és el segon avenç d’un projecte amb què Maria Rodés explora els racons més profunds i complexos de l’enamorament, aquest estat de bogeria temporal tan plaent com necessari en què un veu l’altre com a perfecte. Una oda a l’obsessió romàntica en què la línia entre l’amor idealitzat i el deliri es difumina, desbordant els límits del que és possible.
“Hechizo” llisca entre els ritmes sincopats del reguetó contemporani i la sofisticació atmosfèrica de l’electrònica francesa. Aquesta dualitat no és casual: reflecteix la tensió inherent al tema central de la cançó, en què allò físic i allò transcendental s’entrellacen. Amb la producció de Maria i Joel Condal i la coproducció de ZABALA i BRONQUI, el so manté un equilibri entre el carnal i l’eteri sense caure mai al clixé de gènere. A més, la cançó forma part de la banda sonora de la nova pel·lícula de Maria Ripoll, “También Esto Pasará”, que veurà la llum a la primavera i per a la qual Maria Rodés ha compost la música original juntament amb Simon Smith, a més d’aportar diverses cançons del seu repertori.
Però, a més, per a aquesta declaració de desig i devoció, Maria compta amb la col·laboració d’Óscar D’Aniello (DELAFÉ), l’afinitat temàtica del qual potencia la intensitat de la peça (Óscar també està d’estrena presentant el seu nou disc, “Amor”, i la tornada del seu antic projecte DELAFÉ I LAS FLORES AZULES). Junts encapsulen l’eufòria i la fragilitat d’una connexió humana que consumeix i transforma, en què cada petó actua com un catalitzador del que és màgic i inevitable.
Com a colofó a un exercici creatiu com aquest, “Hechizo” ve acompanyada d’un exquisit videoclip d’animació signat per Néstor F., que ja va treballar amb Maria a l’àlbum de country que va compondre juntament amb L’ESTRELA DE DAVID.
-
Festival6 anys ago
El Salt Mortal sacseja les bases de l’underground amb el cartell de la seva quarta edició
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
El Petit de Cal Eril publica el nou disc “Energia fosca”
-
Novetats discogràfiques6 anys ago
Les Cruet anuncien el llançament del nou disc “Cérvols, astres” pel 22 de febrer
-
Imperdible6 anys ago
Mercat de Nadal i Flamenc al Konvent de Berga